Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Verschil Lantus en Toujeo ?

Bezoeker

Ik heb het probleem dat de Lantus Glargine die 24 uur zou moeten werken na zo'n 12 uur uitgewerkt is. Nu heb ik het bestaan van een andere Glargine Insuline ontdekt die Toujeo heet. Is dit gewoon een sterkere dosis per eenheid van dezelfde Glargine als Lantus of is dit echt een andere Glargine die langer werkt ? Alle informatie over de Toujeo Solostar is welkom dan kan ik het daarna bespreken met mijn huisarts en diabetes-verpleegkundige.

Verschil Lantus en Toujeo ?

OPGELOST
13 ANTWOORDEN

Toujeo SoloStar vergoed ?

Bezoeker

Indien voorgeschreven wordt dan de Toujeo SoloStar vergoed ? Ik heb Zilveren Kruis Basis met 3-sterren aanvullende verzekering.

Re: verschil Lantus en Toujeo ?

Uitblinker

hoi @maicod

toujeo is hetzelfde als lantus, beide glargine als werkzame stof, alleen is de concentratie 3x zo hoog bij toujeo.

dus 300 eh/ml ipv 100 eh/ml.

meest geschikt lijkt mij de toujeo voor mensen die een hoge dosering gebruiken, dan hoef je bij toujeo veel minder vloeistof te injecteren.

meer info op https://www.toujeo.nl/

ander middel dat in hogere concentratie te krijgen is, is tresiba in een concentratie van 200 eh/ml

http://www.consumed.nl/medicijnen/8483/Tresiba%C2%AE

beide middelen moet iedere dag op hetzelfde tijdstip geinjercteerd worde, hebben dus een vergelijkbare 24 uur werking (als ze het halen)

Bezoeker

@diadino24 bedankt voor je reactie. Jammer dat Toujeo dus toch identiek is aan Lantus (maar dan een geconcentreerdere oplossing). Van Treshiba heb ik nog nooit gehoord. Ik zie dat ondanks dat het niet van Sanofi is het toch een voorgevulde pen betreft. Dit is dus geen Glargine zie ik. Is dit een goed alternatief voor Lantus ?

@iedereen is Treshiba een goed alternatief voor Lantus ? bij mij lijkt namelijk Lantus niet lang genoeg te werken (niet 24 uur dus). Vergoedt Zilveren Kruis dit medicijn (indien voorgeschreven natuurlijk) ?

Moderator

@maicod Jouw vraag over de vergoeding van Toujeo Solostar heb ik toegevoegd aan dit topic.
Vervelend dat je huidige medicijn te snel is uitgewerkt. Goed om te lezen dat Diadino wat tips voor je heeft! 

Ik heb voor je gekeken hoe het zit met de vergoeding van Toujeo Solostar en Tresiba 200e/ml. Beide medicijnen staan als GVS geneesmiddel geregistreerd. Dat is nodig om in aanmerking te komen voor een vergoeding. Of dat deze medicijnen ook daadwerkelijk vergoed worden is afhankelijk van een aantal zaken. Zo wordt er gekeken naar het contract wat wij hebben met de apotheker en de verwijzing van de arts. De apotheker kan uiteindelijk vertellen of dat het medicijn in jouw situatie vergoed wordt. 

Wel even opletten bij Tresiba 200e/ml. Dit medicijn heeft namelijk en eigen bijdrage. Per medicijngroep is er een maximale vergoeding vastgesteld. Is een medicijn duurder dan zijn soortgenoten? Dan is het restant voor eigen rekening. Dit is de eigen bijdrage. Ik lees dat je een aanvullende verzekering hebt, dat komt goed uit! Uit de aanvullende verzekering kan je deze eigen bijdrage weer terug krijgen. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bezoeker

@Eva S bedankt voor je antwoord. Ik heb inderdaad een 3-sterren aanvullende verzekering en heb geen zelf gekozen eigen risico. Wel het verplichte eigen risico van 375 euro natuurlijk.

Ik heb een paar vragen nog:

-Indien ik geen aanvullende verzekering zou hebben gaat dan zo'n eigen bijdrage van mijn verplichte eigen risico af of staat dat hier los van en moet ik dat echt zelf in de apotheek betalen ?

-Bedoelt u dat Tresiba een eigen bijdrage heeft omdat het de 200ml/eh versie is en dat die eigen bijdrage niet geldt voor de 100ml/eh versie ?

Indien ook Tresiba 100ml/eh een eigen bijdrage heeft vind ik dit vreemd aangezien de werkzame stof anders is dan van Lantus en indien mijn arts merkt dat dit medicijn beter voor mij werkt en deze voor gaat schrijven lijkt mij de regel van het moeten zijn van het goedkoopste medicijn niet op te gaan toch ? Ik bedoel deze opmerking dus los van een eventuele vergoeding uit mijn aanvullende verzekering.

Uitblinker

Moderator

@maicod Ik zie dat Diadino je al een antwoord heeft gegeven op je tweede vraagt. Fijn dat je meehelpt @diadino24. Het klopt inderdaad dat ook de andere Tresiba medicijnen een eigen bijdrage hebben. In de geneesmiddelenzoeker kan je alle medicijnen opzoeken. Hierin staat ook of er een eigen bijdrage is en hoe hoog deze is. 

Wanneer je geen aanvullende verzekering zou hebben, is de eigen bijdrage volledig voor eigen rekening. De eigen bijdrage en het eigen risico zijn twee verschillende dingen. Je betaalt eerst de eigen bijdrage. Het bedrag wat overblijft komt uit de basisverzekering. Het eigen risico is daarop van toepassing. 

Het is niet zo dat deze eigen bijdrage vervalt wanneer er sprake is van medische noodzaak. Het krijgen van een duurder medicijn bij medische noodzaak heeft te maken met merkmedicijnen en merkloze medicijnen. Daarnaast zijn alle medicijnen verdeelt in groepen met soortgelijke werking. Voor deze groepen is een maximale vergoeding (uit de basisverzekering) vastgesteld. Is het geneesmiddel duurder? Dan is er sprake van eigen bijdrage. De overheid bepaald uiteindelijk de hoogte van de eigen bijdrage. 

Ik ben benieuwd welk medicijn het uiteindelijk gaat worden! 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Uitblinker

hoi @Eva S @maicod

net even naar een bijeenkomst geweest van de DVN, ging onder andere toevallig ook over tresiba.

tresiba (werkzame stof degludec) werkt inderdaad 48 uur, desondanks wel iedere 24 uur spuiten.

grafisch gezien zie je dus een lijn lopen over 24 uur verdeeld die altijd gelijk loopt, dus zonder een piek of dal.

verkrijgbaar in 100 ie/ml in patroon en wegwerppen,

in 300 ie/ml alleen in wegwerppen (om fouten te voorkomen)

wat betreft de prijs, ja, hij is duurder dan bv lantus en er is in principe een eigen bijdrage,

maar per 1 juli 2015 is er een regeling die er voor zorgt dat je geen eigen bijdrage hoeft te betalen.

zeker de moeite waard dus om eens met je behandelaar over te praten

Bezoeker

@diadino24 Ik ben 's avonds en 's nachts op en overdag slaap ik. Ik spoot 44 EH Lantus bij het avondeten maar omdat het niet lang genoeg leek te werken heb ik nu Apidra bij het avondeten en Lantus rond 23:30 en ik ben nu bezig met uitzoeken hoeveel Apidra voldoende is (nu 12 EH). Ik spuit nog steeds 44 EH Lantus. Meer wordt afgeraden door mijn diabetesverpleegkundige omdat je dan meer kans op Hypo's tijdens de slaap krijgt. Denk je dat Tresiba in mijn situatie uitkomst kan bieden ? Ik heb het meest last van sterke piekmomenten 2 uur na het eten. Mijn bloedsuiker daalt tussentijds wel goed maar 2 uur na het eten is het in extreme gevallen wel eens 15 . Overigens experimenteer ik niks zelf hoor, alles gaat in overleg met mijn diabetesverpleegkundige. Ben je zelf soms een Diabetesverpleegkundige ?

Hoe heet die regeling die de eigen bijdrage van Tresiba teniet doet ? Heb je een weblink erover ?

Uitblinker

@maicod

even voor de duidelijkheid, ik ben geen diabetesverpleegkundige, ik ben gewoon buschauffeur, maar wel met een redelijk goede basiskennis van met name diabetes.

medisch advies zal ik dus ook niet geven, hooguit tips waarmee je bij je behandelaar wat zou kunnen.

destijds had ik ook een verschil van menig met mijn huisarts over verhogen van de lantus ivm te hoge nuchtere waardes.

ik weigerde om nog verder te verhogen toen, want waardes werden niet opvallend lager, terwijl als ik midden in de nacht meette, de waardes wel netjes waren.

uiteindelijk toch over gegaan op 4x daags spuiten wat beter ging.

groet mike

Bezoeker

@diadino24 Hoi Mike. Dat is duidelijk Smiley Vrolijk

Je schreef : "maar per 1 juli 2015 is er een regeling die er voor zorgt dat je geen eigen bijdrage hoeft te betalen." Wat voor regeling en waar heb je dit gehoord/gelezen ?

Uitblinker

@maicod

dat van die regeling vertelde proffessor storms, weinig redenen in mijn ogen om daar aan te twijfelen, 

kan alleen zijn dat het nog niet helemaal goed verwerkt zou kunnen zijn bij je apotheek.

volgens hem hoeven we in ieder geval niet bij te betalen in de apotheek.

Uitblinker

Schermopname (27).png

hier nog het plaatje over de werking van diverse insulines tov de tijd