Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Klantervaring: Leven met diabetes

Bewerkt 
Webcare

Zwany stelde een vraag op ons forum over de vergoeding van een nieuwe insulinepomp. We hebben haar uitgenodigd ons meer te vertellen over haar dagelijks leven met diabetes. Hier lees je haar verhaal. Natuurlijk horen we graag meer ervaringen van jullie.

Ik stel me graag even voor, mijn naam is Zwan Kok en ben momenteel 28 jaar. En ik heb Diabetes type 1.

ede82423-df14-440e-afc1-1ebf8ba7c9cb.JPG
Mijn diabetes verhaal begint bij mijn 11de levensjaar. Mijn moeder had een afspraak gemaakt bij de huisarts omdat ik wat oorpijn had. De huisarts riep mijn naam, om naar zijn kantoor te gaan, maar stopte bij de onderzoek kamer, om vervolgens mijn bloedglucose te prikken. Volgens hem was ik toch best afgevallen, en zag ik er niet heel gezond eruit. De vinger prik wees uit, dat ik een bloedglucose waarde had van 13 mm/ol. Met deze gegevens vertelde hij mij dat is zo snel mogelijk naar het Ziekenhuis moest, om daar mijn bloedglucose nogmaals te testen. Ook in het Ziekenhuis zat ik op 13 mm/ol. Na de test op Diabetes kwam er al snel de uitslag dat ik Diabetes type 1 had. Hierdoor moest ik zo snel mogelijk insuline toe gediend, om mijn bloedglucose suiker weer om laag te krijgen. Die nacht verbleef ik in het Ziekenhuis Isala Klinieken te Zwolle, en de komende 3 weken zou ik leren me zelf insuline toe te dienen, mij zelf leren bloedglucose waarde te testen, en koolhydraten te tellen., en in te spelen op hoge en lage bloedglucose waardes. Gelukkig (nouja gelukkig) kreeg ik een meisje naast mij op de slaapkamer, die een dag later net als mij Diabetes type 1 had gekregen, en we gingen door het zelfde proces heen. We hebben in die tijd heel erg veel aan elkaar gehad, en hebben heel veel zitten lachen maar ook zitten huilen. We waren immers 11 jaar, en moesten ook leren dat onbeperkt eten en drinken pakken nu echt een not done was, en dat is soms nog best wel zwaar. Uiteraard kunnen we wel een zak chips leeg eten hoor, maar daarvoor moeten we wel in acht nemen, of we bv nog moeten sporten, of bv nu naar bed gaan, eerst onze bloedglucose meten, en daarop kan ik mijn insuline pomp tevoorschijn toveren om de koolhydraten weg te bolussen. Een lang werkende koolhydraat bv een pasta, daarin zit veel zetmeel en dat gaat moeilijker uit ons lichaam dan bv aardappels met groente.

Toen ik in de leeftijd van 15 jaar kwam, was ik heel erg slecht ingesteld, mijn bloedglucose waardes waren altijd heel erg hoog. En ik lag zeer vaak in het ziekenhuis, vanwege braken, omdat je van hoge bloedglucosemisselijk wordt, en hier door kunt uitdrogen. Op mijn 15de ben ik van de Kinderarts naar de Internist gegaan, en heb ik direct een insuline pomp geïntroduceerd gekregen, dit is een kastje die je 24/7 met je mee draagt door middel van een infussetje.

2dea2b4b-09b9-4ce0-b34b-a9ef2ce1f4ff.JPG
Dit kastje bootst een alvleesklier na, omdat deze 24/7 de door jou ingestelde insuline afgifte geeft. Het infussetje moet je om de dag verschonen om zo infecties en insuline ophopingen te voorkomen. Omdat je deze 24/7 per dag met je mee gedragen wordt, heb je altijd insuline bij de hand, uiteraard best handig. Door middel van de knopjes geeft je een bolus (insuline toediening) af. Ik was helemaal verkocht, en heb mijn allereerste insuline pomp in Juni 2001 gekregen. De pomp die ik kreeg was een pomp waar 300ml insuline in kon, dit had ik toen der tijd heel erg hard nodig omdat mijn insuline dosis nog vrij hoog lag. Tegenwoordig na 3 insuline pompen verder, heb ik nog steeds de 300ml variant, en ben ik nog altijd blij met een insuline pomp, alleen dat infusdraadje loop ik elke keer tegen aan.

87a79db8-9cb0-4f8e-bf76-39ea16ba2054.JPG
Sinds 4 jaar bestaat nu op de Nederlandse Diabetes Markt de draadloze insuline pomp. Deze heet de Patch pomp, met deze pomp heb je een pod en een Persional Diabetes Manager oftewel de PDM de afstandsbediening. De zorgverzekeraars zeggen op dit moment nog dat deze po te veel op een nieuwe insuline pomp (met slangentje) lijkt, en dat je dan tijdens vervanging een nieuwe insuline pomp weg gooit, op zich is dit ook een beetje zo, maar het is toch best wel zonde omdat de zorgverzekeraars samen besloten hebben om de pomp wel te vergoeden, maar dan om de 3 dagen de pod (infussetje) mag vervangen. Helaas kun je deze pomp maar tot 200ml vullen, en als je dan niet de 3 dagen er mee volhoudt, moet je volgens mij deze pod uit eigen zak betalen (ik heb de pomp nog niet, dus het kan zijn dat ik een foutje maak) De My life Omnipod (draadloze insuline pomp)

Wat is nou eigenlijk precies Diabetes?? In de alvleesklier zitten cellen, waardoor de insuline doorheen komt, als iemand bijvoorbeeld een appel eet, de alvleesklier kent dan de suikers, die in het bloed zitten en maakt dan automatisch insuline aan. Iemand die Diabetes type 1 heeft, is de alvleesklier gestopt met insuline aan te maken, waardoor je bloedglucose gehalte omhoog gaat, als je eet. Bij te weinig eten, en te veel insuline toediening bestaat de kans, op een hypoglemie, een te lage bloedglucose waarde. Bij Diabetes type 1 is dus de alvleesklier gestopt met insuline aanmaken, en daarom moet je elke dag een paar keer per dag insuline toedienen, dit is voor elk persoon verschillend, zo kan men met 2x daags insuline toediening al goed door de dag heen komen, maar je kunt ook bv 8x daags insuline moeten spuiten. Bij Diabetes type 2, is het een ander verhaal, hierbij doet de alvleesklier het nog een klein beetje, en geeft zo ook nog een beetje automatisch insuline af. De meeste mensen kunnen dan met een pilletje 1 of meerder malen per dag af, maar er zijn ook mensen die toch insuline toe moeten dienen. Deze type is ook erfelijk belast, en heeft niet altijd dus te maken als je overgewicht hebt.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Klantervaring: Leven met diabetes