Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Declaratie tandarts verrekenen met eigen risico?

Bewerkt 
Voorbijganger

Goedendag,

Ik heb al eerder via de chat de vraag gesteld maar ik stel die maar nog eens. Ik ben een aantal weken terug voor het eerst weer eens bij de tandarts geweest. Uiteraard moest ik daar de eerste nota direct betalen. Ik heb die dezelfde dag nog ingediend. Later pas kreeg ik de overzicht en tot mijn grote verbazing is die declaratie van de eigen risico afgetrokken. Wat is daar het nut van? Dat is toch iets voor de tandartsverzekering? Zie ik trouwens de eerste rekening die ik direct heb voldaan en heb ingediend nog wel terug op mijn rekening? Wordt dat wel nog aan mij uitbetaald? Het is zeer vreemd dat het via de eigen risico gaat. Ik heb dat echter nog nooit bij geen enkele andere zorgverzekeraar meegemaakt. Echter staat er wel onder dat het wel aan mij uitbetaald wordt. Dus waar blijft het dan de eerste declaratie? Erg apart. En het duurt ook wel vrij lang voordat het op mijn rekening staat. Want de tweede is dan al verwerkt maar ik zie dat nog niet op mijn bankrekening terug. Mijn vriend heeft zijn eerste declaratie wel al vrij snel binnen. Waarom duurt het bij de een langer als bij de ander? Ik stuur sowieso als bijlage de eerste declaratie die van de eigen risico is afgetrokken. Dan is dat misschien duidelijk waar ik het over heb.

Alvast ontzettend bedankt voor antwoord en het uitzoeken daarvan.

Met vriendelijke groet,

Mevr. R. Acikgoz

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Declaratie tandarts verrekenen met eigen risico?

3 ANTWOORDEN

Re: Declaratie tandarts verrekenen met eigen risico?

Bewerkt 
Fanatiekeling

Vreemd dat Zilveren Kruis u geen antwoord geeft. Ik heb uw rekening bestudeerd. (U kunt deze beter verwijderen ivm de privacy) Zie pag. 2 van de pdf ! Ik zie dat Zilveren Kruis voor u een rekening van het Geminiziekenhuis heeft betaald van €1395,09. U heeft in 2015 een eigen risico (over) van €362,50. Dus moet u een deel van de rekening van het Geminiziekenhuis zelf betalen, namelijk €362,50. De kosten van de tandarts zijn €49,49. Hiervan krijgt u €42,12 vergoed. Dat betekent dat u nog moet betalen aan Zilveren Kruis: €362,50-€42,12=€320,38. Conclusie: de tandarts heeft toch niets met het eigen risico te maken. Zilveren Kruis schept echter wel verwarring door nu pas de rekening van het ziekenhuis tevoorschijn te laten komen, want die rekening is al eind juni verstuurd. Ook schept Zilveren Kruis verwarring door beide bedragen met elkasr te verrekenen. U had het beter begrepen als u eerst de rekening van het eigen risico van €362,50 had moeten betalen, en nu het geld van de tandarts had teruggekregen.

Groet, Feina.

Bewerkt 
Voorbijganger

Hoi Feina,

Duizend maal dank dat u wel heeft gereageerd op mijn bericht. Ze scheppen idd verwarring. En die rekening van het ziekenhuis is idd wel vrij laat. Ik begreep er echter idd niks van. En waarom nou die declaratie van de tandarts eraf getrokken wordt begrijp ik al helemaal niet. Ik declareer toch iets om het terug te krijgen en niet dat van het eigen risico af te laten trekken? Zo vreemd. Tandartsrekeningen lopen toch altijd via de tandartsverzekering? Ik heb echt nog bij geen enkele verzekering meegemaakt dat het via de eigen risico ging. Ik ben ook weer zo geneigd om over te stappen alleen al omdat ze gewoonweg niet duidelijk erover zijn. Mijn vorige verzekeraar was wel daar een stuk duidelijker in maar daar is ook nooit een tandartsrekening via het eigen risico afgetrokken. Heel onbegrijpelijk. En het ging ook een stuk sneller qua eigen risico. Dus ik stap echt wel weer over. Blijven doe ik er zeker niet als het zo gaat. Zo jammer dit. Maar wel super dat u er inhoudelijk op heeft gereageerd. En ik verwijder dan idd even de pdf. Dank!

Groet, Reyhan

Moderator
Moderator

Hallo @Reyhan1981

Allereerst excuses voor onze late reactie. Het klopt dat wij een betaling verrekenen als je geld van ons krijgt en wij geld van jou krijgen. Ik wil nog even benadrukken dat dit dus niet van je eigen risico af gaat. Het is wat ons betreft niet logisch hier twee losse betalingen van te maken. Dat zou betekenen dat wij eerst iets aan jou overmaken en je daarna weer een rekening van ons krijgt. Dit doen wij nu dus in één keer. De uitleg die je hierover krijgt moet dan natuurlijk wel duidelijk zijn via het declaratieoverzicht. Ik begrijp dat dit voor jou nu niet duidelijk was en dat is absoluut niet de bedoeling. Is het declaratieoverzicht na de uitleg van @Feina wel duidelijk voor je? 

Waarom krijg ik pas zo laat een (eigen risico) nota?
Ziekenhuisbehandelingen worden pas gedeclareerd als het traject is afgesloten. Wij kunnen je pas een rekening voor eigen risico sturen, nadat wij de rekening van het ziekenhuis hebben ontvangen. Tot en met 2014 kon een traject maximaal 365 dagen doorlopen. Daardoor kreeg je vaak pas laat je rekening voor het eigen risico, soms zelfs na ruim 1 jaar.
In 2015 kan een ziekenhuistraject nog maximaal 120 dagen doorlopen. Vanaf 2015 kunnen ziekenhuizen dus sneller hun rekeningen sturen. Je zult dan ook sneller een rekening krijgen voor het eigen risico. Dit kan dus nog steeds een aantal maanden duren. 

Ik kan mij voorstellen dat jouw vertrouwen in ons door deze situatie een deuk oploopt. Ik hoop wel dat wij er samen uitkomen en dat je ook volgend jaar nog klant bij ons blijft. Ik wil daarom graag van je weten of de uitleg duidelijk is en of wij nog iets voor jou kunnen doen? Ik hoor het graag!

Groet,

Jan