Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Vergoeding van 1600 teststrips per jaar niet voldoende

Vaste bezoeker

In de brief van zilveren kruis over het overgaan maar een leverancier stond ook dat er max 1600 strips per jaar vergoed worden.
Volgens mij is dit te weinig. Laat mij dit even verduidelijken met een kleine berekening.

Hiervoor ben ik uitgegaan van de aanbeveling van de EADV uitgaan uit 2012. In deze aanbeveling staat het volgende voor "Zelfcontrole bij intensieve insuline- en insulinepomp- therapie" De EADV stelt intensieve insulinetherapie (vier maal daags spuiten) en insulinepomptherapie gelijk zijn aan elkaar.

de aanbeveling zegt het volgende:
"Aanbevelingen
Ondanks gebrek aan robuuste ondersteuning uit de literatuur stelt de werk
-
groep dat
Voor mensen met diabetes met een intensief insulineschema
van drie of meer injecties per dag of insulinepomptherapie is
gerichte zelfcontrole van gemiddeld vier tot vijf keer per dag
aan te bevelen.
Hierbij is zelfmanagement onontbeerlijk.
In incidentele gevallen en/of bij behoefte aan meer inzicht kan een groter
aantal metingen per dag noodzakelijk zijn. In de NDF Richtlijn (2003) wordt zo
nodig aanvullend voorgesteld: éénmaal per week of éénmaal per twee weken
een zeven- of achtpuntscurve (voor en na de maaltijden en indien gewenst
’s nachts).
Tevens zijn er situaties denkbaar waarbij met minder frequente controle kan
worden volstaan. Diabeteszorgverlener en -patiënt kunnen dit in gezamenlijk
overleg besluiten."
In cijfers is dit:
4 maal daags meten + twee wekelijkse 7 puntscurve 1538
4 maal daags meten + twee wekelijkse 8 puntscurve 1564
4 maal daags meten + wekelijkse 7 puntscurve 1616
4 maal daags meten + wekelijkse 8 puntscurve 1668
5 maal daags meten + twee wekelijkse 7 puntscurve 1877
5 maal daags meten + twee wekelijkse 8 puntscurve 1903
5 maal daags meten + wekelijkse 7 puntscurve 1929
5 maal daags meten + wekelijkse 8 puntscurve 1981

Als ik het minimaal aanbevolen metingen doe, kom ik uit op 1538 teststrips. Hiermee houd ik dus 62 strips over per jaar voor het meten van hypers, hypo's, ziekte, sport en meetfouten. Dat is 0.17 metingen per dag extra.
Als ik aan het maximaal aanbevolen metingen wil voldoen, kom ik uit op 1929 teststrips.

Een teststrip kost 0.66 euro. Een lancet kost 0.12 euro. Als we dan gaan kijken naar de jaarlijkse kosten komen we op

aantal metingen totaal kosten kosten per week kosten per twee weken
1600 1238,60 23,82 47,64
1538 1190,61 22,90 45,79
1564 1210,74 23,28 46,57
1616 1250,99 24,06 48,11
1668 1291,24 24,83 49,66
1877 1453,04 27,94 55,89
1903 1473,16 28,33 56,66
1929 1493,29 28,72 57,43
1981 1533,55 29,49 58,98

Bij al deze aantallen en bedragen is alleen uitgegaan van het door de EADV aanbevolen aantal metingen. Een diabetes patiënt komt zo aan de 2000+ metingen op jaarbasis. Zeker als deze zo moeilijk is te regelen als ikzelf.

Volgens mij is de Abbott Freestyle Libre een mooi alternatief, want voor de prijs van een sensor van 59.90 euro per twee weken kan je 2012 metingen met teststrips verrichten.

Zijn er diabetes patiënten die ook niet uitkomen met 1600 strips per jaar?

Vergoeding van 1600 teststrips per jaar niet voldoende

OPGELOST
3 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding van 1600 teststrips per jaar niet voldoende

Moderator
Hoi Werner,

dat is een uitgebreide berekening van mogelijkheden. In het reglement hulpmiddelen staat inderdaad dat de richtlijn voor mensen die meer dan 3 keer per dag insuline spuiten 400 strips per kwartaal is.
Als er in jouw geval een medische reden is voor meer strips, dan kan je internist of diabetesverpleegkundige dit aangeven op het voorschrift.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Highlighted

Vaste bezoeker
Sophie van Zilveren Krui... schreef:
Hoi Werner,

dat is een uitgebreide berekening van mogelijkheden. In het reglement hulpmiddelen staat inderdaad dat de richtlijn voor mensen die meer dan 3 keer per dag insuline spuiten 400 strips per kwartaal is.
Als er in jouw geval een medische reden is voor meer strips, dan kan je internist of diabetesverpleegkundige dit aangeven op het voorschrift.

Als mijn internist zegt dat ik meer strips nodig heb, zou hij dan ook de abbott freestyle libre kunnen voorschrijven?

Moderator
Dat nog niet, Werner.
We hebben een apart topic over de Freestyle Libre. Daar vind je informatie over de stand van zaken rondom de Freestyle.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.