Daling van zorgkosten als je weet wat het kost?

Bezoeker

De kosten van zorg stijgen elk jaar in Nederland. Volgens mij is dat logisch als je als zorgvrager / patient niet weet wat een behandeling kost en de ziektekostenverzekeraar dit voor je betaald krijgen je er nooit gevoel bij. Ik denk dat als elkje zorgverlener de patient de nota stiirt is er veel controle op de nota maar weten we ook wat een behandeling kost. Verder is er een voordeel als je zelf de zorgnota moet declareren bij een ziektekosten verzekeraar. Als je ergens werk van hebt ga je misschien toch iets minder snel een zorgvraag uitzetten. Al met al twee opties die ervoor zorgen dat we bewuster omgaan met zorg. Uiteindelijk gaan de ksotne dan onderuit!

Daling van zorgkosten als je weet wat het kost?

4 ANTWOORDEN

Re: Daling van zorgkosten

Uitblinker

hoi @Martin1971,

het zou goed zijn als mensen een overzicht krijgen wat hun zorgverbruik is en dan wel anders dan dadt je het achteraf in kunt zien op "mijn zilveren kruis".

vooraf een kostenopgave of een keuzemogelijkheid tussen verschillende behandelmethodes en de bijhorende kostenplaatjes.

zlef de nota ontvangen/betalen en daarna declareren bij zorgverzekering lijkt mij een lastige situatier, zeker met hoge ziekenhuiskosten en mensen met financiele/betalings problemen....

groet mike

Re: Daling van zorgkosten

Community Manager

Interessante tips @Martin1971! Goed om hier ingesprek te gaan hoe we de zorgkosten omlaag zouden kunnen krijgen. Inzicht in de prijs kan helpen bewuster om te gaan met zorg.

Wat behandelingen kosten kun je bijvoorbeeld nakijken in onze Prijszoeker. Met de prijszoeker zie je snel de bedragen voor MRI, röntgen, echo of CT-scan, wat je (eventueel) zelf moet bijdragen, de prijsverschillen én waar je allemaal terechtkunt.

Voor een behandeling in het ziekenhuis is het lastiger omdat een ziekenhuis werkt met 1 rekening voor de hele behandeling. Je leest meer hierover op de pagina 'DBC: 1 rekening voor uw ziekenhuisbehandeling'. Onderaan staan veelgestelde vragen. De eerste vraag gaat ook over vooraf willen weten wat een behandeling gaat kosten.

Ik denk dat @diadino24 gelijk heeft en dat veel verzekerden het niet prettig vinden om tussenschakel te zijn bij het doorsturen van nota's. Inzicht in wat zorg kost, helpt misschien wel al.

Hoe zien anderen dit?

Re: Daling van zorgkosten als je weet wat het kost?

Bezoeker

Ben het eens met het feit dat er mensen zijn die het niet kunnen voorschieten. Maar ik zie het ook niet als voorschieten, maar meer als een doorstuur actie, digitaal of per post. Meestal komt een afrekening/factuur van een ziekenhuis meer dan 5 maanden na de behandeling pas binnen. Als het ziekenhuis nu binnen 2 week of 1 maand de nota verstuurd aan de patient. Weet de patient ook welke behandeling hij heeft gehad en wat deze heeft gekost. Oorzaak en gevolg zijn dan koppelbaar. En als de patient er dan 1 maand over mag doen om de nota door te sturen naar de zorgverzekeraar waarbij hij de nota niet hoeft te betalen als hij de nota tijdig doorstuurt zodat de verzekeraar daarna nog 1 maand of 2 week heeft om de nota te voldoen aan het ziekenhuis. Het ziekehuis heeft dan binnen 3 maand het geld binnen sneller als nu in ieder geval. Zodoende weet een ieder wat de behandeling heeft gekost en zijn bewuster van wat we doen en wat we aanvragen. En zal er een betere discussie zijn van de burger richting de regeringspartijen en zorgverzekeraars.

Re: Daling van zorgkosten als je weet wat het kost?

Community Manager

Klinkt heel logisch @Martin1971. Bij sommige behandelingen in het ziekenhuis zou de nota snel verstuurd kunnen worden. Maar een kenmerk van een behandeling in een ziekenhuis waarbij sprake is van een diagnose behandelcombinatie, is dat deze vaak langer duren. En de nota dus ook pas laat volgt. Ik heb hierover in mijn vorige post in dit topic wat meer over gezegd.

Wil je af van 1 rekening voor het gehele behandeltraject? En stel je eigenlijk voor om het fenomeen 'dbc/dot' af te schaffen?