Pre-diabetes of niet?

Vaste bezoeker

Goedemiddag, 

Al enige jaren dansen mijn huisartsen en ik om de hete brei. 

Talloze keren bloedonderzoek,  loop inmiddels bij de 'suikertante' (praktijkondersteuner voor diabetes,  bloeddruk etc.)

De term 'pre-diabetes' viel wel eens. ..

Direct mijn levensstijl veranderd : afvallen  (25 kilo kwijt in 10 maanden ), 2 x per week zwemmen, iedere dag een wandelingetje van ongeveer 30 minuten,  koolhydraat-arm en vegetarisch etc. etc.

Onlangs groot bloedonderzoek in AMC,  aangevraagd door de neuroloog die dunne vezel neuropathie ( DVN ) constateerde. 

Ook glucose geprikt dus.  12 uur nuchter. 

Was 7.3 

Standaardbereik is 4,1 - 5,6.

Lijkt mij toch echt verhoogd! 

Morgen belafspraak met huisarts,  toch maar weer eens aankaarten. 

Mijn vraag aan jullie: 

Wat vinden,  zeggen jullie ervan? 

Alvast dank ☺

Pre-diabetes of niet?

6 ANTWOORDEN

Re: Pre-diabetes of niet?

Moderator

Hallo @Marike2312 , ik heb je andere berichten gelezen. En ik zie dat je nu denkt dat er misschien sprake zou kunnen zijn van pre-diabetes? Heb je al contact gehad met je huisarts hierover? En weet je al wat de volgende stap gaat worden? Ik ben inderdaad ook benieuwd wat anderen hierover denken. En of iemand misshien nog advies voor je heeft!

Vaste bezoeker

Hoi  Corine, 

Hartelijk dank voor je reactie 😊

Zie mijn antwoord aan Remco  (Denico).

Volgende week afspraak met huisarts om te overleggen of een lage  (?) dosis medicatie het proberen waard is.

Alleen als ik heel streng op dieet ben  (koolhydraat-arm, suikervrij, vet-arm) blijkt de glucose-waarde normaal te zijn. 

Dan val ik ook 2,5 kilo per maand af. 

Dat is op zich prima voor nog een tijdje maar dan?

Het kan toch niet zo zijn dat ik de rest van mijn leven op streng dieet moet zijn?

Lijkt mij dus dat er iets niet helemaal goed gaat op dat gebied. 

--wordt vervolgd --

Lieve groet, 

Marike. 

Vaste bezoeker

--vervolg--

Gisteren belde de neuroloog de bloeduitslagen door. 

Alles prima in orde behalve. .... de bloedsuikerspiegel. 

Vandaag met ha besproken en nu toch proberen met Metform tot normale waarde te komen. 

Twee weken en dan nuchter terug voor controle. 

Voor zover. ...

Moderator

Spannend dus weer @Marike2312 ! Hopelijk krijg je met Metform je bloedsuikerspiegel wel onder controle. Succes in ieder geval!

Vaste bezoeker

Het is aan het lukken! 

De glucose-waarde is aan het dalen en belangrijker misschien nog wel : het gaat een stuk beter met de voetjes 😀 

Zie mijn verhaal onder de topic : pre-diabetes en DVN .

Moderator

Fijn @Marike2312!