Bijzondere bijstand en de zorgverzekering

Starter

Laat ik beginnen te vertellen dat ik van een bijstandsuitkering moet leven. Als ik gebruik moet maken van de diensten van een advocaat, dan vraagt de advocaat de bijzondere bijstand aan voor zijn cliënt (met bijstandsuitkering) om de kosten voor de advocaat te kunnen bekostigen.

Zou het Zillvren Kruis ook zo;n onstructie kunnen bedenken om hun cliënten in een gelijke situatie tegemoet te komen om in aanmerking te komen voor zorg die zij nodig hebben.

Nu wordt een cliënt van het Zilveren Kruis alleen maar duizelig gemaakt met allerlei percentages, afbetalingsregeling voor de eigen bijdrage (en eigen risico) die ze niet kunnen betalen van een uitkering.

Het zou een hoop onnodige kopzorgen en onndige rompslomp schelen bij de patiënten die zorg nodig hebben.

Creëer geen bos met problemen voor patienten die moeten leven van een bijstandsuitkering maar help ze liever door de noodzakelijke bijzondere bijstand voor ze aan te vragen waar alle kosten en behandelingen op vermeld staan zodat de Gemeente het direct aan het Zilveren Kruis uitbetaald.

Oplossingen zijn simpeler dan het creëeren van problemen !

Bijzondere bijstand en de zorgverzekering

3 ANTWOORDEN

Re: Bijzondere bijstand

Community Manager

Het klopt dat er een hoop kosten komen kijken bij de zorgverzekering @AnnemarieLokhorst. Je hebt natuurlijk je premie maar ook zaken als eigen risico of eigen bijdrage. Dit zijn geen kleine bedragen, daarin heb je gelijk. Niet iedereen kan zomaar even zijn of haar volledige eigen risico ophoesten. We proberen te ondersteunen met regelingen, zoals het vooruit betalen van je eigen risico in termijnen. Maar het zijn nog steeds wel kosten die gemaakt en betaald worden. 

Je zou graag een constructie of regeling willen zien, om mensen die het financieel niet zo breed hebben te ondersteunen. Hoe zie je dat voor je? Welke ideeën heb jij daarbij? 
Ik denk dat je bij dit soort veranderingen al snel een verandering van het hele stelsel te pakken hebt. Dan gaat het niet meer over één verzekering, maar richting de overheid en politiek. Zoals wel of niet een eigen risico. Of hoe de premie is opgebouwd (wie betaald wat). 

Waar we wel meer meer zouden kunnen doen is die 'duizeligheid' weghalen. Als bepaalde regels of berichten van ons zorgen voor extra verwarring bijvoorbeeld. Of - zoals in je voorbeeld - gemakkelijke toegang tot de juiste gegevens voor eventuele bijzondere bijstand aanvragen. Kan je me dan aangeven wat je precies mist? 

Nu ben ik zelf niet helemaal thuis in de materie als het gaat over de bijzondere bijstand. Ik weet dat je dit kan aanvragen bij de gemeente, en dat er ook mogelijkheden zijn als het gaat over zorg. De gemeente bepaald uiteindelijk of je recht hebt op bijzondere bijstand. En hoeveel dat dan is. Annemarie, heb jij wel eens bijzondere bijstand gehad als het gaat over zorgkosten?

Ik kwam op internet nog een website tegen met veel informatie en tips over tegemoetkoming ziektekosten bij laag inkomen. Misschien interessant om eens door te lezen: Tegemoetkoming ziektekosten bij laag inkomen (zorgwijzer). Staan hier nog nieuwe dingen voor je tussen Annemarie? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Re: Bijzondere bijstand en de zorgverzekering

Starter

Beste Eva, Ik weet niet of ik op al je vragen antwoord kan geven maar ik ga wel mijn best doen.

Hier haal ik de advocatuur er weer bij, hun instelling is dat iedere Nederlander recht heeft op wettige vertegenwoordiging om je rechten te verdedigen, ongeacht je inkomen, dus ook bijstandsuitkeringsgerechtigden.. Hier is een constructie voor bedacht, waar het jaarinkomen van 2 jaar voor de aanvraag van bijzondere bijstand.belangrijk is. Dit om aan te tonen dat de client al langere tijd recht op blijstand heeft. Na deze toetsing, wordt de bijzondere bijstand voor de client aangevraagd, bij de Gemeente waar hij/zij onder valt. Dit bedrag wordt direct uitbetaald aan de advocaat voor zijn werkzaamheden.

Van deze constructie heb ik tweemaal met succes gebruik gemaakt en het enige wat ik behoefde te doen, was mijn gegevens en burgerservicenummer doorgeven en een handtekening plaatsen onder de aanvraag voor de bijzondere bijstand. De gehele invulling, dus de reden voor de aanvraag, wordt door de advocaat ingevuld op het formulier. Dit haalt alle kopzorgen weg bij de client, die wil zich op de zaak concentreren en niet nog eens daar bovenop zorgen maken over de betaling. Zo'n constructie moet toch ook mogelijk zijn in de gezondheidszorg ?

Een patiënt wil zich concentreren op de zorg die het nodig heeft en niet hoe ze die moet gaan betalen.

Hopelijk heb ik zo de meeste van je vragen beantwoord.

Het wiel hoeft dus niet opnieuw uitgevonden te worden, er zijn al wegen aangelegd met dezelfde probleemstelling.

Re: Bijzondere bijstand en de zorgverzekering

Community Manager

Hoi Annemarie, 
Leuk dat je nog een reactie achterlaat. 

Als ik je laatste reactie lees, dan begrijp ik goed dat je zegt dat er al een systeem of constructie bestaat. Waar een langere periode terug wordt gekeken om te beslissen om dat iemand recht heeft op de bijzondere bijstand. En als dat het geval is, dan kan het daarna heel soepel gaan. Het kost je als cliënt eigenlijk best weinig tijd en moeite. Iemand schakelt niet voor niks een advocaat in, dan heb je inderdaad wel wat anders aan je hoofd. 

Even tussendoor: fijn om te lezen dat je hier twee keer met succes gebruik van hebt kunnen maken. Hopelijk is de zaak / zijn de zaken goed opgelost Smiley Vrolijk 

Om dan nu even terug te gaan naar je idee: Ik begrijp je gedachten gang, met een concreet voorbeeld van een systeem wat in jouw situatie goed werkt.

Er zijn dan denk ik 2 dingen die het lastig maken: 

1. Voor zover ik begrijp is bijzondere bijstand juist voor kosten die niet via een andere regeling vergoed worden. Maar ik ben niet helemaal thuis in deze materie, dus corrigeer waar nodig! Ik vraag me af in hoeverre wij als zorgverzekering dan een soortgelijke rol hebben zoals de advocaat in je voorbeeld. Het is niet zo dat je bij ons een dienst of product afneemt. Bijvoorbeeld: Een (gewone) rollator. Deze wordt niet vergoed door de zorgverzekering. Mensen die dit hulpmiddel niet zelf kunnen betalen zouden hiervoor bijzondere bijstand kunnen aanvragen via de gemeente. Dat schrijven we ook op deze pagina: rollator. De rol van de advocaat zou in dit geval denk ik dan de leverancier zijn van de rollator. Of zie jij dat anders? 

2. De bijzondere bijstand gaat natuurlijk over een extra uitkering (voor bijzondere kosten), wanneer iemand het financieel niet zo ruim heeft. Dus inkomensafhankelijk. Vanuit deze kant zou je het ook kunnen bekijken. De zorg kost geld en als verzekerde betaal je ook mee: premie, eigen risico, eigen bijdrage - noem maar op. Hier heb je het zelf ook over in je eerste bericht. 
Om hierin iets te veranderen. Dus een mogelijkheid voor mensen om hierin een bijdrage te krijgen, dan zou je ook echt het zorgstelsel moeten aanpassen. Wat ik in mijn vorige reactie al aangaf. Dan zit je niet meer bij één verzekering. Maar bijvoorbeeld de politiek. 

Dit laatste onderwerp is al een groot onderwerp op zichzelf. Waar weer verschillende meningen en ideeën over zijn. Ik wil dan ook geen verkeerde verwachtingen scheppen. Dit is niet iets wat zo 1-2-3 zal veranderen. Maar dat wil niet zeggen dat het nog steeds een interessant onderwerp is om over te praten! 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.