Eigen risico vooraf opzij laten zetten in termijnen: zou jij het doen?

Moderator

Veel zorg nodig? Bijvoorbeeld omdat je chronisch ziek bent of continu medicijnen gebruikt. Dan zie je het elk jaar al aankomen: de rekening van het wettelijk verplichte eigen risico. Een flink bedrag om in één keer te betalen. Daarom vragen we klanten mee te denken over hoe we dit leed kunnen verzachten.

Marianne stelt voor: "Kosten van het eigen risico (op verzoek van de klant) in maandelijkse termijnen automatisch incasseren, tegelijk met de maandelijkse premie. [...] Blijkt aan het eind van het jaar dat je teveel betaald hebt omdat je niet het volledige eigen risico hebt gebruikt, dan stort de zorgverzekeraar het teveel betaalde terug."

Wij willen graag weten: zou jij gebruikmaken van deze mogelijkheid?

• 2015
  • Betalingsregeling
  • Eigen risico

Eigen risico vooraf opzij laten zetten in termijnen: zou jij het doen?

36 ANTWOORDEN

Re: Eigen risico vooraf opzij laten zetten in termijnen: zou jij het doen?

Voorbijganger

Als deze optie geboden wordt zal ik hier zeker gebruik van maken. Nu hebben wij door de vakantie het bericht gemist dat het eigen risico afgeschreven werd. Hierdoor konden wij geen betalingsregeling meer regelen.

Rogier schreef:

Veel zorg nodig? Bijvoorbeeld omdat je chronisch ziek bent of continu medicijnen gebruikt. Dan zie je het elk jaar al aankomen: de rekening van het wettelijk verplichte eigen risico. Een flink bedrag om in één keer te betalen. Daarom vragen we klanten mee te denken over hoe we dit leed kunnen verzachten.

Marianne stelt voor: "Kosten van het eigen risico (op verzoek van de klant) in maandelijkse termijnen automatisch incasseren, tegelijk met de maandelijkse premie. [...] Blijkt aan het eind van het jaar dat je teveel betaald hebt omdat je niet het volledige eigen risico hebt gebruikt, dan stort de zorgverzekeraar het teveel betaalde terug."

Wij willen graag weten: zou jij gebruikmaken van deze mogelijkheid?

Moderator aanpassing: één quote verwijderd

Nieuwkomer

Wij zouden hier zeker gebruik van maken als ons die optie worden geboden. Ipv de declaraties die je dan krijgt. Mijn man en ik gebruiken elke dag medicijnen en het eigen risico gaat elk jaar helemaal op.

Starter

Deze vraag had ik begin vorig jaar ook neergelegd bij zilveren kruis, maar kon niet meer betalen dan op dat moment mijn eigen risico was. Ik ben er helemaal voor. Mijn eigen risico heb ik toch altijd in het begin van het jaar al verbruikt. Dus voor chronisch zieken kan dit wel maandelijks bij de premie geïnd worden.

Groetjes Marianne

Nieuwkomer

Ja ik zou het doen.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

@jolandap, dat is zeker vervelend! Was de incasso niet meer te storneren? Want tenzij er nog een andere regeling loopt zou het na storno alsnog te regelen moeten zijn. 

@bellville @Riky @Supermamsybedankt voor de reactie, hoe meer mensen de intentie uitspreken het te gebruiken hoe beter!

Voorbijganger

Bedankt voor de reactie, daar heb ik niet aangedacht. Helaas is nu niet meer mogelijk om het bedrag te laten terug te storten.

Nieuwkomer

Dit gebaar vraag ik al vanaf het is ingevoerd aan de toen agis nu zilverenkruis agis, en steeds wordt het pertinent afgewezen, ze vragen nu zelf er om dat mensen in de problemen komen, en het niet meer kunnen betalen. Hebben jullie wel in de gaten dat sommige gezinnen wel 2 a 5 personen in hun gezin hebben die allemaal een zorgpremie moet betaald worden door de ouders, en dan nog eens even veel het eigenrisico, dat is totaal niet meer op te brengen. Naar mijn mening kan het beter dat je een x bedrag per maand meer betaald zodat je de kosten beperkt. 

Beter is nog dat er opnieuw bekeken gaat worden in een wetsvoorstel dat het inkomens afhankelijk gaat worden, en dan doorbereken tot 300.000 euro dan is voor iedereen de kosten draagbaar. Of naar het oude stelsel van ziekenfonds en particulier, dit is gewoon onhaalbaar voor chronisch zieke mensen die ook niet meer kunnen werken bv.

Nieuwkomer

Jaa ik zou er zeker gebruik van maken! Momenteel doe ik dit doormiddel van 'doelsparen' al zelf. Ik heb een apart 'doel' op m'n spaarrekening voor het eigen risico. Het zou nog mooier zijn als het direct bij de premie geincasseerd wordt. 

Nieuwkomer

Ik zou het echt heel praktisch vinde ik en mijn partner zijn chronische patiënten dus het is niet grappig als er in 1 keer zo'n groot bedrag van je rekening gaat.

Bezoeker
Zeker weten dat ik dat zou doen. Ik ben juist van plan om van verzekeraar te wisselen hierdoor. Er zijn maatschappijen die dat al jaren aanbieden. Ik krijg een inkomen per 4 weken. Hierdoor gaat de incasso van betalingsregeling altijd fout (zelf overmaken mag bij jullie niet) met als resultaat dat ik alles in 1x moet betalen. En dat wordt een probleem aangezien ik toch wel het volledige bedrag elk jaar moet betalen.

Nieuwkomer

Zou het zeker doen, want dan heb je niet de smeekbede of jullie A.u.b. Een regeling willen treffen.

Nieuwkomer

ik zou het alleen doen als je weet dat je jaarlijks toch je volledige eigen risico kwijt bent,

wanneer je gezond bent dan zou ik het niet doen

Bezoeker
Ik maak al gebruik van het betalen van het eigen risico in gedeeltes.
Godzijdank biedt de Friesland die mogelijkheid al. Met 2 chronisch zieken mag je ieder jaar in januari al €750 ophoesten. Dat hele eigenrisico moet voor chronisch zieken afgeschaft worden voor die behandelingen die aan de ziekte gerelateerd zijn. Ik heb niets te kiezen. Het is medicatie nemen of vroegtijdig sterven. En het is bijna niet meer op te brengen. Bij mijn gemeente hebben ze de teruggave onder de bijzondere bijstand weggezet, dus daar kom je met een modaal inkomen niet voor in aanmerking.

Medewerker
Voor mezelf niet aangezien ik bijna nooit zorgkosten maak. Mijn vrouw komt echter altijd aan het volledige eigen risico. Voor haar zou ik het dan zeker overwegen.

Nieuwkomer
Ik zou hier zeker gebruik van maken. Door chronische ziektes al vroeg door eigen risico heen. Dan kunnen de kosten wat meer verspreid worden.

Moderator

@Sonja 1, bedankt voor je reactie. Goed dat je aangeeft dat dit voor jou erg belangrijk is! In je berichtje lees ik je mening over het ziekenfonds en premie afhankelijke premie. Over deze onderwerpen hebben we een apart topic geopend. Misschien leuk om daar mee te praten?

@Janneke88 @janviss @Annzie @koertse @Suppie @Ron Burgers @Petra1967 Thanx voor jullie input! Goed om te lezen dat voor de meeste van jullie deze eventuele mogelijkheid een uitkomst zou zijn en voor sommige zelfs een reden is om over te stappen. Wij gaan hier hard mee aan de slag.

@Gerjan1972 Kan me goed vinden in jouw reactie. Als je niet verwacht gebruik te maken van zorg is vooraf een regeling treffen wellicht niet nodigJ

Bekend gezicht

Dat zou voor mij super zijn!!

Ik zit nu al bijna door me eige risico heen en de ene bundel met de ander word opgevuld!

Nieuwkomer

Ja ik wil dit zeker voorkomt papier en bellen of er een betalingsregeling  af e spreken Elk jaar kom ik  wel aan de eigenbijdragen en zoniet dan krijg ik het teveel gestorte geld terug

Geen herrineringen en of rekeningen meer heerlijk in 12 mnd  betalen

Bezoeker

Ja ik zou er zeker gebruik van willen maken ,maar over hoeveel termijnen praten we dan ?

En kun je dan niet net zo goed dat van je uitkering kunnen laten afhalen per maand of van je salaris zodat je als je het niet gebruikt terug krijg of als je toch onverwacht hulp nodig heb een deel al betaald heb of zoals bij mij het geval is mijn vrouw en ik zijn alle twee chronisch ziek en gehandicapt dit kunnen op vangen maar wel in redelijke termijn bedragen ,ik ben in maart al door mijn eigen risico heen als ik dan in januari al mag beginnen met betalen dan heb ik een voor sprong van 3 maanden.