Buitenland langer dan 6 maanden en zorgverzekering

Nieuwkomer

Ik heb een vraag. Ik zou in eerste instantie gaan reizen voor maar 6 maand of meer. Ik heb de hulplijn gebeld en die gaven aan ik mijn verzekering gewoon moest behouden hoe als het was. Nu ben ik langer dan 8 maand buiten europa en ik heb mijn zorgtoeslag wel stop gezet want anders zou dat voor boetes zorgen. Ik vraag mij af of ik mijn zorgkosten en toeslag terug kan clamen aangezien jullie hebben aangeven het zo te doen maar achteraf snij ik mijzelf dus in de vingers met kosten van elke maand 130 euro. Wie heeft hier tips voor?

Buitenland langer dan 6 maanden en zorgverzekering

6 ANTWOORDEN

Re: Buitenland langer dan 6 maanden en zorgverzekering

Webcare

Hoi Telma,
Allereerst welkom op onze community! Even kijken of ik je situatie helder hebt: je bent op dit moment op reis in het buitenland, en wij gaven jou aan dat je je verzekering moest behouden toen je contact met ons opnam?

Die informatie klopt zolang je in Nederland ingeschreven blijft, en geen betaald werk hebt in het buitenland. Pas wanneer je in deze situatie langer dan een jaar doorlopend in het buitenland bent zonder terug te komen naar Nederland, kan er twijfel ontstaan over je verzekeringsplicht.

Voor vragen over zorgtoeslag raad ik je aan om contact op te nemen met de Belastingdienst. Zolang jij een Nederlandse zorgverzekering hebt heb je ook recht op zorgtoeslag. De Belastingdienst beoordeelt op basis van je situatie/inkomen op hoeveel zorgstoeslag je recht hebt. Op deze pagina legt de Belastingdienst de voorwaarden voor zorgtoeslag verder uit:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/zorgtoes...

Je recht op zorgtoeslag kan dus wel veranderen wanneer je in het buitenland zou gaan werken. Heb je contact gehad met de Belastingdienst voordat je je zorgtoeslag had stopgezet Telma?

Rekeningen voor zorgkosten declareer je (achteraf) bij ons. De vergoeding van spoedeisende zorg in het buitenland tijdens vakantie, studie of werk hangt af van de verzekering die jij hebt. 
De basisverzekering vergoedt 100% van het in Nederland geldende tarief voor spoedeisende zorg in het buitenland (na aftrek van het eigen risico).
Als je een aanvullende verzekering hebt vergoeden wij ook de kosten die eventueel boven het Nederlandse tarief uitkomen.

Ik raad je aan om altijd contact op te nemen met onze alarmcentrale Eurocross Assistance als er wat tijdens je reis gebeurt. Het nummer van Eurocross is +31 71 364 18 50. Check deze vergoedingspagina voor alle informatie over spoedeisende zorg in het buitenland:

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Spoedeisende-zorg-in-het-buitenland.as...

Kan je met deze informatie al verder Telma? Laat het mij weten als je nog vragen hebt.

Bart

Fanatiekeling

@BartH, ingeschreven blijven in Nederland is toch niet noodzakelijk voor het recht/plicht voor een Nederlandse zorgverzekering? 

Want ook als je niet ingeschreven bent , kun je verplicht zijn om een NL zorgverzekering te hebben en andersom kan ook: als je wel ingeschreven bent, is het toch mogelijk dat er geen recht/plicht meer is om zorgverzekerd te zijn in NL. Met andere woorden: ik begrijp niet waarom jij dat in je antwoord zet. ("Die informatie klopt zolang je in Nederland ingeschreven blijft").

@BartH Als een reiziger uiteindelijk langer dan 12 maanden in het buitenland blijft, is het dan mogelijk dat het verzekeringsrecht met terugwerkende kracht wordt doorgehaald? ( of pas vanaf de dertiende maand?) ("Pas wanneer je in deze situatie langer dan een jaar doorlopend in het buitenland bent zonder terug te komen naar Nederland, kan er twijfel ontstaan over je verzekeringsplicht.")

Groet, Feina.

Webcare

Dag Feina, 

Wat betreft je eerste reactie. Bart voegt er ook aan toe dat je ingeschreven staat én dat je geen inkomen uit het buitenland hebt. Het recht op de zorgverzekering hangt af van het land waar je inkomstenbelasting betaalt. Het kan dus inderdaad zijn dat je in Nederland woont, maar omdat je in het buitenland werkt daar een zorgverzekering af moet sluiten. En andersom.

Zoals altijd zijn er uitzonderingen, maar het voert wat te ver die allemaal hier te bespreken. Via deze pagina kun je zien welke situaties er van toepassing kunnen zijn.

Verder wil je graag weten of je, wanneer je langer dan 12 maanden in het buitenland in het buitenland bent, de einddatum van je verzekering de uitschrijfdatum in Nederland kan worden. Klopt dat? Dat is niet het geval. Je moet je namelijk binnen 8 weken na vertrek je verzekering opzeggen. Doe je dat na die 8 weken, dan stopt de verzekering een dag nadat je opzegging bij ons binnen is. 

Groeten,

Bas

Fanatiekeling

@BasA ( "Verder wil je graag weten of je, wanneer je langer dan 12 maanden in het buitenland in het buitenland bent, de einddatum van je verzekering de uitschrijfdatum in Nederland kan worden. Klopt dat? ")

Ik bedoel het andersom: als je steeds in NL verzekerd bent gebleven, maar het buitenlandse verblijf duurt langer dan 12 maanden uiteindelijk, wordt de verzekering dan met terugwerkende kracht stopgezet? Wanneer wordt hij dan wel stopgezet ( als je geen recht meer hebt , welke datum is dat dan? Ik bedoel dus in het geval de verzekerde de verzekering zelf niet stopzet).

Groet, Feina.

Fanatiekeling

@BasA ("Wat betreft je eerste reactie. Bart voegt er ook aan toe dat je ingeschreven staat én dat je geen inkomen uit het buitenland hebt. Het recht op de zorgverzekering hangt af van het land waar je inkomstenbelasting betaalt. ")

Ik bedoelde dat ik niet begrijp waarom Bart noemt dat je ingeschreven staat. Want het recht op de zorgverzekering hangt volledig af van het feit of je betaald werk hebt in een ander land, zoals zowel @BartH als jij zeggen. Wat is het belang van het Ingeschreven staan? 

Groet, Feina.

Webcare

Hoi Feina,

Iemand heeft recht op een zorgeverzekering in Nederland als iemand in Nederland woont of werkt. Gaat iemand voor 8 maanden naar het buitenland (maar niet werken) blijft deze gewoon recht houden op de zorgverzekering in Nederland. Als iemand gaat werken in buitenland vervalt uiteraard de zorgverzekering in Nederland. Deze persoon dient zicht dan aan te melden bij de zorgverzekeraar in het werkland (betaalt daar dan inkomstenbelasting).

Als iemand langer dan 12 maanden in het buitenland verblijft dan moet deze persoon zich ook in het buitenland verzekeren. Is het vooraf niet duidelijk of iemand langer dan 12 maanden naar het buitenland gaat geven wij het advies om contact op te nemen met de Sociale Verzekerings Bank (SVB). Die bepalen het verzekeringsrecht.

De SVB is het exclusieve orgaan in Nederland dat het verzekeringsrecht voor de Wlz (Wet Langdurige Zorg) vaststelt. De SVB haalt onder andere informatie op bij het Basisregister Persoonsgegevens (BRP), BUZA, de Belastingdienst en DUO (studiefinanciering). Door rechtstreeks met de SVB gegevens uit te wisselen, beschikken wij over de meest betrouwbare gegevens.

https://www.svb.nl/int/nl/wlz/wlz_wet_langdurige_zorg/wlz_en_de_zorgverzekeringswet/

Als blijkt dat iemand na 12 maanden (12 maanden in het buitenland dus gewoon wel recht gehad) geen recht meer heeft op een zorgverzekering in Nederland schrijven wij niet uit met terugwerkende kracht. Wij schrijven uit per de datum dat wij bericht krijgen dat iemand (informatie die wij krijgen van de SVB/BRP) geen ingezetene meer is in Nederland en ook geen inkomsten ontvangt vanuit Nederland.