Eigen risico in één keer betalen (+ teruggave)

Nieuwkomer

Beste allemaal,

Als ik de eigen risico 2017 in een keer betaal, krijg ik mijn eigen risico terug als ik deze niet (of als ik er weinig van) gebruikt heb?

Dankjewel.

Eigen risico in één keer betalen (+ teruggave)

OPGELOST
1 ANTWOORD

Re: Eigen risico in één keer betalen (+ teruggave)

Medewerker

Hoi Haso,

We hebben 2 vormen waarop je het eigen risico kunt aflossen.

1) betaling eigen risico achteraf zodra je van ons een nota krijgt

2) betaling eigen risico vóóraf in termijnen

Bij optie 1 krijg je dus eigen risico op rekening van ons zodra je zorg genoten hebt uit de basisverzekering en de zorgverlener de kosten bij ons heeft geclaimd. Dat kan een rekening voor je héle eigen risico zijn als je grote zorgkosten (ziekenhuiskosten of GGZ kosten) gemaakt hebt, of dat kunnen kleine rekeningen zijn als het lichtere kosten zijn (medicijnen bijvoorbeeld).

Bij optie 2 schrijven wij per automatische incasso jouw eigen risico in 10 termijnen van je rekening.

Er zijn een paar voorwaarden om aan deze regeling mee te kunnen doen:

- we incasseren dan ook jouw maandelijkse premie per automatische incasso.

- iemand mag geen vrijwillig eigen risico afgesloten hebben

We schrijven dan dus eigen risico af, ongeacht of jij wel of niet al eigen risico moet betalen door genoten zorg uit de basisverzekering. Blijkt het eigen risico achteraf niet volledig geconsumeerd, dan storten wij het niet geconsumeerde bedrag inderdaad terug op de rekening.

Dit is een speciale regeling, met name bedacht voor mensen die sowieso dat eigen risico opmaken door chronische ziekten en dat bedrag niet in één keer op kunnen hoesten.

Als jij nu €385 handmatig overmaakt zonder dat er daadwerkelijk een eigen risico nota betaald moet worden, dan storten wij dat bedrag terug op jouw rekening. Wij kunnen dat namelijk niet vasthouden in afwachting van of jij wel of niet zorg gaat gebruiken dit jaar. Het is als het ware een bedrag wat 'teveel' is overgemaakt.

De regeling die ik eerder noemde heeft wel een specifiek doel, namelijk mensen die het financiëel niet breed hebben ontlasten via een kleine maandelijkse incasso. Onder die strikte voorwaarden mogen wij een dergelijk financiëel bedrag die nóg niet door mensen verschuldigd is 'beheren'.

Je kunt je nog voor bovengenoemde maandelijkse regeling aanmelden tot 31-01-2017. Aanmelden gaat via Mijn Eigen Risico in Mijn Zilveren Kruis: rechts zie je een paarse knop "Aanmelden".

Is dit heldere informatie voor jou? Smiley Vrolijk

Groet,

Jeroen

Wordt lid om te reageren en deel te nemen aan deze community.