Vergoeding hulpmiddelen diabetes bij Ziezo

Nieuwkomer

Via telefonisch contact met de klantenservice van ziezo begrepen dat ik mijn diabeteshulpmiddelen niet meer bij de apotheek kan halen, maar online moet bestellen. Prima, aangezien ziezo ook wat goedkoper is. Wat schetst mijn verbazing nadat ik mijn eerste bestelling heb geplaatst. Komt er een auto van mijn eigen apotheek (Benu) voorrijden om een doosje af te leveren met mijn bestelling (van Benu Direct). Dus waar ik het tot op heden zelf ging halen bij de apotheek, wordt het nu aan huis gebracht onder het mom van : geld in de keten besparen?!?. Dat moet toch anders kunnen. Waarom ligt er geen afspraak zodat ik het zelf kan halen en op die manier geld bespaar. Ik ben de draad even kwijt.............

Vergoeding hulpmiddelen diabetes bij Ziezo

1 ANTWOORD 1

Re: Vergoeding hulpmiddelen diabetes bij Ziezo

Community Manager

Beste @Harry19!

Allereerst, leuk dat je iets hebt achtergelaten in de community. Op deze manier help je andere mensen die ooit met dezelfde vraag zitten.

Een heel goede vraag ook! Ik kan me jouw verbazing voorstellen toen de apotheek waar je normaal je medicijnen zelf ophaalt, nu kwam voorrijden met een bestelwagen. 'Hoezo budgetpolis!?' denk je dan.

Ik heb afgelopen week veel navraag gedaan onder collega's. En ik heb antwoord gekregen van de beleidsmakers zelf.

Zilveren Kruis maakt met alle zorgverleners in Nederland samenwerkafspraken, om ervoor te zorgen dat jouw premiegeld (en dat van miljoenen andere Nederlanders) zinnig besteed wordt. Dat doen we voor onze verzekerden met een 'gewone' polis, maar we maken ook aparte afspraken voor verzekerden met de voordelige Ziezo-polis. In die afspraken voor de Ziezo-polis stellen we aan zorgverleners bepaalde voorwaarden bij het leveren van hulpmiddelen, waaronder de mogelijkheid voor verzekerden om online te kunnen bestellen. Daarnaast moet de zorgverlener het hulpmiddel gratis thuis bezorgen ('gratis' als in: hiervoor ontvangt de zorgverlener geen extra bedrag van ons -- oftewel, vanuit de Nederlandse 'premiepot'). Zelf ophalen bij een apotheek moet overigens ook kunnen, als de verzekerde dat wenst.

Online bestellingen komen dus terecht bij een centrale online zorgaanbieder. Deze aanbieder kiest zelf zijn distributienetwerk en neemt zelf verantwoordelijkheid voor hoe hij de gratis thuisbezorging financiert. Vaak bestaat dat distributienetwerk uit eigen (bulk)levering aan lokale apotheken, die toch al elke dag plaatsvindt voor vele hulpmiddelen en medicijnen. Hierdoor hoeft niet gebruik gemaakt te worden van dure transportbedrijven.

Zo kan het dus voorkomen dat jouw online bestelde pakketje aan de deur wordt geleverd door de bezorger van een bekende apotheek. De apotheek is hierbij niet meer dan een distributiekanaal.

Is het zo helder voor je? Nu je dit zo leest, wat vind je van deze gang van zaken?