Vergoeding Freestyle Libre

Nieuwkomer

Mijn dochter behoort tot de groep die in aanmerking gaat komen voor vergoeding van de FSL.
Op welke manier moet zij of haar diabetesverpleegkundige zich hier voor aanmelden?

Vergoeding Freestyle Libre

21 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding Freestyle Libre

Community Manager

Beste @BepvanLohuizen,

Welkom op de community en goed dat je hier van je laat weten!

Wat fijn om te lezen dat je dochter in aanmerking voor de Freestyle Libre komt. Aangezien het nieuws van het Zorginstituut net bekend is zijn wij op dit moment afspraken met de producent van de Freestyle Libre aan het maken. Zodra wij meer inhoudelijke informatie hebben zullen wij jou en anderen hierover informeren in het Freestyle-topic

Re: Vergoeding FSL

Fanatiekeling

Het zorginstituut heeft vastgesteld dat het recht op vergoeding voor de FSL  met terugwerkende kracht tot 27 november 2017 geldt. Dit betekent dat je recht hebt op vergoeding van de tussenliggende maanden.

Groet, Feina.

Bezoeker
Hallo allemaal,

Mijn dochter komt ook in aanmerking voor de Freestyle Libre (sensor) vraag van de Diabetesverpkeegkundige hoe de regelgeving is en hoe de procedure verloopt .
Moet de diabetesverpleegkundige of internist een verwijzing afgeven ? Graag reactie

Bezoeker
Ja die vraag heb ik ook gesteld ben benieuwd 🙏

Community Manager

Hoi @Wilma54_ , dat is nu nog niet duidelijk, maar zodra het proces is ingericht zullen we in het Freestyle-topic een update geven. Het ziet er naar uit dat we het via de internist zullen laten verlopen. Zodra ik meer weet laat ik het weten. 

Highlighted

Bezoeker
Fijn dank je wel

Nieuwkomer

Dag Raoul,

Mijn zoon komt ook in aanmerking (hij is 14). Hij gebruikt de FSL sinds november 2017. Nu hebben wij dus de FSL steeds zelf gekocht. Wat ik me even afvroeg: Hoe maken we bij ZK bekend dat dit inderdaad het geval was, zodat de vergoeding met terugwerkende kracht gestalte kan krijgen?

Alvast dank.

Edwin

Community Manager

@EM1411, Hoi Edwin,

De nota's van de sensoren kunnen samen met een machtigingsformulier van de internist worden ingediend zodra het declaratieproces aan onze kant is ingericht. Dus als je de nota's nog hebt is dat het bewijs dat je nodig hebt. Ik laat op de community weten vanaf welk moment de machtigingsformulieren beschikbaar zijn en vanaf welk moment de nota's ingediend kunnen worden.

Starter

Goedemiddag,

Ik  hoop dat de vergoeding en alles wat daarbij komt kijken afgerond gaat worden. Het is nu al een tijdje bekend en andere zijn eral mee aan de slag.

Mijn verbazing was dan groot nadat ik telefonisch contact heb gehad mijn na 20 min gezegd kon worden dat het nog steeds niet duidelijk is en ik maar op de forum moest kijken voor antwoorden.

Ik hoop dat het hoop dat het toch spoedig opgelsot wordt want het verdiend echt geen schoonheidsprijs. 

Voorbijganger

Op je accountpagina bij Abbott staat je bestelgeschiedenis met de facturen. Dat lijkt mij voldoende voor de declaratie.

Is er enig zicht op hoe lang het nog gaat duren voor de machtigingsformulieren beschikbaar zijn voor internisten/behandelaars?

Groet

Community Manager

@EllenvanderPas Je ergernis dat dit proces langer duurt dan dat jij en ook wij zouden willen begrijp ik. Wij zijn er hard mee bezig, net als alle andere zorgverzekeraars. Er wordt onderhandeld om tot afspraken te komen met de producent. Ik wil hier niet te ver op ingaan omdat ik vanuit mijn rol de onderhandelingen niet wil beïnvloeden maar je kan er in algemene zin vanuit gaan dat elke betrokken partij zijn of haar eigen belangen mee laat wegen in die onderhandelingen.  

We doen ons best het zo snel mogelijk in orde te krijgen en ik hou je hier op de hoogte over de voortgang. 

@Hansdd Ik heb navraag gedaan maar nog geen antwoord. Ik kom erop terug.

Starter

We zijn drie weken verder. Ik zien in de oudregroepen voorbij komen dat er steeds meer verkeringen vergoeden. Het blijft hier nog stil.  Is er enige tijdsindicatie. 

Community Manager

@EllenvanderPas Helaas heb ik nog geen nieuws. Het machtigingsformulier is bijna rond. Wat ik begreep is dat de laatste input erop geleverd is. Zodra ik meer weet deel ik het hier.

Community Manager

@EllenvanderPas @Hansdd

Het machtigingsformulier is nu beschikbaar. Het is te downloaden op deze pagina. Daarnaast heb ik het ook als bijlage toegevoegd aan dit bericht.

Voorbijganger

Beste Raoul, zojuist enige tijd aan de lijn gehangen met de ZK klantenservice. Mijn vraag: naar wie/welke afdeling van ZK kan het ingevulde machtigingsformulier worden toegestuurd? Antwoord: dat kunt u nog niet insturen, want ZK heeft het interne proces nog niet ingeregeld en kan nog geen formulieren in behandeling nemen. Dit duurt nog enige tijd!? Dat verbaast mij wel. Er is nu een machtigingsformulier, maar je kunt er voorlopig nog niets mee bij ZK...

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Ha @Ronald2,

Ik weet niet zeker of je al op de hoogte bent. Maar ik dacht ik geef je een update over de vergoeding voor de Freestyle Libre en waar je het machtigingsformulier heen kunt sturen.

Je hebt een goedkeuring van ons nodig

Om een goedkeuring af te geven, hebben we een ingevuld ZN-formulier 'Flash Glucose Monitoring' nodig.

• Alleen je internist mag het aanvraagformulier invullen.
  • Wij nemen alleen een volledig ingevuld formulier in behandeling.
  • Gebruik je de Freestyle Libre al en moet je internist  laboratoriumuitslagen invullen? Dan vult je internist de laboratoriumuitslagen in van de eerste 4 kwartalen voordat je de Freestyle Libre ging gebruiken.
  • Het formulier is te vinden via http://www.znformulieren.nl/.

Alleen nota's vanaf 27 november 2017 komen voor vergoeding in aanmerking

• We vergoeden maximaal 26 sensoren per 12 maanden. Per sensor vergoeden we maximaal € 60.
  • Heb je na 27 november 2017 een reader gekocht? Dan vergoeden wij 1 keer maximaal € 60 voor de reader.

Op dit moment betaal je eerst zelf de nota’s aan de leverancier

Je kunt de nota's via de app op je smartphone / tablet, mijn omgeving (onze website) of per post naar ons opsturen.

Voor de toekomst willen we graag afspraken maken met zorgaanbieders

Wat zou dit voor jou betekenen:

• Je bestelt jouw sensoren straks rechtstreeks bij een gecontracteerde zorgaanbieder.
  • De zorgaanbieder declareert dan meteen de kosten bij ons.

Zodra dit zover is zullen we het met jullie delen.

Hopelijk helpt dit je een stukje verder? Als er vragen / opmerkingen zijn dan horen wij dat natuurlijk graag.

Voorbijganger

Dag Jordan,

Dank voor je reactie. Het generieke aanvraagformulier had ik al eerder gevonden. Mijn vraag aan de klantenservice was echter (namens mijn internist): aan wie resp. welke afdeling van ZK moet het ingevulde formulier worden verstuurd? Mijn internist kan het aan het algemene ZK-adres sturen, maar hij zegt hier (in het algemeen) slechte ervaringen mee te hebben en stuurt een formulier liever aan een specifieke persoon en/of afdeling binnen de zorgverzekeraar. Hiermee zou de kans op zoekraken o.i.d. kleiner zijn. Ik neem aan dat ZK een specifiek adres heeft hiervoor? Kun je me dat geven?

Voorbijganger

Ik heb gister gebeld met ZK met dezelfde vraag.

Mij werd verzocht het volledig ingevulde formulier op te sturen naar:

Zilveren Kruis

DS Machtigingen Hulpmiddelen

Postbus 70001

3000 KB Rotterdam

En te wachten met het opsturen van nota's tot de aanvraag positief is beoordeeld.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Groet,

Hans den Das

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Beste @Hansdd,

Dank voor je reactie en het delen van het antwoord. Ik wilde net hetzelfde adres geven.

Groeten,

Jordan