Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Wat is de vergoeding voor diabetes testmateriaal in 2016?

Bijdrager

volgens de polisvoorwaarden 2016 krijg je onder o.a. de comfort plus polis geen vergoeding meer voor diabetes test materialen.

meent  u dat nou ??

Raoul schreef:

Beste iedereen, 

Zoals Ben al aangaf is de mogelijkheid tot vergoeden van de Freestyle Libre afgelopen dinsdag in het directieoverleg besproken. Er is alleen nog geen definitief besluit over genomen. We komen er zodra er een definitief besluit genomen is op terug. 

We zijn jullie niet vergeten.

Moderatie: titel aangepast

Wat is de vergoeding voor diabetes testmateriaal in 2016?

12 ANTWOORDEN

Re: Wat is de vergoeding voor diabetes testmateriaal in 2016?

Moderator
Moderator

Hallo @willem3333,

Er is in 2016 nog steeds een vergoeding voor diabetes testmateriaal. Je kunt hier lezen waar je precies recht op hebt: diabetes testmateriaal

Wat wij in 2016 niet meer vergoeden is het startpakket. Dit was een eenmalig pakket voor mensen die diabetes type 2 hebben en niet in aanmerking komen voor teststrips volgens de vergoeding diabeteshulpmiddelen uit de basisverzekering. 

Heb je zo voldoende antwoord op je vraag? 

Bijdrager

eens.... gebabbel op dikke deuren niveau daar zit ik niet op te wachten. het volgende :

in de folder "belangrijkste veranderingen polisvoorwaarden 2016" kunnen wij lezen dat

bij de polissen compact / compleet / comfort / comfort-plus / gezin en 50 -plus de volgende mededeling wordt gedaan:

vervallen: diabetes testmateriaal valt niet meer onder de vergoedingen.

mijn opmerkingen op dit forum zijn niet beantwoord / wel verwijderd !(pourqua??)

ik wil hierop wel antwoord.  en neem aan dat mijn collega diabeten alhier ook graag op de hoogte worden gebracht, van het hoe en waarom van deze opmerking.  dit graag omverwarring nu en later tegen te gaan.

Stamgast

Willem,

N.a.v. jou tekst ging ik ook eens kijken maar zag dat de vergoeding van testmateriaal gewoon in het basispakket valt van 2016.

onderstaand overgenomen van zk-website..... https://vergoedingen.zilverenkruis.nl/diabeteshulpmiddelen

Wat krijgt u vergoed?

• een insulinepomp (bruikleen)
  • toebehoren bij de insulinepomp
  • injectiepennen (eigendom)
  • een bloedglucosemeter (1 keer per 3 jaar)
  • toebehoren bij de bloedglucosemeter
  • een insulinepen (1 keer per 3 jaar per insulinesoort)
  • een reserve-insulinepen (1 per merk)
  • voor diabetici die 1 tot 2 insuline-injecties per dag gebruiken: maximaal 100 teststrips per 3 maanden
  • voor diabetici die 3 of meer insuline-injecties per dag gebruiken: maximaal 400 teststrips per 3 maanden
  • voor insulinepompgebruikers, kinderen tot 18 jaar en zwangeren: maximaal 1.800 teststrips per jaar
  • bij zwangerschapsdiabetes: 400 teststrips tijdens de zwangerschap
  • diabetici voor wie medicijnen niet meer goed werken en van hun arts moeten overstappen op insuline spuiten: eenmalig 100 teststrips, tot u ingesteld bent op de insuline
  • ketonen-teststrips (behalve als u deze krijgt via het ziekenhuis)

groet, Sjaak

Bijdrager

fijn ...maar ik lees toch echt veel narigheid in de door u verzonden folder ; "belangrijke verandering polisvoorwaarden 2016" . is dat onzin ? maak dat dan breed kenbaar s.v.p.

Jan schreef:

Hallo @willem3333,

Er is in 2016 nog steeds een vergoeding voor diabetes testmateriaal. Je kunt hier lezen waar je precies recht op hebt: diabetes testmateriaal

Wat wij in 2016 niet meer vergoeden is het startpakket. Dit was een eenmalig pakket voor mensen die diabetes type 2 hebben en niet in aanmerking komen voor teststrips volgens de vergoeding diabeteshulpmiddelen uit de basisverzekering. 

Heb je zo voldoende antwoord op je vraag? 

Bijdrager

Met andere woorden : dat had bij die polis voorwaarden moeten staan !

Bijdrager

er wordt dus in de thuis geleverde folder(papier/hardware) geen juiste en verwarrende informatie gegeven.

groet,

willem

Moderator
Moderator

Hallo @willem3333

Het is inderdaad onduidelijk en ik snap de verwarring. Het gaat om het 'startpakket' maar er staat nu 'diabetes testmateriaal'. Dat had er natuurlijk duidelijk bij moeten staan. Ik neem contact op met de afdeling die dit document heeft gemaakt. 

compleetpolis.png

Uitblinker

@Jan

wat verstaan jullie onder een startpakket??

bij de fabrikant is dat een bloedglucosemeter met prikpen en 10 lancetten en 10 teststrips.

bij jullie ook??

groet mike

Moderator
Moderator

@diadino24het gaat om deze vergoeding die is komen te vervallen in 2016: diabetes testmateriaal

De samenstelling is iets anders:

startpakket.png

ps. er volgt nog een reactie op het topic mbt meters in 2016. Ik heb jouw reactie uitgezet bij de inkopers. 

Uitblinker

@Jan

dus dit startpakket was iets anders dan het pakket wat je krijgt als je uitbehandeld bent met medicijnen/pillen

• diabetici voor wie medicijnen niet meer goed werken en van hun arts moeten overstappen op insuline spuiten: eenmalig 100 teststrips, tot u ingesteld bent op de insuline

tekstueel krijg ik daar ook al een beetje kromme tenen van, het klopt gewoon niet.

de eenmalige verstrekking van 100 strips is voor je begint met insuline om inzicht te krijgen in je waardes.

tijdens het instellen op insuline heb je volgens de regels al recht op een aantal strips per kwartaal

Bijdrager

Jan schreef:

@diadino24het gaat om deze vergoeding die is komen te vervallen in 2016: diabetes testmateriaal

De samenstelling is iets anders:

startpakket.png

ps. er volgt nog een reactie op het topic mbt meters in 2016. Ik heb jouw reactie uitgezet bij de inkopers. 

bij comfort en comfort-plus staat echter dezelfde opmerking.

Moderator
Moderator

@diadino24  even navraag gedaan over die 100 strips. 

De 100 strips zijn om te gebruiken:

• Voor je begint met insuline (om inzicht te krijgen)
  • In de begin periode van insuline gebruik (extra strips)

Je hebt vanaf het moment dat je begint met insuline natuurlijk ook al je reguliere strips. Ze zijn dus voor de gehele periode.