Eigen bijdrage

Vaste bezoeker

De regering heeft de eigen risico ingevoerd, maar veel oudere mensen durven niet meer naar de huisarts gegaan omdat ze dan een deel van de eigen bijdrage moeten betalen. Maar niet alleen die eigen bijdrage die ze moeten betalen vaak is het ook zo dat sommige medicijnen niet in het pakket zitten en dan alsnog moeten ze dan bij betalen. Met dit probleem heb ik ook ik was bij de uroloog geweest en mijn bloed was niet goed, dan schrik je toch wel ik kreeg foliumzuur voorgeschreven dit kreeg ik wel vergoed maar ik kreeg ook een recept voor Biocarbon. 500mg en B12 moest ikzelf bijbetalen voor de biocarbon was 40.00 euro en B12 heb ik bij de drogist gehaald ik was zo geschrokken wat ik moest betalen. Dan kan je wel nagaan dat oudere die alleen een A.O.W. hebben die kunnen dit echt niet betalen. En dan kan je wel zeggen de oudere  moeten b.v. door eigen familie worden onder gebracht. Dat is makkelijk praten, vaak zijn de kinderen naar een andere stad gegaan of naar het buitenland hoe moet het dan?

groet Sonja

Eigen bijdrage

2 ANTWOORDEN

Re: Eigen bijdrage

Community Manager

Bedankt voor je bericht @Sonja177. Ik lees dat je er niet zo blij mee bent dat je bij sommige zorgkosten eigen risico of eigen bijdrage moet betalen. En je vreest dat mensen niet naar de huisarts durven te gaan omdat ze dan kosten moeten betalen.

Gelukkig is het zo dat je voor een gewoon huisartsbezoek geen eigen risico of eigen bijdrage hoeft te betalen. Je betaalt wel eigen risico voor werk dat de huisarts door anderen laat doen, zoals röntgenfoto’s, een uitstrijkje of SOA test en laboratoriumonderzoeken.

Er is verschil tussen eigen risico en een eigen bedrage. Op onze website leggen we dat uit.

Voor medicijnen geldt soms inderdaad een eigen bijdrage. Je kunt daar meer over lezen in ons vergoedingoverzicht geneesmiddelen.

Het verplichte eigen risico en de eigen bedragen worden door de overheid vastgesteld. Iedereen betaalt zo een beetje mee. Zodat we samen de zorgkosten een beetje in de hand kunnen houden. In het topic 'wat kost jouw zorg' kun je lezen dat de zorgkosten schrikbarend zijn gestegen. In 2010 maakten we gemiddeld € 2.100 aan zorgkosten per persoon  Het CBS laat op haar website zien dat de zorgkosten in 2017  € 5.691 per persoon zijn geweest.

Wil je meer over deze discussie lezen? Kijk dan eens bij het bericht van mijn collega Eva in het topic 'premie en eigen risico'. Zij zet een aantal interessante topics over deze discussie op een rijtje. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt, Sonja!

Re: Eigen bijdrage

Fanatiekeling

Hallo, ik heb gegoogeld op Biocarbon. Het is in NL geen bekend medicijn. Wie heeft dat voorgeschreven? Ik raad aan om voortaan eerst alle voorgeschreven medicijnen te checken vóordat je naar de apotheek gaat. Dan kun je zelf beslissen welke je koopt en welke niet en welke je in de drogist gaat kopen. Ook kun je gelijk de mening van de apotheker vragen over een voorgeschreven medicijn. 

PS het inzicht dat het Eigen Risico te hoog aan het worden is , is al aanwezig bij de politiek. Maar de artsen moeten inderdaad meer rekening houden met Eigen Bijdragen, met geen-vergoeding en het Eigen Risico. Daar moet meer begrip voor zijn. Momenteel vindt een huisarts je " lastig" als je adviezen niet opvolgt vanwege de kosten. In de plaats daarvan zouden ze een extra consult aan je moeten wijden en samen een goedkopere oplossing bedenken.

Groet, Feina.