Pre-diabetes en Dunnevezelneuropathie (DVN)

Vaste bezoeker

Goedemiddag allen, 

Hetgeen nog niet alom bekend is  (ook niet onder huisartsen) is dat je in het stadium van pre-diabetes wel degelijk al schade kan oplopen aan het perifere zenuwstelsel: dunne vezelneuropathie  (DVN).

Dit is mijn verhaal:

Al een paar jaar zat ik in het stadium van pre-diabetes. 

De glucose-waarden waren nooit schrikbarend hoog maar ook zeker niet laag. 

Op enig moment voelde ik dat het gevoel in mijn voeten veranderd was.

Werd doorgestuurd naar de neuroloog. 

Na gedegen onderzoek kreeg ik de diagnose DVN.

Op aanraden van mijn neuroloog en uiteraard met medewerking van mijn huisarts hebben we preventief toch maar Metformine ingezet. 

Binnen een paar weken voelde mijn voeten beter! 

In plaats van progressie leek er enige mate van herstel te zijn.

Volgens de neuroloog was dat inderdaad mogelijk aangezien de laatst aangetaste zenuwen zich nog konden herstellen. 

Inmiddels ben ik actief lid van een lotgenoten site en ben ik daar veel te weten gekomen. 

Zo blijkt dat sommige antidepressiva worden ingezet tegen de zenuwpijn die zo kenmerkend is voor DVN. 

Er wordt ook onderzocht of er overlap is van DVN met andere zenuwziekten , zoals fibromyalgie. 

Dat heb ik ook al jaren. 

Kortom ik ben optimistisch en juich het toe dat er meer out of the box wordt gedacht en meer onderzoek wordt gedaan!

Pre-diabetes en Dunnevezelneuropathie (DVN)

2 ANTWOORDEN

Re: Pre-diabetes en Dunnevezelneuropathie (DVN)

Moderator

Fijn dat je jouw verhaal weer met ons deelt @Marike2312 . Ik ben gelijk even gaan googelen naar dunnevezelneuropathie (DVN) om te begrijpen wat het behelst. En heb interessante informatie gevonden op de website Spierziekten Nederland. Ik weet nu een beetje beter wat het is. Ben je lid geworden van de lotgenotengroep die op deze website staat? Of bij een andere lotgenotengroep?

Fijn ook dat je baat hebt gehad bij Metformine. Je was er dus gelukkig nog op tijd bij, lees ik.

Re: Pre-diabetes en Dunnevezelneuropathie (DVN)

Vaste bezoeker

Dank voor je reactie,  Corine ☺

Heb inderdaad heel veel over DVN gelezen inmiddels. 

Ik ben lid geworden van een besloten lotgenoten groep op Facebook. 

Mensen kunnen er hun verhaal kwijt,  er is veel solidariteit en steun onderling en er wordt met enige regelmaat info uitgewisseld. 

Echt een fijne groep 😊

Zo blijkt dat het AMC en het UMC Maastricht de meeste kennis in huis hebben en gebruik maken van de modernste onderzoekmethoden.

Er wordt ook veel over pijnmedicatie geschreven. 

Ben er inmiddels achter dat bepaalde anti-depressiva de zenuwpijn verlichten en worden voorgeschreven met als doel de pijn te bestrijden. 

Opmerkelijk wel.