Communicatie over nieuwe premie basisverzekering 2016

Nieuwkomer

Zilveren Kruis schrijft 22-01-2016

U betaalt volgend jaar een hogere premie voor de basisverzekering. De gemiddelde premie stijgt in 2016 volgens de voorspelling van het kabinet met € 85 per jaar. Door goede afspraken met zorgverleners en de inzet van een flink deel van de reserves kunnen wij de premiestijging van de basisverzekering beperken tot € 7 per maand.

Moet u blij zijn met deze mededeling?

- 12 x 7 = E 84,-

- ZK is dus mogelijk E 1,- /jaar voordeliger.

Een 'kletskoek mededeling' dus; oftewel een 'zand-in-de-ofen-strooier' dus.

Het blijft dus bel;angrijk om de kleine lettertjes te lezen.

Felix

• 2016
  • Communicatie
  • Verzekering

Communicatie over nieuwe premie basisverzekering 2016

2 ANTWOORDEN

Re: Communicatie over nieuwe premie basisverzekering 2016

Nieuwkomer

Ik was net de e-mails van deze week aan het doornemen, en had precies dezelfde conclusie en wilde dit ook posten.

Ik geloof dat zowel de marcom persoon als ook degene die met trots een klein beetje meer dan 1% besparing van de jaarlijkse premiestijging als nieuwswaardig aangedragen heeft beter ergens anders kunnen gaan werken, zodat de premiestijging van ons klanten nog verder gereduceerd wordt.

Dit soort informatie en manier van klantencommunicatie grenst voor menigeen op de dunne lijn van bedrog aangezien de meeste de berekening niet maken, en op basis van woorden zoals "een flink deel van de reserves", "goede afspraken met zorgverleners" en het overgaan van jaarbedragen naar maandbedragen ZK de perceptie geven dat elke klant €77 "bespaard".

Re: Communicatie over nieuwe premie basisverzekering 2016

Moderator
Moderator

Hallo @Felix Wilhelmus & @FrankvanSon

Alleerst bedankt voor jullie signaal. De tekst op de website klopt inhoudelijk niet. Ik heb de tekst op de website daarom direct laten aanpassen.  

De verwachting van de overheid was een stijging van € 92,- en niet € 85,-. Er zat dus een fout in de bedragen die werden weergegeven. Ik ben het ook met jullie eens dat vergelijking van jaarbedragen en maandbedragen niet handig is, dit geeft een onduidelijk beeld.

Wij vinden het belangrijk duidelijk uit te leggen wat wij met de premie doen en hebben meer informatie beschikbaar voor mensen die hier meer over willen weten. Het moet niet zo zijn dat je 'kleine lettertjes moet lezen' om te begrijpen wat wij doen met de premie. 

Als wij het hebben over "een flink deel van de reserves" dan gaat het in dit geval om € 360 miljoen (dat is € 11 per maand per verzekerde) en als wij het hebben over "goede afspraken met zorgverleners" dan gaat dit om € 32,-  minder premie per persoon per jaar. Je kunt in deze blog meer lezen: hoe de premie tot stand komt

Wij hebben ook een algemeen filmpje gemaakt waarin wij uitleggen hoe de premie tot stand komt: