Eigen Risico zorg van WA-verzekering?

Starter

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend heb ik een ongelukje gehad: op een feestje is een vriendin van mij tegen mijn neus aangebotst. Hierdoor heb ik mijn neus gebroken en moet ik naar de KNO-arts. 

Dit gaat me sowieso (een deel) van mijn eigen risico kosten, terwijl ik verder vrijwel nooit gebruik maak van zorg. Best zonde dus! Het letsel is echter, hoewel per ongeluk, door een derde aangebracht. Is het mogelijk dat ik de gemaakte kosten voor mijn eigen risico op haar WA-verzekering verhaal? Heeft iemand hier ervaring mee?

Bij voorbaat dank!

Eigen Risico zorg van WA-verzekering?

6 ANTWOORDEN

Re: Eigen Risico zorg van WA-verzekering?

Medewerker

Goeie vraag, Annemarie.

Ik heb er zelf geen directe ervaring mee, maar deze zaak neerleggen bij de WA-verzekering van je vriendin lijkt me zeker de moeite waard.

Word je uit het contact met deze WA-verzekering in dit verhaal niet wijzer, dan is het wellicht verstandig om een beroep te doen op jouw rechtsbijstandverzekering als je die hebt om je juridische mogelijkheden te verkennen, of eventueel een letselschadebureau.

Zij hakken vaker met dit bijltje en kunnen je praktisch gezien van concretere informatie voorzien dan wij als zorgverzekering.

Andere community-leden nog verdere input voor Annemarie?

Wordt lid om te reageren en deel te nemen aan deze community.

Fanatiekeling

Volgens mij staat er van een paar dagen geleden een heel ander antwoord op een gelijksoortige vraag op dit forum.

Daar was sprake van een ongeval waarbij de schuld bij een ander lag. Dan ben je als verzekerde verplicht om dit aan ZK door te geven.

mijn vraag: is er dan verschil in deze situaties? Is een " ongelukje" in de thuissituatie iets anders dan een echt ongeval en wordt dit anders behandeld door Zilveren Kruis? Want als er geclaimd kan worden, kan Zilveren Kruis dat msicchien ook: Zilveren Kruis kan alle ziekenhuiskosten op de vriendin claimen.

maar... Ik begrijp het dus niet helemaal.

Groet, Feina.

Medewerker

Hoi AnnemarieL, klinkt als een pijnlijk ongelukje! Nog even ter aanvulling. De website van Zilveren Kruis schrijft het volgende (copy/paste):

Ik heb een ongeluk gehad. Kan ik de schade terugvragen?

Bent u gewond geraakt bij een ongeval dat iemand anders veroorzaakte? Dan kunnen we de schade misschien terugvragen. Bijvoorbeeld bij hoge kosten voor de ambulance en het ziekenhuis.

Kunnen we de kosten terugvragen? Neem dan contact met ons op via verhaalszaken@achmea.nl of 071 367 08 93. Wij adviseren u hoe u de schade van de tegenpartij of zijn verzekering kunt terugvragen. Denk bijvoorbeeld aan uw verplicht eigen risico of schade aan uw kleding.

Heb je wat gehad aan bovenstaande antwoorden AnnemarieL?

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Moderator

@AnnemarieL @Feina

Nog even een kleine toevoeging in dit topic. 

Feina heeft het over een eerder topic, ik vermoed dit topic: Wat moet ik doen als ik betrokken ben geweest bij een verkeersongeval? Je geeft aan dat je het verschil tussen beide situaties zou willen weten. Ik heb mijn collega van de afdeling Verhaalszaken laten kijken naar jullie vragen / dit topic. Hieronder haar reactie: 

Een ongelukje in de thuissituatie is inderdaad iets anders.  Als er sprake is van een ongelukkige samenloop van omstandigheden, zoals in dit geval, is het namelijk voor Zilveren Kruis juridisch gezien niet mogelijk om de uitgekeerde ziektekosten te verhalen.

Voor de direct betrokkene, die in haar financiële positie wordt getroffen, is het een ander verhaal. Zij kan in dit soort situaties proberen om haar persoonlijke schade, het verplichte eigen risico, te verhalen bij de aansprakelijkheidsverzekering van de andere partij. Dat kan zoals hierboven al staat aangeven: ze kan het zelf indienen of via een rechtsbijstandverzekering of letselschadebureau.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Starter
Dag allemaal,

Dank voor alle reacties! Mijn antwoord heeft wat lang op zich laten wachten omdat de breuk gecompliceerd bleek en helaas geopereerd moet worden. Dubbel pech dus...

Ik begrijp dat Zilveren Kruis de zorgkosten dus niet op haar verzekering kan verhalen. Wel zal ik inderdaad proberen om in overleg met haar mijn Eigen Risico terug te vragen bij jaar WA verzekering. Lukt dit niet, dan is dat jammer. Maar het zou zeker mooi meegenomen. Is anders toch een vrij duur ongelukje geworden, helaas!

Groet, Annemarie

Moderator

Ai dat is vervelend Annemarie! Wanneer gaat de operatie plaatsvinden? Sterkte in elk geval daarmee.

Ben benieuwd hoe het afloopt met de WA verzekering en de kosten. Wellicht zou je dit nog met ons kunnen delen in dit topic?