Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Wordt het middel 'victoza' voor diabetes vergoed?

Bewerkt 
Nieuwkomer

Wordt Victoza ook door het Zilveren Kruis vergoed

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

OPGELOST
10 ANTWOORDEN

Re: Wordt het middel 'victoza' voor diabetes vergoed?

Bewerkt 
Fanatiekeling

Een voorbeeld van een vraag die niet binnen de beloofde 24 uur wordt beantwoord.

Bewerkt 
Moderator

Hi KlaasenTonny,

Wij vergoeden geneesmiddelen op basis van de GVS (geneesmiddelenvergoedingensysteem). Victoza is opgenomen in het GVS en wordt onder voorwaarden vergoed. Victoza is namelijk een merkgeneesmiddel. Iedere zorgverzekeraar vergoed dezelfde werkzame stoffen. Welk merk er wordt vergoed is afhankelijk van het contract dat wij hebben met jouw apotheker. Alle geregistreerde geneesmiddelen vind je hier.

Welk merk je uiteindelijk meekrijgt hangt dus af van jouw apotheker. Ik raad je aan bij jouw apotheek hierover navraag te doen. Meer informatie over de verschillende overeenkomsten met apothekers vind je hier.

Excuus voor de late reactie maar ik hoop dat je hiermee verder kunt!

Bewerkt 
Moderator

Ik wil hier nog even aan toevoegen dat er voor Victoza ook een artsenverklaring aanwezig moet zijn. De apotheek controleert op basis van deze artsenverklaring. Het advies blijft daarom altijd: overleg met de apotheek, deze beoordeeld.

Ik hoop dat je hiermee verder kunt KlaasenTonny

Bewerkt 
Moderator

Hi KlassenTonny en Elze,

Victoza is een medicijn dat onder voorwaarden vergoed wordt. De apotheek beoordeelt dit aan de hand van de artsenverklaring. Daarnaast is Victoza een merkgeneesmiddel. Hierom moet er ook een medische noodzaak aanwezig zijn. Om een antwoord op je vraag te krijgen wil ik je adviseren contact op te nemen met jouw apotheek. Deze kan jou vertellen, na beoordeling, of dit medicijn vergoed wordt.

Excuus voor het lange wachten op een antwoord, ik hoop dat je hiermee verder kunt!

Bewerkt 
Fanatiekeling

@Michelle:"Daarnaast is Victoza een merkgeneesmiddel. Hierom moet er ook een medische noodzaak aanwezig zijn.
Er zijn echter nog geen generieke varianten van dit middel. Daarom doet medische noodzaak er niet toe. (Zie de afbeelding van de website www.medicijnkosten.nl. )

Het klopt dat het onder voorwaarden vergoed wordt. Zie de afbeelding van de voorwaarde. De vragensteller kan wellicht zelf beoordelen of hij hiervoor in aanmerking komt.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Kan ZK reageren? Want ik denk dat het antwoord van ZK fout was.

Bewerkt 
Moderator

@Elze, van Victoza zijn inderdaad (nog) geen generieken op de markt. Wel is het een medicijn dat onder voorwaarden wordt vergoed. De apotheker beoordeelt op basis van een artsenverklaring of Victoza uit de basisverzekering wordt vergoed.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Nu is mijn vraag aan ZK: is dit een vergissing van jullie of waren jullie in de veronderstelling dat er voor merkgeneesmiddelen altijd "medische noodzaak" moet worden aangetoond?

Bewerkt 
Vaste bezoeker

Mijn man krijgt al een aantal jaren victoza voor zijn diabetes voorgeschreven. Nu wil de arts geen recept meer uitschrijven omdat hij zegt dat het niet meer vergoed wordt. Hoe zit dat. We hebben nog een recept liggen maar als we dan daar de rekening van gepresenteerd krijgen achteraf dan worden we er niet blij van. 

Bewerkt 
Fanatiekeling

Op www.medicijnkosten.nl ( overheidswebsite) staat: "Exenatide en Liraglutide Voorwaarde: uitsluitend voor een verzekerde met diabetes mellitus type 2 en een BMI groter dan of
gelijk aan 35 kg/m2, bij wie de bloedglucosewaarden onvoldoende kunnen worden gereguleerd met de combinatie van metformine en
een sulfonylureumderivaat in de maximaal verdraagbare doseringen en die geen insuline gebruikt, tenzij de verzekerde al op 1
mei 2011 met dit middel in combinatie insuline wordt behandeld.
kunnen worden gereguleerd met de combinatie van metformine en een
sulfonylureumderivaat in de maximaal verdraagbare doseringen en die geen
insuline gebruikt, tenzij de verzekerde al op 1 mei 2011 met dit middel in
combinatie insuline wordt behandeld."

Met andere woorden: het middel mag alleen aan speciale categoriën patienten worden voorgeschreven.

Groet, Feina.