Wie kan vertellen wat de status is van de vergoedingen voor de Freestyle Libre sensoren...

Nieuwkomer

Ik ben testgebruiker van de FSL sensoren en kreeg 50% vergoed van het Zilvern Kruis.

Nu krijg ik niets meer vergoed omdat de regeling van vergoeding in de maak is.

Er zijn vier groepen aangewezen voor vergoeding, ik behoor tot een van de groepen.

Echter ik krijg nog niets.

Weet iemand wanneer de vergoeding in gaat?

Wie kan vertellen wat de status is van de vergoedingen voor de Freestyle Libre sensoren...

14 ANTWOORDEN

Re: Wie kan vertellen wat de status is van de vergoedingen voor de FSL sensoren...

Uitblinker

hoi @George1950,

als je daadwerkelijk bij de eerste groepen hoort die voor vergoeding in aanmerking komen, dan moet je er even voor zorgen dat je al je rekeningen van na 27 november 2017 bewaard en nog even wacht tot ZK de procedure voor het declareren ingericht heeft.

je kunt met terugwerkende kracht declareren straks, je zal ook een motivatie/machtiging van je internist nodig hebben, maar daar wordt dus nog  nodige formulier voor ingericht.

het lijkt lang te duren, maar op de achtergrond wordt er hard aan gewerkt om alles goed in te richten, nog heel even geduld dus.....

groet mike

Re: Wie kan vertellen wat de status is van de vergoedingen voor de FSL sensoren...

Bezoeker
Goedemiddag,
Ik ben iemand met een zwangerschapswens en ben er met de internist & diabetesverpleegkundige hard mee bezig dit te kunnen realiseren. U kunt mij dus verzekeren wanneer ik nu zelf de Freestyle Libre bestel en de nota’s bewaar, dat is deze dan vergoed krijg wanneer jullie systeem helemaal rond is?

Uitblinker

hoi @rldemoor

volgens de gegevens van het zorginstituut zou jij inderdaad voor vergoeding in aanmerking komen.

ZK is nog bezig om het declaratieproces in de richten inclusief formulieren die de arts in kan/moet vullen.

een gemotiveerd schrijven van je arts zou in mijn ogen ook voldoende moeten zijn, dus dat zou je al kunnen regelen bij een volgend bezoek aan de internist.

probleem kan nog wel de leverbaarheid van de freestyle libre zijn, als je al een account hebt bij abbott is er geen probleem, als je nieuwe gebruiker bent, heb je een probleem, nieuwe gebruikers worden tijdelijk even niet aangenomen ivm leveringsproblemen.

in ieder geval veel sterkte en succes bij het verwezenlijken van jullie zwangerschapswens

groet mike

Bezoeker
Ik ben al klant, dus het bestellen op zich is geen probleem, alleen via de chat van het zilverenkruis werd mij verteld dat niemand kan garanderen dat ik daadwerkelijk de vergoeding terugkrijg wanneer het declaratiesysteem op orde is...

Uitblinker
Hoi
Waarschijnlijk kan alleen de medisch adviseur nu zeggen of je ja of nee voor vergoeding in aanmerking komt.
Waarschijnlijk heeft de chat medewerker de opdracht gekregen om aan niemand alvast toe te zeggen dat de vergoeding goed komt (omdat de inrichting van de procedure nog niet klaar is), hooguit dat het nog even wachten is op de procedure voor ze iets mogen zeggen.

Groet mike

Community Manager

@diadino24 Helemaal eens met je eerste twee antwoorden, dank daarvoor Smiley Vrolijk 

@George1950 De vergoeding is reeds ingegaan. Wat diadino24 aangeeft klopt. Zodra het declaratieproces is ingericht kunnen de nota's samen met een machtiging van een tweedelijns zorgaanbieder (meestal de internist) opgestuurd worden. De reden dat je de 50% niet langer vergoed krijgt is omdat die vergoeding alleen gold in het kader van het onderzoek en daarmee ook voor maximaal 1 jaar. Nadat jaar hield de vergoeding dus op. 

@rldemoor Zeker zijn dat je in aanmerking komt voor vergoeding kan alleen op basis van een machtiging dus dat is waarom onze klantenservice medewerkers daar via de chat geen uitspraak over doen. De beoordeling of iemand wel of niet aan de criteria voldoet ligt namelijk bij de tweedelijns arts en daar kan onze klantenservice dus geen toezeggingen over doen. Volgorde die we nu aanhouden is dus: declaratieproces inrichten, machtigingsformulier opstellen, machtiging verkrijgen bij tweedelijns arts, machtiging en nota's bij ons indienen. Daarna volgt een beoordeling van machtiging en nota's en als alles goed is volgt dan uitbetaling.

@diadino24 De klantenservice medewerkers hebben dus geen instructie gekregen om toe te zeggen dat het goed komt. Wat betreft het declaratieproces komt het sowieso goed alleen de beoordeling of individuele verzekerden behoren tot één van de vier doelgroepen ligt bij de arts en niet bij de klantenservice. Vandaar dat we daar geen toezeggingen over kunnen doen.

Bezoeker
Dus als ik het goed begrijp moet vergoeding vanaf nu al mogelijk zijn wanneer ik een goede & motiverende brief van mijn internist toestuur?

Uitblinker

Hoi @rldemoor,

Op dit moment heeft het nog even geen zin om de papieren alvast op te sturen, waarschijnlijk krijg je dan nog een afwijzing.

Wacht nog even tot ZK het licht op groen zet, ik reken er helemaal op dat Raoul of een van zijn collega's het zo spoedig mogelijk zal melden als de procedure klaar is, daarna moet je daadwerkelijk kunnen declareren.

Zorg er in ieder geval voor dat je alle oude nota's paraat hebt om te kunnen declareren straks....

Groetjes Mike

Community Manager

@rldemoor Een machtiging is meestal een formulier waarop wordt aangegeven aan welke criteria iemand voldoet om in aanmerking te komen voor een vergoeding. Wat @diadino24 aangeeft klopt inderdaad: op dit moment is het proces nog niet ingericht en houdt dat in dat nota's nog niet worden uitbetaald. Je krijgt dan inderdaad een bericht waarin staat dat de nota's opnieuw in behandeling worden genomen zodra het declaratieproces is ingericht. Dat betekent dan niet dat je ze opnieuw hoeft in te dienen maar de nota's inclusief de machtiging die je al ingediend had, zullen zodra het declaratieproces is ingericht opnieuw beoordeeld worden.

Re: Wie kan vertellen wat de status is van de vergoedingen voor de Freestyle Libre sensoren...

Nieuwkomer

Hallo allemaal,

Vandaag (17-07-2018) telefonisch contact gehad met Zilveren Kruis over de vergoeding van de FSL sensor. Helaas is het Zilveren Kruis na 1,5 maand nog steeds niet gelukt om het declaratiesysteem zo in te richten dat de vergoeding van de FSL sensor kan worden afgehandeld. Ze doen er alles aan om dit z.s.m. in orde te maken, maar een streefdatum kan niet worden gegeven. 

Vandaag er ook achter gekomen dat er een machtigingsformulier door de diabetes arts moet worden ingevuld voordat je überhaupt in aanmerking komt voor een vergoeding. Heel frustrerend dat Zilveren Kruis na zo veel jaar onderzoek eindelijk heeft besloten de vergoeding van de FSL sensor te vergoeden (vanaf 27 november 2017) voor helaas een zeer beperkte doelgroep en dat declaraties niet afgehandeld kunnen worden vanwege hun bestaande declaratiesysteem. Ik heb zelf een klacht ingediend over deze gang van zaken, wellicht dat andere diabetes 1 patiënten hetzelfde kunnen doen.

Re: Wie kan vertellen wat de status is van de vergoedingen voor de Freestyle Libre sensoren...

Community Manager

Beste @Oggi,

Goed dat je hier van je laat horen. Ik kan me voorstellen dat je het proces lang vindt duren. Mijn collega Raoul heeft eerder geprobeerd duidelijk te maken waarom dit wat langer duurt en uit welke stappen het proces bestaat. Inmiddels zijn we hier een stuk verder mee en deel ik graag onderstaande informatie met je:

Je hebt inderdaad een goedkeuring van ons nodig

Om een goedkeuring af te geven, hebben we een ingevuld ZN-formulier 'Flash Glucose Monitoring' nodig.

• Alleen je internist mag het aanvraagformulier invullen.
  • Wij nemen alleen een volledig ingevuld formulier in behandeling.
  • Gebruik je de Freestyle Libre al en moet je internist  laboratoriumuitslagen invullen? Dan vult je internist de laboratoriumuitslagen in van de eerste 4 kwartalen voordat je de Freestyle Libre ging gebruiken.
  • Het formulier is te vinden via http://www.znformulieren.nl/.

Alleen nota's vanaf 27 november 2017 komen voor vergoeding in aanmerking

• We vergoeden maximaal 26 sensoren per 12 maanden. Per sensor vergoeden we maximaal € 60.
  • Heb je na 27 november 2017 een reader gekocht? Dan vergoeden wij 1 keer maximaal € 60 voor de reader.

Op dit moment betaal je eerst zelf de nota’s aan de leverancier

Je kunt de nota's via de app op je smartphone / tablet, mijn omgeving (onze website) of per post naar ons opsturen.

Voor de toekomst willen we graag afspraken maken met zorgaanbieders

Wat zou dit voor jou betekenen:

• Je bestelt jouw sensoren straks rechtstreeks bij een gecontracteerde zorgaanbieder.
  • De zorgaanbieder declareert dan meteen de kosten bij ons.

Zodra dit zover is zullen we het met jullie delen.

Hopelijk helpt dit je een stukje verder? Als er vragen / opmerkingen zijn dan horen wij dat natuurlijk graag.

Uitblinker

Hoi @Jordan,

Duidelijk, maar blijven nog een paar vragen open.....

Hoe is het met de contractering van abbott?

Maken jullie ook afspraken met Abbott over een leveringsgarantie, want op dit moment is het rampzalig bij Abbott, ze hebben nu wereldwijd veel meer klanten dan hun productie aan kan waardoor de levering zo goed als niet gegarandeerd is met alle frustratie van dien en dat zal alleen nog groter worden als er meer mensen recht op een vergoeding krijgen.

Hoe gaan jullie om met bestellingen van vlak voor 27 november¿?

Is er een optie om die sensoren vergoed te krijgen, je hebt ze namelijk dan wel voor 27 november besteld, maar het feitelijk gebruik is van na 27 november

Groet mike

Community Manager

Ha @diadino24,

Goed dat je hier nog wat meer vragen over stelt.

We zijn op dit moment hard aan het werk met andere zorgverzekeraars om ervoor te zorgen dat FGM zo snel mogelijk voor alle verzekerden wordt geregeld. Helaas heeft Abbott de afgelopen maanden inderdaad met leveringsproblemen te maken. Ik begrijp je zorg maar wij zijn hard aan de slag om goede afspraken met hen te maken.

Je andere vraag heb ik naar de juiste collega's doorgestuurd. Zodra we hier antwoord op hebben dan laat ik het weten.

Gr., Jordan

Community Manager

Ha @diadino24,

Ik kom nog even terug op je vraag hoe we omgaan met bestellingen van vlak voor 27 november. Dit wordt intern meegenomen naast de lopende acties om tot goede afspraken met de leveranciers te komen. Door de vakantieperiode kan het wat langer duren voordat we op jouw vraag een volledig antwoord hebben.