Lancetten: hoe lang doe je daarmee?

Community Manager

Ik zat net wat rond te kijken op internet en kwam een prikpen tegen met 6 lancetten erin, in een caroussel. Zag er hardstikke mooi uit. En toen vroeg ik me af: hoe gaan jullie met lancetten om?

Ik weet dat mijn oma vroeger een lancet hergebruikte. Ik heb geen idee hoe vaak dat eigenlijk kan en of het wenselijk is. En wat ik ook niet kon vinden is of er een maximum zit aan het aantal lancetten dat iemand vergoed krijgt. Ben benieuwd naar jullie ervaringen. 

@diadino24, hoe deed jij dat eigenlijk voor de Freestyle Libre, in de bus? Gewoon niet?

• Diabetes

Lancetten: hoe lang doe je daarmee?

1 ANTWOORD

Re: Lancetten: hoe lang doe je daarmee?

Starter

Geen idee hoe het zit met de vergoeding, maar ik weet zeker dat het niet "wenselijk" is om de lancetten te hergebruiken, terwijl het volgens mij praktisch iedereen doet. De verpakkingen hebben immers altijd het "doorgekruisde 2" symbool erop staan. En in de handleiding voor de prikpen met die 6 in een caroussel (kreeg ik bij de Accu Check Aviva Connect mee geleverd) staat ook dat je na elk gebruik een nieuwe naald klaar moet zetten, met een schuifknop. Ik ben voor nu bij mijn oude prikpen gebleven, die 6 lancetten in een caroussel vergen ook alleen NOG meer verpakking en daardoor grondstoffenverspilling (ook al werkt hij ook als je de lancetten NIET elke keer verder draait).

Ik verwissel mijn lancetten dus heel zelden, terwijl ik weet dat het wel beter zou zijn om ze mss elke dag of zo te verversen. Vermoedelijk worden zij ongeveer op een vergelijkbare manier bot als pennalden, dat de super high tech micro uber fijne punt niet geschikt is voor hergebruik...maarja. Bij mijn vingers is het sowieso heel onvoorspelbaar of het in 1 keer lukt om bloed te krijgen of niet, de ene keer voel ik niks en krijg ook niks, of ik krijg juist ruim voldoende met een beetje druk, of het doet vet pijn en toch komt geen bloed. Daar heb ik dus niet het gevoel dat een verse naald veel verschil zou kunnen maken.