Betaalbaarheid: Premie en eigen risico

Bezoeker

Al jaren willen ze dat je een maand vooruit betaald. Fijn als je een groot gezin heb met wat oudere kinderen. Dan ben je gelijk €800 kwijt ofzo. Maar je krijgt je salaris ook niet een maand vooruit betaald. Je wordt steeds meer een hoek gedwongen om op hun manieren mee te gaan. Je eigen risico kan je in gedeeltes betalen. Maar dan moet je wel automatische incasso accepteren. Een paar jaar geleden was dat niet zo. Nog even is de zorg niet meer te betalen voor de modale inkomens. Ze maken winst ten koste van de bevolking. En je zou maar chronisch ziek zijn dan ben je altijd de klos. We moeten terug naar een ziekenfonds.

• Beleid
  • Eigen risico en premie

Betaalbaarheid: Premie en eigen risico

14 ANTWOORDEN

Premie en eigen risico

Bezoeker
Nog ff dan is de zorg niet meer te betalen. Want de premies blijven stijgen en de eigen risico gaat ook maar omhoog. En als je voor 2 personen betaald met 1 inkomen is dat geen lolletje. Ja u mag de eigen risico gespreid betalen. Maar dan moet u wel even automatisch incasso accepteren, oh ja en de premie vooruit betalen ook nog even. Sorry maar wordt u salaris ook vooruit betaald, ik dacht het niet. Het is straks over voor modale inkomens. Je zal maar chronisch ziek zijn. Bedankt regering. Gewoon terug naar ziekenfonds. Het gaat alleen maar om winst ten koste van de bevolking.

Re: Premie en eigen risico

Moderator

Welkom bij de community Erik. Mooi om te zien dat je een aantal onderwerpen inbrengt om hier op de community te bespreken! Ik heb beide topics even samengevoegd. Als ik ze lees hebben ze - wat mij betreft - dezelfde kernonderwerpen. Lijkt me een goed idee om deze onderwerpen hier te bespreken. 

Samenvattend zijn dit de hoofdonderwerpen die ik eruit haal:

- Stijgende zorgkosten en daarmee stijgende premie

- Het eigen risico, inclusief de hoogte ervan

- Manieren van betalen: vooraf, gespreid betalen eigen risico, automatische incasso 

En als afsluitende conclusie van beide reacties: betaalbaarheid, met name voor de modale inkomens en de chronisch zieken. Ook heb je het overr winst, ten koste van de bevolking. Onze winst gaat terug naar de premiebetaler. Onderaan mijn reactie een linkje met meer informatie hierover. 

Dit zijn zeker geen onbekende onderwerpen Erik. Sommige onderwerpen hebben ook al een eigen topic. Bijvoorbeeld over het eigen risico. Wil je specifiek over dat onderwerp in gesprek, dan raad ik je aan om eens een kijkje te nemen in deze topics: : Eigen risico en chronisch zieken & Eigen risico, wat vind jij daarvan?

Laten we in dit topic verder in gesprek gaan over de combinatie van al deze onderwerpen. Dus met name de betaalbaarheid en stijging van de zorgkosten. 

Ik ben benieuwd hoe iedereen hierover denkt!

Welke ervaringen, meningen en ideeën jullie hebben. 

Om alvast wat meer informatie te geven over deze onderwerpen, verwijs ik graag door naar deze drie blogs: 6 redenen waarom de kosten van de zorg almaar stijgen & Zo kwam onze nieuwe premie tot stand & Winst Zilveren Kruis terug naar premiebetaler

Als er nog vragen zijn over specifieke onderwerpen - hoe doet Zilveren Kruis dat -  dan beantwoord ik deze graag. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Re: Betaalbaarheid: Premie en eigen risico

Bezoeker
Ja bekend is het wel maar er wordt niks aan gedaan. Waarom moet het allemaal kunstmatig hoog gehouden worden. Zorg moet prio 1 zijn om het voor mensen betaalbaar te houden. Laat partners in een relatie gratis meeverzekerd zijn als ze geen inkomen hebben bijvoorbeeld. Als alleen verdiener heb je alles dubbel premie en eigen risico.

Moderator
Moderator

Hallo @ErikH1,

Je schrijft in jouw bericht 'Waarom moet het allemaal kunstmatig hoog gehouden worden?'. Wat bedoel je daar precies mee? Ik heb het idee dat wij uiteindelijk hetzelfde willen; goede, toegankelijke en betaalbare zorg, nu en in de toekomst. Dit is waar wij als Zilveren Kruis aan werken. Dit doen wij bijvoorbeeld door zorginkoop goed te regelen, onze reserve te gebruiken om de stijging van premie te dempen en onze processen te verbeteren. 

Je geeft ook aan dat partners die geen werk hebben geen premie zouden moeten betalen. Dat zou betekenen dat de andere verzekerden dit zouden moeten compenseren. Op dit moment is er zorgtoeslag om de premie te compenseren voor mensen met een lager inkomen. Dit is wat mij betreft best een mooie regeling. Als je een toeslagpartner hebt dan is de zorgtoeslag maximaal € 170,- per maand in 2017. De premie van een reguliere basisverzekering bij Zilveren Kruis voor twee personen is € 234,90 per maand (zonder korting). Er blijft dan nog € 64,90- aan premie over die je per maand moet betalen voor twee personen. Wat je daarnaast eventueel wel nog aan kosten hebt is het eigen risico. Zou je dit systeem anders willen zien?

Fanatiekeling

ErikH heeft wel een punt: waarom de premie vooraf betalen? 

Groet, Feina.

Moderator

We betalen de premie al jaren vooraf. Je zou kunnen zeggen dat het een soort standaard is geworden. Maar waar komt dit nu vandaan? Interessante vraag Feina! Die ik daarom ook even verder heb uitgezet hier. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bezoeker
Kunstmatig bedoel ik mee het allemaal duur is om winst te genereren. En vooruit betalen is gedaan toen vanwege wan betalers. Maar ja dan moet iedereen maar het haasje zijn. Maar laat is even zien. Als ik de eigen risico wil spreiden. Dan moet ik naar automatische incasso. En kan ik een premie vooraf + eigen risico+ eigen risico partner. Gaan verdelen over 12 maanden. Want ik betaal nog steeds de premie achteraf. Vanwege het principe dat mijn salaris ook niet een maand vooruit wordt betaald. Daar om dus ook geen incasso. Over zorgtoeslag die krijg ik niet. Want ik zit over het randje. Maar ja wel alleen verdiener. En ik betaal ook voor mijn zoon anders vervalt de collectiviteit voor hem. Word het dus ook weer duurder voor hem. Want de studenten zit ook al over de 100 euro heen.

Fanatiekeling

@ErikH1, je moet eens shoppen voor een andere zorgverzekering voor je zoon. Alleen als je een echt hoge collectiviteitskorting ( ik bedoel 10% voor de basisverzekering) hebt, is het gunstig om bij Zilveren Kruis te blijven. Er zijn andere zorgverzekeraars die studentenkortingen geven en er zijn zorgverzekeraars die een hele hoge korting geven bij €500 extra vrijwillig eigen risico.

PS en je zoon krijgt hopelijk wel zorgtoeslag?

Groet, Feina.

Bezoeker

@Feina

Ja hij krijgt zorgtoeslag maar over het algemeen haal je er niet zoveel meer uit bij een andere zorgverzekering. Ik heb daar al is naar gekeken. En €500 als eigen risico voor een studnet is wel erg hoog.

Uitblinker

hoi @ErikH1,

je hebt gelijk dat de premie best hoog is als je een meerpersoonshuishouden hebt met 1 inkomen, hier hebben we het ook hoog, 2 volwassenen met 2 kids boven 18, dus 4x premie betalen(gelukkig nog wel toeslag voor beide kids), maar gelukkig dubbel inkomen en collectieve korting. 

wat betreft terug naar het ziekenfonds ben ik het niet met je eens, vroeger leek het allemaal misschien beter, maar in de tussentijd zijn de zorgkosten op zich ook gestegen, dus terug naar een ouder stelsel zal weinig oplossing bieden.

relatie van een 1 verdiener gratis mee verzekeren klint leuk, maar dat zorgt er dan ook voor dat de premie gewoon zal stijgen, per slot van rekening zal de totale som van de verzekerde kosten toch uit de betaalde premie moeten komen en zal deze navenant stijgen als er minder premiebetalers zouden komen.

wat wel een optie zou kunnen zijn is om het onzichtbare gedeelte van de premie(via inkomstenbelasting, premieZVW) bij te stellen zodat ook hogere inkomens meer premie zouden betalen, nu is dat gedeelte nog een % van de inkomsten, maar dan wel begrenst aan een maximaal bedrag, van mij zou dat maximale bedrag gerust hoger mogen liggen, nu is dat maximale bedrag al berijkt bij een inkomen globaal tussen 50 en 60K per jaar)

Moderator

Ik kom hier kort even in het gesprek, om de beloofde terugkoppeling te geven aan Feina over het vooraf betalen van de premie.

Dit is inderdaad al iets wat we al jaren doen. Maar wat is de achterliggende reden nu precies?

• Het betreft een verzekering waarbij je vooraf het risico verzekerd
  • Zorgverleners/ verzekerden gaan al declareren en we hebben het geld nog niet binnen om uit te keren (als we de premie achteraf in rekening zouden brengen)

Verder een interessante discussie die jullie hier hebben! 

Bezoeker

@Eva S

Als we werken worden we ook niet vooruit betaald, maar achteraf.

Zorgverzekeraars maken een hoop winst, was een tijd geleden op het niieuws. En ze hebben een flinke buffer. Dus het zal wel meevallen. Als alle organisaties dit zouden toepassen kom je dus een salarismaand te kort en zo komen mensen in problemen.

De tijd dat mensen nog een potje hadden is ook minder, misschien de tweeverdieners. Vandaar dat eigen riscio als die verbruikt is wordt aangeboden tegen de tijd dat het vakantiegeld binnen is. Omdat men weet dat het niet goed gaat met een groot deel van de bevolking. Ik zie ook regelmatig op tv bij de deurwaarder de zorgverzekeraar weer voorbij komen van mensen die achterstanden hebben.

Maar ja zolang het jezelf niet treft.

Geregelde bezoeker

Ik zou ook verwachten dat het voor een zorgverzekeraar wel te overbruggen is, wanneer men de premie e.d. (bij wijze van) op elke 30e van de betreffende maand int, i.p.v. de 1e van de betreffende maand. Mijn ervaring is dat zorgverleners niet snel declareren, ook bijvoorbeeld de fysio en huisarts hebben meestal maanden achterstand. Bij ziekenhuizen duurt het een half jaar. Dus dan zou ik verwachten dat de buffer voldoende op peil blijft, omdat het niet zo is dat de verzekerden de hele premie pas 31 dec van het betreffende jaar betalen. Ik heb het mogelijk helemaal mis hoor, alleen ik denk dat meer mensen wel verwachten dat de zorgverzekeraars niet in de problemen komen met aan het einde van de betreffende maand de premies laten betalen. Er zijn natuurlijk ook mensen die gebruik maken van de premiekorting en de jaarpremie helemaal vooraf betalen. Maar dit is puur mijn redenering, sorry als ik het mis heb, maar misschien maakt dit wat duidelijker hoe verzekerden erover zouden kunnen denken.

Moderator

Erik het klop dat er inderdaad aardig wat mensen zijn die in de financiële problemen zitten. Ook ik zie de tv programma's, waarbij men bij schulden ook vaak de zorgverzekeraar ertussen heeft zitten. 

Maar ik vraag me af of dat het wisselen van de betaaldatum hier echt de oplossing is. Ik denk dat het in de praktijk vaak samen lijkt te vallen met de datum dat je geld moet betalen en je inkomen krijgt. Maar uiteindelijk blijft het een probleem, wanneer mensen gemiddeld genomen meer geld kwijt zijn dan dat er binnen komt. Of het nu over je vaste lasten gaat van je zorgverzekering, je woning of kosten voor eten, noem maar op. 

Leuk je hier ook in dit topic te zien Mel. Bedankt voor het delen van je inzichten. 

Je hebt ook gelijk dat sommige declaraties inderdaad wel even op zich laten wachten, zoals die van ziekenhuizen. Van sommige behandelingen krijg je weer meteen je nota mee. Denk maar aan een nieuwe bril of je behandeling bij de tandarts. Dat gaat over het algemeen allemaal heel snel. Dus ik snap het dubbele wel van dit argument. Ik zit ook niet diep genoeg in de cijfers om echt aan te kunnen geven wat exact de gevolgen zouden kunnen zijn.

De manier van betalen past ook bij het idee van de verzekering. Dat je vooraf je eventuele zorgkosten verzekerd, het risico dat je niet weet wat je gaat krijgen. Hoe denken jullie daarover? 

Tot slot nog even een korte uitleg over die buffer waarover Erik schrijft. Onze reserves bedoel je hiermee neem ik aan. Op deze pagina lees je wat meer over de reserves en ook over de algemene opbouw van de premie. Zoeken op de term reserves op onze website brengt ook nog meer pagina's naar boven, misschien ook interessant om te lezen.