Eigen risico en chronisch zieken

Re: Eigen risico en chronisch zieken

Gast

@Raoul, ik ben benieuwd naar jouw definitie van solidair. Solidair is in mijn optiek gezamenlijk, en daar is geen sprake meer van. Als iedereen meebetaald aan één zorgpakket, dus ook een deel pakt van de zorg die je op dat moment (nog) niet nodig hebt, dat is volgens mij solidair. We leven in een welvarend land, des te zuurder dat er een groeiende groep is die buiten de boot valt. Bezuinigen op de zorg kan niet gaan om chronisch zieken de zorg te onthouden die ze nodig hebben, maar zou moeten gaan over verspilling. Te duur, te veel, verspilling ook in administratieve romplsomp en beloningen. Reclame en marketing wat een vermogen kost. Het kan niet op, lijkt het wel. Het belang van de patiënt is al een hele tijd in het geding en dat wordt alleen maar erger. Lange wachttijden, te drukke zorgverleners waardoor fouten ontstaan, onverwacht torenhoge rekeningen voor de patient omdat deze een foutje maakt. Praat me niet van solidair, want dat is afgeschaft tegelijk met de marktwerking. Overstappen naar een andere verzekeraar om zo een beetje te kunnen besparen? Gaat echt niet lukken als je geweigerd kan worden op je aanvullende verzekering. Of denk je dat het hele systeem eenvoudiger wordt voor de patiënt als je moet werken met 2 verzekeraars? Ik waardeer je enthousiasme, maar er gaat ook heel veel mis in ons zorgsysteem, te beginnen met de ouderenzorg.

Stamgast

Ik denk dat de algehele tendens voor veel mensen is dat het eigen risico veel te hoog is. Helaas bepaald de verzekeringsmaatschappij dit niet, maar onze "vrienden" in Den Haag. Ook zien we met z'n allen veel verspilling in het systeem wat er achter zit (ouderenzorg, ziekenhuizen, medicijnen etc). Zoals ik het zie zit hier een mooie taak voor alle zorgverzekeraars (inderdaad het verbond) om de ziekenhuizen, de apotheken en alle andere zorgverleners eens op hun plek te zetten.

Iedereen begrijpt dat dit niet in één keer kan, maar pak dan in ieder geval de kosten voor de chronisch zieken aan ! Wij worden dag in dag uit, jaar in jaar uit met dezelfde problemen en kosten geconfronteerd en het lijkt wel dat de zorgverleners de lachende 3e zijn. Immers wat zij niet claimen, hoeven de verzekeringsmaatschappijen niet te vergoeden en wij dus als patiënten niet te betalen.

@LL 1958 In je reactie van gisteren lees ik : "Het belang van de patiënt is al een hele tijd in het geding" daar ben ik het helemaal mee eens. Het vervelende is is dat het verbond van verzekeraars de ziekenhuizen niet genoeg dwingt om veel efficiënter te gaan werken. De verzekeraars hebben eerst de belangen van de eigenaars (aandeelhouders), dan hun eigen belang en als laatste ....... het belang voor ons als patiënten.

Stamgast

@RaoulIk ken de prijszoeker niet, ga eens kijken hoe dit in elkaar zit.

Stamgast

@Raoul: Prijszoeker is een geweldig idee, maar voor veel chronisch zieken denk ik een gepasseerd station (uitzonderingen voor bloedonderzoek etc daargelaten).

Wel een super punt om mensen te informeren wat het nu echt kost voor Zilveren Kruis en wanneer ze dus naar een ander ziekenhuis gaan, dus kosten kunnen besparen. Helemaal top.

Je weet waar ik mij ook druk over maakt : Jullie kunnen ditzelfde natuurlijk ook doen voor de medicijn uitgiftekosten bij de apotheek. Laatst heb ik de rekening van mijn moeder zitten checken, die betaald 1,50 per keer per medicijn meer. Wanneer ik dit zou doen dan kost mij dit dus 36 euro per jaar extra (van uitgaande van mijn 6 medicijnen en 4 maal per jaar ophalen).

Ik zou dus zeggen maar een overzicht voor de patiënten met de uitgiftekosten in de buurt van hun huisadres en maak een 2e overzicht met de internetapotheek uitgiftekosten.

Hetzelfde geld overigens voor veel hulpmiddelen die NIET vergoed worden door zilverenkruis. Ik weet zeker dat jullie heel eenvoudig een overzicht kunnen maken met bijvoorbeeld het adres voor de goedkoopste katheters, of andere hulpmiddelen voor chronisch zieken. Die informatie is er gewoon, dus graag delen met iedereen !

Hierdoor kunnen we met z'n alle wellicht besparen op de totale ziektekosten en kunnen de "hoge heren in Den Haag" het eigen risico bedrag weer naar een draagbaar niveau brengen.

Dit zet tevens de lokale apotheken onder druk en de internet apotheken onder druk om extra hun best te doen voor de chronisch zieken

Community Manager
Community Manager

@boumacor voor chronisch zieken is de prijszoeker in veel gevallen niet relevant omdat zij vaak het eigen risico volledig gebruiken. Het is vooral interresant voor mensen die één keer zorg nodig hebben en willen weten wat dit gaat kosten. Je kunt het daarnaast ook gebruiken om te besparen omdat er verschillen tussen zorgverleners zijn.  

Wat betreft de apotheken heb ik even navraag gedaan bij onze beleidsontwikkelaar farmacie. Vooral omdat het mij even onduidelijk was of er een verschil in uitgiftekosten is tussen een internet apotheek en reguliere apotheek. 

Wij hebben geen aparte overeenkomsten voor online apotheken. Deze apotheken sluiten net als de reguliere apotheken een preferentie- of een IDEA overeenkomst. Er kunnen tussen apotheken wel kleine verschillen zijn in de hoogte van het terhandstellingstarief. Hij geeft aan dat er online apotheken zijn die zelf hebben bepaald om het begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel niet in rekening te brengen. Maar dit is een besluit van de apotheek zelf en niet contractueel afgesproken. Het kan in sommige gevallen dus zin hebben om via een online apotheek te bestellen. Wij hebben dit niet inzichtelijk omdat wij hier geen afspraken over hebben gemaakt. 

Wat betreft de hulpmiddelen ondernemen wij op dit moment niet direct actie. Wij willen de zorgzoeker wel verder uitbreiden om onze klanten meer inzicht te geven. Het zou mij niet verbazen als wij uiteindelijk ook met hulpmiddelen aan de slag gaan in de zorgzoeker.