Eigen risico en chronisch zieken

Re: Tips delen om te besparen op je eigen risico

Starter

Helaas is het voor mij niet mogelijk om te besparen omdat ik chronisch ziek ben en daardoor dagelijks medicatie waaronder insuline nodig heb. Meestal heb ik in de maand februari het eigen risico bedrag al bereikt. Ik ben een voorstander van het afschaffen van het eigen risico.

Vaste bezoeker

Probeer jullie berichten mee te lezen . En kan ( al hebben jullie daar niets aan ) het best begrijpen .

Niemand wil graag betalen ook wij niet ! Laten we dat voorop stellen . 

Maar soms verliezen we het één en ander uit het oog . 

Wij hebben goede zorg , dat kan toch geen enkele persoon die chronische ziek is ontkennen . !!!!! 

Mopper zelf ook wel eens als er opnieuw weer een eigen bijdrage betaald moet worden bij een medicijn . Maar wij hebben alle zorg om ons heen , en dat vind ik een fijn gevoel . Misschien dat het eens een optie zou zijn de Farmaceuten eens aanpakken !? Daar zou een flink bedrag bespaart kunnen worden voor ONS en de ZORGVERZEKERAAR .

Abnormale bedragen worden daar voor sommige medicatie's gerekend !! Neem medicatie tegen de Ziekte van Crohn .  En MS , daar gaat het om duizenden euro's per maand 

Soms zelfs bij bestaande medicatie die ineens blijkt te kunnen werken bij ernstigere aandoeningen , vliegen de prijze enorm omhoog . 

Bezoeker
Het is te triest voor woorden dat de chronisch zieken altijd de pineut zijn door het wijzigen van medicijnen en bijbetaling voor het goede middel. Ik ben al in 3 maanden door mijn ER heen. Sterkte allemaal met de gezondheid!!

Starter

Voor mij niet interessant omdat ik bij de eerste medicijnbetselling al door de eigen bijdrage heen ben. Ik vind dat de politiek zich sterk moet maken tenminste de chronisch zieken van dit eigen bijdrage idee te verlossen.

Re: Eigen risico en chronisch zieken

Starter

Ik ben al snel door mijn eigen risico heen want ik ben chronisch ziek. Wat mij opvalt is dat ik eerst duurdere medicijnen krijg en als mijn iegen risico op is krijg ik weer de goedkopere variant. Soms hoor ik bij de apotheek : Nee u krijgt weer een ander merk want die is goedkoper en dan kijk ik op medicijnkosten.nl en zie dat hij duurder is dan die ik eerst had. Ik heb gemiddeld wel 1 of 2 keer per jaar een ander merk en ben daar niet blij mee. Er is echt wel verschil in de samenstelling. En als je dat aangeeft bij de apotheek zeggen ze een ander krijg je niet vergoed van de verzekering.

Vaste bezoeker
Goedenavond, Allereerst vond ik het een goed idee dat het eigen risico per maand kan worden betaald. Ik weet dat de verzekeraar hier toe door de wet is gedwongen, maar het blijft een strafpremie op iemand zijn gezondheid. Ikzelf kijk niet niet naar de kosten daar ik het door het medicijn gebruik alleen al opmaak. Gr.

Top bijdrager

Hallo Sophie,

Ik heb er vaak over na gedacht en mij schuldig gevoeld dat ik zo veel kost, loop nu bij een medisch psycholoog en raak daar wat van af, mijn eigen risico is altijd snel op, troost me er mee dat mijn man nooit en te nimmer iets kost.

Mjn DVK moet afentoe lachen om hoe zuinig ik ben, ze maakt dat niet vaak mee, maar ik blijf daar mee door gaan, voel het als plicht

Top bijdrager

Ik ben helaas vorig jaar van mijn aanvullende verzekering af moeten stappen om de Free style Libre te kunnen betalen, gelukkig heb ik wel mijn verzekering zo gehouden dat ik zelf mijn artsen kan kiezen en niet meer door artsen zonder vermogen tot empathie hoef te laten behandelen en mensen die alleen carriere willen maken en geen tijd hebben voor de patient.

Stamgast

Topic eigen risico chronisch zieken, prima dit onderzoek.

Helaas ben ik en mijn vrouw altijd ons eigen risico al kwijt aan medicijnen.

Mede daardoor zijn we blij dat eigen risico gespreid wordt en maandelijks wordt ingehouden.

Door deze inhouding gaan mensen niet bezuinigen op medicijnen of helemaal niet nemen wat weer tot gevolg leidt extra ziektekosten

Geregelde bezoeker

hier is nog iemand, die door hartmedicatie en astma in februari al door t e,r  heen is,

en dan komen er nog andere kosten bij zoals steunkousen etc. dus bezuinigen? nee niet mogelijk heelaas 

, inderdaad hebben we gelukkig wel goede zorg en mocht je met spoed opgenomen worden *( zelf ervaren(  dan hoef je je geen zorgen te maken over de kosten.

Dat deed wel de verpleging die t zelfde verband wilde gebruiken vanwege bezuinegingen terwijl ik n ernstige bindweefselonsteking had,

was zelf net genoeg bij dehand om daar iets van te zeggen, anders word je als patient telkens weer geinfecteerd

maar ach ben blij dat ik er doorheen ben gekomen

Bekend gezicht

Hoewel ik al 18 jaar tot de categorie chronisch behoor, kom ik de laatste jaren weinig meer in aanraking met ziektekosten.

Deels omdat ik uitgedokterd ben.

Deels omdat dat wat ik nodig heb, zelfs met 3sterren aanvulling grootdeels niet betaald wordt en ik het als net niet minima (12€ per maand te veel inkomen) ook niet elders meer kan halen.

Gelukkig is er de laatste jaren niets levensbedreigends voorgevallen.

Daarnaast stel ik dingen gewoonweg maar uit.

Heb ik  mijn eigen risico nog niet aangebroken  en overkomt me iets waar wel iets aan gedaan zou moeten worden, maar niet levensbedreigend is, dan wacht ik tot er nog iets bij komt of hevel het over naar een volgend jaar of nog verder, zodat ik niet 2 jaar achter elkaar alleen maar mijn eigen risico soupeer zonder verder iets vergoed te krijgen.

Maw ik maak optelsommetjes  om de kosten te beperken.

Ik wordt er gewoon triest van als ik dit typ, maar dit is wel de realiteit.

En ik vermoed dat ik lang niet de enige ben.

Dit zou op den lange duur wel eens meer kunnen gaan kosten dan wat het eigen risico de verzekeraars nu opleverd.

Bekend gezicht
Zk kruis doet helemaal niets voor klanten om chronische ziekten te VOORKOMEN

Vertrouwd gezicht

Misschien een open deur, maar ik wil er toch even op wijzen dat het voor veel chronisch zieken interessant kan zijn om het Extra Vitaal pakket af te sluiten bij Zilveren Kruis. Het kan je interessante kortingen opleveren als je bv. ADL-hulpmiddelen aanschaft bij Vegro, Medipoint of Hartingbank. Voor mij is het alleen al lonend vanwege het feit dat de eigen bijdrage op mijn orthopedische schoenen vergoed wordt. Ook de eigen bijdrage (tot max. 300 euro/stuk) op gehoorapparaten wordt dan vergoed, dus in het jaar dat mijn lief zijn 'oortjes' moet vernieuwen sluit ik voor hem ook even zo'n extra pakket af. Gewoon even kijken in het vergoedingenoverzicht of het voor jou persoonlijk lonend is.

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain

Vertrouwd gezicht

@gijsbertus Ik ben benieuwd waartoe jij een verzekering in staat acht waar het het voorkomen van chronische aandoeningen betreft?

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain

Voorbijganger

Ook ik moet lachen om deze topic. 

Als type 1 diabeet ben ik in januari al door mijn e.r. heen. 

En dat betekent dan niet dat ik maar aanloop naar doktoren.

Maar als een mens iets mankeert dan moet hij/zij naar de dokter kunnen en ik zie helaas om mij heen dat mensen zorg mijden. Want stel dat de huisarts zegt dat er een foto gemaakt moet worden...

Afschaffen wat mij betreft.

Bekend gezicht

@gijsbertus 

Hoe zie jij dat om te voorkomen?

Bedoel, als je vanaf je geboorte al chronisch ziek ben hoe had jij dit kunnen voorkomen?

Begrijp me niet verkeerd maar sommige mensen zijn al jaren chronisch ziek en hadden dit graag willen voorkomen maar hoe dan?

Ben benieuwd na je ideeen

Nieuwkomer

Natuurlijk wil ik meedenken. Echter zelf maak ik ieder jaar mijn eigen riscico volledig op vanwege een chronische ziekte.

Echter de zin om mee te denken om ziekte kosten te besparen vergaan mij omdat ik constant wordt conconfronteerd met vragen bij de diverse apotherekes over mij  medicijn verbruik.. Het doel daarvan is mij volledig onbekend, maar de apothhekers zeggen dat zij verplicht zijn deze vraag te stellen door de zorgverzekeraar.

Vriendelijke groet Henk Jansen

Voorbijganger

Ook mijn man en ik zijn chronisch afhankelijk van medicijnen en artsen dus snel door het eigen risico heen. Schandalig en een straf. Nu heb ik bedacht dat als je toch zo snel door je eigen risico heen bent dan heb je ook geen enkele beperking meer om naar wat voor arts dan ook te gaan dus dit zou wel weer eens een tegenovergestelde werking kunnen hebben op bezuinigen. Afschaffen dit hele systeem stinkt en maakt heel veel mensen depressief die dan weer een arts nodig.

Community Manager

Leuk om jullie weer terug te zien hier in het topic. Ik lees dat jullie allemaal aardig wat ervaringen hebben met de gezondheidszorg. Logisch dat het eigen risico dan op is, maar wel mooi om te zien dat jullie ook tips en ervaringen kunnen uitwisselen, waar hopelijk anderen ook wat aan hebben. Of het nu gaat over een bepaald pakket of de keuze in zorgverlener!

Loesje18 komt met een mooi discussiepunt. En ik zie het vaker terug komen in dit topic: Als je toch je eigen risico kwijt bent, in hoeverre let je dan nog op de kosten van de zorg?
Waarom wel / niet? En als je op de kosten let ben ik ook wel benieuwd hoe je dat precies doet. 

Tot slot, ik ben ook wel benieuwd waar je aan denkt Gijsbertus! 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Vertrouwd gezicht

@Henk Jansen, wellicht raak ik nu een teer punt door ook nog eens naar je medicijngebruik te vragen, maar e.e.a. is me niet geheel duidelijk. Je hebt het nl. over 'diverse apothekers' en dat je bij hen wordt geconfronteerd met vragen over 'je medicijnverbruik'. Ik ben dan wel een beetje benieuwd wat ze willen weten? Ik zou me nl. kunnen voorstellen - als je bij verschillende apotheken komt (en dus niet steeds bij dezelfde) - dat men zekerheid wil hebben of je diverse medicijnen wel samen gebruikt kunnen worden. Als je steeds bij dezelfde apotheek komt en een nieuw medicijn voorgeschreven krijgt, krijgt een apotheker bv. automatisch een melding in zijn systeem wanneer zo'n medicijn onverhoopt een conflict geeft met de medicijnen die je al gebruikt of een risico vormt met de aandoening die je hebt. Ik zou me voor kunnen stellen dat deze veiligheid niet waterdicht meer is als je je medicijnen bij verschillende apotheken betrekt en dat men daarom uit veiligheidsoverwegingen diverse vragen aan je stelt.