Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

vergoedingen bloedglucosemeters 2016

Bewerkt 
Nieuwkomer

Beste Zilverenkruis,

Ongeveer 7 jaar geleden is er bij mij diabetes Type 1 geconstateerd. Net als vele andere mensen ben ik dan ook gebonden aan insuline spuiten, en bloed glucose metingen. De impact van deze ziekte (zeker in de begin fase) is enorm, maar nu een aantal jaren verder is het een last die te dragen valt (er zijn genoeg mensen die het veel slechter hebben).

Onlangs ben ik naar zilverenkruis overgestapt, speciaal omdat zilveren kruis een bepaalde bloedglucose meter vergoedde daar waar ik bij andere zorg leverancier al per brief had begrepen niet meer gebruikt te kunnen maken van mijn meter (accucheck mobile). Wat mij destijds al enorm verbaasde was dat ik als klant weer jaren terug in de tijd geslingerd werd. Immers met doosjes test strips en lancetten rondlopen, dat is toch geen potje meer anno 2015? Het comfort van een bloed glucose meter die gewoon in je broekzak past, compact is waar je geen " afval " en tasjes en zakjes mee hoeft te sleuren, dat is natuurlijk wat je wil als patient. (zeker als man, die geen handtasjes met zich mee dragen).

U voelt hem wellicht al aankomen, vandaag kwam ik bij mijn apotheek (Mediq) en daar kreeg ik te horen dat ik over moet stappen op een andere bloed glucose meter en dat dit door u als zorgverzekeraar komt en dit niet meer wordt vergoed. De wijze waarop dit soort eenzijdige besluitvorming plaatsvind en de communicatie hierover verbaasd mij enorm. Helemaal als ik vervolgens ook geen keuze meer heb en voor een voldongen feit sta (of over moet stappen naar een andere zorg verzekeraa).

Nu heb ik al op het forum gekeken en uit de antwoorden die ik daar lees wordt ik niet veel wijzer van, is het nu ZilverenKruis die dicteert, is het Mediq, hoe zit het nu, dus concreet de vraag:

1. Kan ik bij Zilverenkruis gebruik blijven maken van mijn accucheck mobile? En zo ja hoe / wat moet ik doen / organiseren

2. Zo niet, wat zijn dan de alternatieven die jullie bieden. En als " klant / Patient " wil ik niet alleen alternatieven op basis van kosten besparing lees ga weer terug naar de meters en test strips die ik 7 jaar geleden gebruikte (dat is geen keuze).

3. Indien de test strips te duur zijn, waarom zou ik zelf niet kunnen bijdragen aan de kosten ik begrijp van Mediq dat ook dit niet mogelijk is? Vrije keuze?

Ik zou graag gewoon heel helder willen weten wie nu wat bepaalt (Zilverenkruis en Mediq / de apotheker) en wat de regels zijn. Daarnaast zou ik ook graag willen weten wat de regels van 2016 zijn rondom de accucheck mobile bij zilveren kruis. Ik wil niet voor een voldongen feit staan.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

7 ANTWOORDEN

Bewerkt 
Gast

Geachte,

Ik begrijp dat u teleurgesteld bent.

Maar als je alle forums over hulpmiddelen leest en m.n. ook de pers is het de zorgverzekeraar die grotendeels bepaalt. En hun overwegingen  bijna altijd zijn ingegeven hoe kan ik zo weinig mogelijk uitgeven en dit wordt verkocht onder het mom van dit is nu eenmaal onze opdracht.

Dit is voor een groot gedeelte gelegen in  het feit dat vezekerden hoe dan ook geen enkele inspraak hebben bij verzekeraars en wel zou moeten zeker in  deze tijd. Van patientenverengingen kunt ook ook niet veel verwachten, immers men hoort en leest nooit dat deze inspraak willen of hebben gehad.

Wettelijk zou inspraak geregeld dienen te worden, maarja geen hot item voor politieke partijen en de lobby van zorgverzekeraars is groot.

Daarenboven u betaalt de premie de overheid de rest, de overheid haalt de rest bij verzekeren weer weg door middel van haar belastingstelsel.

Ik zou als u was indien geen goede oplossing wordt geboden bij het instituut Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen ten rade gaan.

Vriendedlijke groet,

Kritische consument.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ik raad aan : de diabetes vereniging nederland te raadplegen ( DVN) en tevens een andere zorgverzekeraar te overwegen. U kunt gewoon rechtstreeks deze vraag stellen: of uw bepaalde glucosemeter vergoed wordt en hoevaak. U kunt dit eigenlijk pas vragen vanaf 19 november, omdat dan de nieuwe polisvoorwaarden bekend zijn. Voor de zekerheid raad ik u aan om het antwoord van de nieuwe zorgverzekerawr schriftelijk te laten bevestigen, omdat u anders geen enkel bewijs heeft.

Groet, Feina.

Bewerkt 
Uitblinker

hoi,

kunnen jullie al aangeven wat er in 2016 gaat veranderen op het gebied van de vergoedig van bloedglucosemeters en dan met name ook de bijhorende teststrips in 2016?

van mijn apotheek hoorde ik al dat ik volgend jaar mijn accu check mobile niet meer mag gebruiken.

welke wel gebruikt mogen worden kon hij nog niet helemaal zeggen helaas.

groet mike

Re: vergoedingen bloedglucosemeters 2016

Bewerkt 
Moderator
Moderator

Hallo @JMoelands en @diadino24

Voor 2016 zijn er geen wijzigingen voor wat betreft de verstrekking van bloedglucosemeters en de bijbehorende strips.

• Wij stellen wel hoge eisen aan de meters namelijk: nieuwe bloedglucosemeters die worden uitgeleverd, hetzij voor nieuwe gebruikers, hetzij ter vervanging voor bestaande gebruikers, dienen te voldoen  aan de nieuwe ISO 15197 (2013). Tevens dienen alle nieuwe meters te zijn goedgekeurd door TüV Rheinland, of voldoen aan aantoonbare vergelijkbare testmethodes (praktijk test met teststrips uit de markt) en jaarlijks aldaar te worden gecontroleerd en goedgekeurd.

Daarnaast is het zo dat je teststrips behorende bij jouw bestaande bloedglucosemeters kunt blijven gebruiken zolang jij dat wilt. Dit is dus ook van toepassing op de accu check die jullie nu gebruiken. Het is dus vreemd dat door Mediq is aangegeven dat dit niet meer mogelijk is in 2016. Ik heb dit signaal ook direct doorgeven aan onze interne expert op dit gebied. 

Een overzicht van goedgekeurde meters is te vinden op de website van TUV.

Een aantal meters zoals b.v. de accu chek mobile zijn (nog) niet goedgekeurd. Als je deze meter hebt dan kan je die blijven gebruiken tenzij die meter om medische of technische redenen aan vervanging toe is.

Dan moet de nieuwe meter een meter zijn die voldoet aan bovengenoemde criteria.

Hebben jullie zo voldoende informatie? 

Groet, 

Jan

ps. titel aangepast

Uitblinker

@Jan

vanmorgen even bij de apotheek langs geweest voor metercontrole en adviezen.

accucheck mobile werd niet meer vergoed volgend jaar,

wel had hij als vervabnging de wellion cala meter in de aanbieding.

gelijk maar gezegd dat dat niet doorgaat omdat jullie die niet vergoeden,

wel handig voor mensen met DM2 ivm toch al geen vergoeding.

maar uiteindelijk als je assortiment naast de lijst van de tuv legt, 

dan was alleen de One touch select Plus van LifeScan een optie om te gebruiken in  2016.

of natuurlijk de freestyle libre met precision teststrips als de sensor vergoed gaat worden.

kortom, er blijft weinig over om uit te kiezen als je bij de apotheek je spullen wilt op kunnen halen

Moderator
Moderator

Hallo @diadino24,

Wat de apotheek zegt klopt niet. Je kunt nog steeds gebruik blijven maken van je Accu Check Mobile. Wij hebben het er naar mijn idee al eerder over gehad. Het kan zo zijn dat de kosten van jouw strips hoger uitvallen dan de vergoeding die zij van ons ontvangen. Wij maken afspraken o.b.v. gemiddelde met de apotheken dit kan in individuele gevallen dus soms ook negatief uitvallen voor de apotheek. Er zijn ook mensen die andere aparaten gebruiken waar dit helemaal niet het geval is. Je bent niet verplicht om over te stappen naar een andere meter als de huidige meter nog goed is. 

Als je een nieuwe meter nodig hebt dan is de nieuwe TUV lijst wel van toepassing.

Uitblinker

@Jan

verzekeringstechnisch klopt het inderdaad niet wat de apotheker zegt, maar anderszijds wordt hij wel tot dat soort acties "gedwongen" door de verzekeraars.

om bij zk te blijven, de apotheek "moet" de teststrips bestellen bij mediq, want bij zijn eigen groothandel worden hogere prijzen gehanteerd dan jullie vergoeden.

mediq moet dan weer leveren voor de prijs die jullie vergoeden aan mijn apotheek,

maar kan dat eigenlijk ook niet voor die prijs......

dus gaan zulke producten uiteindelijk dan toch maar uit het assortiment bij beide

en worden goede producten vervangen door een product uit het B garnituur

ik heb de meter van wellion in handen gehad die ze nu promoten in de apotheeken echt, het lijkt eerder bij bart smit of de action vandaan te komen, zo'n belabberde kwaliteitsgevoel geeft die meter(wat niets wil zeggen over het meettechnische gedeelte, dat kan misschien wel goed zijn, ondanks dat hij nog niet tuv gekeurd is)

groet mike