Eigen risico gespreid betalen en vergoeding declaratie

Bewerkt 
Starter

Ik heb voor 2016 gekozen mijn ER gespreid te betalen.

Stel ik stuur in februari een declaratie is, waar een groot gedeelte ER op zit.

Wordt deze declaratie dan helemaal vergoed, omdat mijn ER gespreid betaald wordt?

Nu is het zo dat dit met elkaar verrekend wordt.

Als dit volgend jaar ook zo is, heeft gespreid betalen weinig zin.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Eigen risico gespreid betalen en vergoeding declaratie

OPGELOST
13 ANTWOORDEN

Re: Eigen risico gespreid betalen en vergoeding declaratie

Webcare

Hey Gerda,

Welkom op het forum, leuk dat je ons hier jouw vraag stelt!

Ik zal de vraag in twee delen beantwoorden, namelijk (1) als een zorgverlener een nota bij ons indient en (2) wanneer jij zélf een nota indient.

(1): Op het moment dat wij een nota ontvangen van een ziekenhuis, apotheek of onderzoek. Betalen wij de rekening en verrekenen we dit met het verplichte eigen risico. Heb je aan het einde van het jaar het eigen risico niet opgemaakt? Dan betalen wij het bedrag dat nog openstaat aan jou terug. Dit doen we dan eind april van het jaar erop. Komen er na april nog rekeningen? Dan ontvangt je hiervan een declaratie-overzicht. Dit bedrag brengen we dan apart in rekening.

(2): Op het moment dat jij, als verzekerde een nota uit de Basisverzekering indient, vergoeden wij dit aan jou. En zullen wij het eigen risico niet verrekenen in de vergoeding. Je krijgt dan het bedrag aan verzekerde zorg volledig uitbetaald. Ook hier geldt, heb je aan het einde van het jaar het eigen risico niet opgemaakt? Dan betalen wij het bedrag dat nog openstaat aan jou terug. Dit doen we dan eind april van het jaar erop. Komen er na april nog rekeningen? Dan ontvangt je hiervan een declaratie-overzicht. Dit bedrag brengen we dan apart in rekening.

Is dit zo antwoord op je vraag?

Mocht je nog vragen hebben, altijd welkom!

Starter

Bedankt voor je heldere uitleg. Optie 2 bedoelde ik inderdaad.

Bezoeker

En dan nu de hamvraag: als ik vooruit betaal via uw regeling voor mijzelf en mijn partner houden jullie dan ook op het eigenrisico te verrkenen met declaraties voor de aanvullende verzekering??!! Als dat zo is meld ik mij aan, maar wil hierbij so wie so ook dit probleem aan de orde stellen.

Je eigen zorgkosten-administratie wordt nodeloos ingewikkeld doordat jullie het bijvoorbeeld door mijzelf te voldoen eigen risico verrekenen met bedragen die mijn partner terugkrijgt ivm kosten waarvoor zij aanvullend verzekerd is. (Of andersom)

Dit is echt een ramp! Komt op hetzelfde neer als ik jullie maar minder premie voor de aanvullende verzekering zou gaan betalen omdat mijn partner een teruggave basisverzekering verwacht etc etc. Daar zouden jullie ook niet blij mee zijn!!

Om aan deze administratieve ellende te ontsnappen overweeg ik ons beider eigen risico vooruit te betalen. Echter alleen als het vervolgens niet weer met declaraties voor de aanvullende verzekering verrekend gaat worden. Het wordt dan: vooruit betalen (wil ik ook best voor een jaar ineens doen, betaal ook mijn premie per jaar) en eventueel terugkrijgen (wij: nooit). Gaat dat zo gebeuren?

Fanatiekeling

Een kleine verbetering zou misschien kunnen zijn dat u de polis van u en uw echtgenoot verzelfstandigt? Dwz dat ieder zelf verzekeringnemer wordt? Hier zijn geen nadelen aan, behalve dat een van u beide misschien een eventuele collectieve korting verliest ( dit is afhankelijk van de afspraken met de collectiviteit). 

Groet, Feina.

Bezoeker

Dankjewel voor je reactie. Inderdaad; verzelfstandigen kan niet ivm de goede collectiviteitskorting. Ik vind het overigens heel erg raar dat jullie deze dingen niet individueel afrekenen! Wil je dit als verzoek doorgeven? Het is ookmvervelend voor de belastingaangifte.

Maar... nu ontbreekt nog het antwoord op mijn eerste vraag: stopt het verrekenen van het ER met declaraties voor de aanvullende verzekering ook als ik het ER vooraf ga betalen? Dan is het interessant voor mij, anders niet.

Bezoeker

PS kun je ook voor me nagaan hoe de afspraken met de collectiviteit van Abrona zijn op het punt van verzelfstandigen? Ik heb ooit van jullie helpdesk gehoord dat het dan niet meer voor 2 mensen zou kunnen maar het kan geen kwaad dit nog eens na te gaan, misschien is het wel veranderd inmiddels.

Webcare
Webcare

Hallo @TFHA, welkom op ons forum!

Als je kiest voor gespreid betalen, verrekenen wij uitbetalingen niet met het eigen risico. Je betaalt dan 10 keer €38,50 per maand, en vergoedingen uit de aanvullende verzekering betalen wij aan je uit.

Betreft je opmerking over de verrekeningen: De verzekeringnemer is verantwoordelijk voor alle betalingen. Ook voor de betalingen van medeverzekerden. Hierdoor verrekenen wij inderdaad uitbetalingen met kosten van het eigen risico als die open staan. Zoals @Feina ook aangeeft kan je dit voorkomen door beiden zelf verzekeringnemer te worden. Dan is ieder zelf verantwoordelijk voor de betalingen en wordt een vergoeding voor de een niet verrekend met eigen risico van een ander. Je kunt hiervoor contact opnemen met de klantenservice.

Met vriendelijke groet,
Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bezoeker

Beste Feina,

Fijna om te horen, ik ga mij aanmelden voor het vooruit betalen. Kan dat ook met het volledige bedrag ineens? NB lees nog even mijn 2 berichten over de collectiviteit. Wil je dat nog uitzoeken? Dus of ik inhet geval van verzelfstandigen de korting verlies bij deze collectiviteit, Abrona dus.

Webcare

@TFHA

Het gespreid betalen kan alleen in termijnen. Ben je van plan om dit bedrag in één keer te betalen, zou mijn advies zijn dit geld apart te zetten, zodat je er ook nog rente over vangt, tot je het moet betalen. Mochten jullie de polissen willen verzelfstandigen en de korting behouden, dan kan dat via Abrona.

Als je in een privébericht jullie relatienummers en geb. datum geeft, dan zorg ik dat dit wordt aangepast!

groet,

Jochem

Bezoeker

Beste Jochem,

Ik ben erg blij dat dat kan, verzelfstandigen! Willen we graag, is ook makkelijker voor Mijn ZK. Zie even alleen de mogelijkheid voor een privébericht niet...

Graag je hulp.

Mvg, TFHA.

Webcare

@TFHA,

Je kan me een privébericht sturen door op mijn avatar (plaatje van mijn poppetje te klikken). In deze pagina vind je onder neem contact met mij op: Deze gebruiker een privébericht sturen, zo stuur je mij een privé bericht 

Nieuwkomer

Goedemiddag, 

Ik kwam bij dit topic uit omdat ik zelf in een soortgelijke situatie zit:

Ik heb gekozen voor het gespreid betalen van mijn eigen risico en ik heb onlangs een declaratie ingediend voor reiskostenvergoeding (vanuit de basisverzekering). Deze is volgens "mijn zilveren kruis"echter wel verrekend met mijn eigen risico.  Binnekort dien ik nog zo'n declaratie in en dan is mijn hele eigen risico verrekend. Toen ik hierover telefonisch contact opnam werd mij verteld dat ik én gewoon 10x 38,50 moet blijven betalen én dat het eigen risico ook verrekend wordt met deze reiskostenvergoedingen.. volgens mij betaal ik dan dubbel, maar dat was volgens de medewerkster niet zo. Als ik de berichten hier op het forum lees dan lijkt mij dat er gewoon een fout gemaakt is toch? 

Alvast bedankt voor uw reactie,

mvg, Ilona. 

Webcare

Hey @Ilona10,

Leuk dat je hier je vraag stelt en welkom op het forum. Als ik het zo lees is de volgende situatie voor jou van toepassing:

(2): Op het moment dat jij, als verzekerde een nota uit de Basisverzekering indient, vergoeden wij dit aan jou. En zullen wij het eigen risico niet verrekenen in de vergoeding. Je krijgt dan het bedrag aan verzekerde zorg volledig uitbetaald. Ook hier geldt, heb je aan het einde van het jaar het eigen risico niet opgemaakt? Dan betalen wij het bedrag dat nog openstaat aan jou terug. Dit doen we dan eind april van het jaar erop. Komen er na april nog rekeningen? Dan ontvangt je hiervan een declaratie-overzicht. Dit bedrag brengen we dan apart in rekening.

Met andere woorden, wij moeten dit bedrag mee laten tellen voor het eigen risico, maar wel uitbetalen aan jou als het een vergoeding is over kosten eigen risico 2016. 

Je hebt immers geld betaald aan de zorgverlener en betaalt geld aan ons. 

Daarom wil ik graag me je meekijken hoe dit is verwerkt en gedeclareerd. Kun je mij een privébericht sturen met je relatienummer en geb. datum, dan kijk ik het na! Je stuurt een privébericht door op mijn , naam te klikken, naar mijn profiel te gaan en dan rechtsboven de knop "Jochem als vriend toevoegen" te kiezen voor de privé optie.