Eigen risico na half jaar pas gedeclareerd, hoe vervelend is dat?

Geregelde bezoeker

Beste Zilveren Kruis,

Ik ben verleden jaar heel voorzichtig geweest met het eigen risico, ik had maar iets van € 130,00 verbruikt. Nodig, als je 3 Crohnpatiënten in huis hebt. Ik wist dat er nog iets aan zat te komen voor een afrondende behandeling bij het Rughuis, maar de laatste sessie is pas in januari geweest, dus ben er vanuit gegeaan dat de factuur nog moest komen en het te declareren eigen risico bij 2017 zou horen. Wat zou betekenen dat ik met een batalingsregeling voor dit jaar klaar zou zijn met mijn eigen risico.

Vandaag de declaratie eigen risico ontvangen, nu blijkt dat het eigen risico dus vrolijk bij dat van 2016 wordt geteld, terwijl de declaratie gedateerd is op 2017.

ik vind dit heel vreemd, en nou weet ik best dat jullie gaan zeggen dat de behandeling gestart is in 2016, maar aangezien het een nacontrole betreft, klopt dat ook niet, want  de behandeling zelf was gestart in 2015. Met niet alleen een fors eigen risico, maar ook, volkomen onverwacht, een behoorlijke eigen bijdrage.

Ik begin hoe langer hoe meer het gevoel te krijgen dat onze zorgverzekeraars er niet meer zijn om ons (de patiënt's) belang te behartigen, maar het juist voor de groep die het het hardste nodig heeft zo duur en onoverzichtelijk mogelijk te maken.

Ik ben al jaren aangesloten bij het Zilveren Kruis, maar heb begrepen dat Achmea één van de verzekeraars is die een winstuitkering wenst voor aandeelhouders met sowieso al meer dan genoeg geld, ik hoop dat het verbod er door komt. Niet van onze zuurverdiende centjes, alsjeblieft, Zilveren Kruis.

• Eigen risico en premie

Eigen risico na half jaar pas gedeclareerd, hoe vervelend is dat?

2 ANTWOORDEN

Re: eigen risico na half jaar pas gedeclareerd, hoe vervelend is dat?

Community Manager

@LL 1958 Hoi LL, heel fijn om te lezen dat je al zo lang bij ons verzekerd bent en begrijpelijk dat je niet blij bent met een onverwachte rekening van het eigen risico. Ik kijk graag met je mee wat er aan de hand is. Zou je daarvoor je relatienummer, geboortedatum, postcode en huisnummer willen toesturen in een privébericht? 

In het algemeen kan ik wel uitleggen hoe het werkt met ziekenhuisnota's. De ziekenhuisnota's worden ook wel een DBC genoemd, een diagnose behandel combinatie. Dit is een aantal verrichtingen binnen één traject. Dus bijvoorbeeld de eerste diagnose op de polikliniek, een röntgenfoto, het zetten van gips en de nacontrole. Een DBC heeft een maximale looptijd van 120 dagen en sluit automatisch. Een DBC kan dus nooit langer duren maar wel korter. Soms duurt een behandeling in het ziekenhuis toch langer dan die 120 dagen. Het ziekenhuis opent dan een zogenaamd 'vervolg-DBC-zorgproduct'. 

Voor het eigen risico kijken we altijd naar de begindatum van een DBC. Dat is dus niet hetzelfde als het begin van een behandeling. Begint een vervolg-DBC-zorgproduct in 2016, dan worden de kosten ook bij dat jaar gerekend. De overheid heeft dit systeem ingevoerd en het is voor alle zorgverzekeraars en ziekenhuizen hetzelfde geregeld. Op deze pagina vindt je meer informatie.

Je tweede punt, daar weet ik het fijne ook nog niet van. Wil je weten hoe het in elkaar zit? Want dan ga ik het voor je navragen. 

uitleg dbc en eigen risico

Fanatiekeling

De uitleg over datums en dbc's is voor iedereen moeilijk, omdat het zo'n ingewikkeld onderwerp is. De Nederlandse Zorg Autoriteit heeft er een informatiekaart over gemaakt , omdat zij er veel vragen over krijgen. http://www.nza.nl/96267/753370/Voorbeeld_Ziekenhuisbezoek_in_2016_-_eigen_risico_betalen_van_2015.pd...

zie ook de bijlage. Als u hier nog een vraag over heeft , kunt u deze stellen aan de NZA, tel. (088) 770 87 70. 

Een ander document dat de NZA heeft samengesteld is de " informatiekaartziekenhuisrekeningeneigenrisico": http://www.nza.nl/1048076/1048181/Informatiekaart_NZa__Uw_ziekenhuisrekening_en_het_eigen_risico.pdf

Groet, Feina.