In gesprek over de Freestyle Libre

OPGELOST

Re: In gesprek over de Freestyle Libre

Bijdrager

ik krijg niets.... mijn hba is te goed ! maar dat dat door gebruik van de free style libre komt intereseerd jullie geen zak. naaien die klant !!

Stamgast

hallo willem 

dat vindt ik ook inderdaad vreemd mijn zoon is nu 17 jaar geworden en we krijgen nog een jaar vergoed. daarna zouden we inderdaad het hba1c op moeten laten lopen om weer in aanmerking voor vergoeding te komen erg krom . bovendien gaat je kwalitijd van leven er ook aardig op vooruit met de sensor onze zoon prilte altijd wel 10 keer per dag in zijn vingertoppen ,die waren helemaal kapot ,maar dat maakt schijnbaar niet uit , ik vindt datr er niet alleen naar het hba1c gekeken moet worden ,maar ook hoe vaak je in je vingers prilkt 

groet

tinus

Lid verzekerdenraad

Hoi @willem3333,

je hebt toch vwel je waardes op gegeven van 4 kwartalen voor het gebruik van de FSL? anders zijn of je waardes te mooi, of de FSL heeft geen toegevoegde waarde omdat je waardes hoog blijven.

@tinus11,
in 2019 neemt het zorginstituut een volgende stap op het gebied van de FSL,
dan zullen ze beslissen wie er naast dfe huidige 4 groepen nog meer recht op vergoeding van de FSL vanuit de basisverzekernig gaan krijgen, laten we hopen dat jouw zoon dan alsnog in de juiste, nieuwe groep zal valeen zodat hij gewoon door kan blijven gaan met de FSL.

groet mike

Bijdrager
Mijn internist heeft mij de 4 laatste kwartaal cijfers gegeven. Die zijn netjes natuurlijk. Er wordt op het formulier om de laatste cijfers gevraagd. Ik ken ernstige cijfers uit het verleden.na start met de fsl daalde het van 8.9(! ) naar 6.o. nu zal de zaak wel weer oplopen. Heb 2 weken terug voor de 3e keer ernstige hartritme stoornissen gehad en een ingreep van de icd. Suiker is niet onder de 1o te branden ! Zonder de fsl zou dat veeeeeeel erger zijn. Ben moe ! Heel moe ! Zeker van zilveren kruis en zn bekijk t maar instelling

Bijdrager
Wat tinus omschrijft is natuurlijk absurd! Het z.i.n. is zeer ernstig in gebreke gebleven met hun voorwaarden

Nieuwkomer
Mijn internist heeft het formulier wat ruimer geinterpreteerd; en de 4 waarden van voor dat ik de fsl ging gebruiken opgestuurd. Meteen akkoord en snel uitgekeerd.

Als je een factuur hebt van voor 27 november (maar voor sensoren die je daarna gebruikt) wordt dat in eerste instantie afgewezen. Ik heb een mail gestuiurd, een ander team heeft er nog een keer naar gekeken, en nu heb ik dat laatste stukje ook vergoed gekregen.

Community Manager

@tinus11 Onderschrijft de internist ook wat je zegt over de noodzaak om de HbA1c-waarden van je zoon weer op te laten lopen om voor vergoeding in aanmerking te komen? Of is dat een aanname die je doet?

@willem3333 Het huidige formulier biedt onder voetnoot 2 de mogelijkheid om een gemotiveerde aanvraag in te dienen. Heb je deze manier besproken met je internist? Wellicht dat dat een optie is?

Bijdrager
Raoul. Ik heb geen energie meer over . Ik heb ritme stoornissen en lig daar van wakker. Heb vier jaar geknokt voor de fsl. Ook jullie kunnen in de archieven zien dat ik cgm nodig heb begreep ik van de internist. Ik heb het in het olvg neer gelegd de zaak met jullie op te nemen. Zvk is walchelijk bezig ik ben jullie geen dank verschuldigd.

Bijdrager
Heb wel wat anders aan mn kop . En jullie blijken daar graag gebruik van te maken.

Community Manager

@willem3333 Begrijpelijk dat je andere zaken aan je hoofd hebt Willem. Volgens mij hebben we ons best gedaan maar het staat je vrij om een andere mening te hebben. 

Lid verzekerdenraad

hoi,

zie op site van bosman dat zij (een van de?) tussenleverancier worden in NL
https://www.bosman.com/freestylelibre

is dit straks ook een keuze voor ZK of wordt het verplicht via tussenleverancier levering?
op zich handig dat zij de declaratie gaan doen voor je, maar wat doet het met de continuiteit van de levering en de prijs?

groet mike

Community Manager

Hoi @diadino24

Ik snap je vraag niet helemaal, dus vandaar even een vraag ter verduidelijking: wil je weten of de sensoren straks via een tussenleverancier te verkrijgen zijn en of Bosman er één van is, of wil je weten of het bestellen van sensoren via een tussenleverancier een keuze blijft, dus dat je ook via Abbott zou kunnen blijven bestellen?

Lid verzekerdenraad

hoi @Raoul,

je hebt de vraag helemaal begrepen en even iets duidelijker gesteld.

gedachten die opkomen is of iemand straks verplicht gaat worden om de sensoren via bosman te bestellen om voor vergoeding in aanmerking te blijven komen of dat je alsnog bij abbott zou kunnen blijven?

als de service gelijkwaardig blijft ivm garantie e.d.
en het vervoer hierdoor zou verbeteren, dan zie ik weinig nadelen (DPD kan af en toe een ramp zijn in de bezorging, te vaak meegemaakt dat het niet in 1x goed ging)

en de vraag blijft natuurlijk of bosman de enige tussenleverancier wordt,
of dat er nog meer leveranciers komen (bv. mediq direct of benu(via apotheek leverend)?)

groet mike

Community Manager

Hey Mike, 

Ik weet even niet meer uit m'n hoofd welke leveranciers het worden, maar we zijn inderdaad bezig met het afronden van afspraken met hulpmiddelen leveranciers. Dat zou dan ook inhouden dat, vanaf een bepaald moment, leveranties via Abbott niet meer volledig vergoed worden omdat dat dan geen gecontracteerde leverancier meer is. Ik ga voor je navragen of er al meer bekend is en kom er volgend jaar bij je op terug. Fijne jaarwisseling alvast!

Community Manager

@diadino24 Vandaag ontvangen de klanten op wie het van toepassing is een brief met informatie over de nieuwe werkwijze met betrekking tot het bestellen van de FSL en de sensoren. Dit verloopt nu via Mediq of Onemed. Als er vragen zijn naar aanleiding van de brief hoor ik het graag.

Lid verzekerdenraad
Meegewerkt aan uitzending van radar radio over glucosesensoren
https://www.nporadio1.nl/consument/16274-wetenschappelijk-bewijs-huidsensor-verbetert-levens-suikerz...

Hopelijk helpt het voor volgende week als de diabetes ronde tafel weer samen komt en mogelijk een beslissing neemt wie er nog meer gebruik mogen maken van o.a. de freestyle libre
Highlighted

Re: freestyle libre meetsysteem diabetes

Nieuwkomer

Hoi

ik wil dit even kwijt ,een jaar heb ik mee gedaan met de proef van freestyle libre ,en als dank mag je hem zelf betalen

maar dat is nog niet alles ik heb het zilveren kruis al jaren bespaart ,om geen test middelen te bestellen .

nu ik uit narekenen wat dat kost 1lansette kost 16cent en een stripje 40 cent ,ik prik 8 keer per dag .

dat is   €4,48  per dag.  Dat is €148,80 per maand   Dat is €1781 per jaar 

de free style libre kost €120 per maand  dat scheelt per maand €28,80 .

wie is hier nou zo dom om dat geld te besparen .maar ja ik val niet met al mijn hendicapten onder de doelgroep,

discriminatie onder de diabeten

gr wil

Community Manager

Hoi @WilvanLenthe ,

Ik heb je bericht naar dit topic verplaatst.

Wat leuk dat je de moeite neemt om je vraag te stellen op de community en wat vervelend dat je niet onder de doelgroep valt die op dit moment de FSL vergoed krijgt uit de basisverzekering. Nadat je mee hebt kunnen doen aan de pilot is het des te vervelender dat je daarna de FSL weer zelf moet betalen.

Zoals je misschien weet heeft de pilot als doel gehad om wetenschappelijk vast te stellen wat de meerwaarde is van de FSL en de achterliggende techniek: Flash Glucose Monitoring (FGM). De resultaten van dat onderzoek zijn aangeboden aan het Zorginstituut en dat instituut bepaalt uiteindelijk welke hulpmiddelen onder welke voorwaarden opgenomen kunnen worden in de basisverzekering.

Door alle aandacht voor de FSL is FGM nu (in bepaalde gevallen) als alternatief voor Continue Glucose Monitoring (CGM) opgenomen in de basisverzekering. Dat is een mooie uitkomst, maar een uitkomst waar jij nu helaas nog niets aan hebt. 

We verwachten dat het Zorginstituut op basis van het aangeleverde onderzoek opnieuw een uitspraak zal doen over het onderzoek naar FGM en daarin meeneemt of ze het wel of niet voldoende onderbouwing vindt om de vergoeding vanuit de basisverzekering uit te breiden. 

De door jou berekende kostenbesparing is gedaan op basis van de verkoopprijs, niet op basis van de inkoopprijs. Daarnaast zal in een berekening rekening gehouden moeten worden met het aantal lancetten en strips dat een groep gemiddeld gebruikt wat waarschijnlijk een ander aantal oplevert.

In een vergelijking die puur gebaseerd is op de kosten van de twee hulpmiddelen, strips en lancetten en de FSL is de FSL nog altijd minder kostenefficient. De resultaten uit het onderzoek zetten daar een aantal andere waarden tegenover. Hoe die waarden te beoordelen is uiteindelijk aan het Zorginstituut.

Bijdrager

vandaag een nieuwe fsl aangebracht maar die laat bij 30 klein 0/etje C nu al weer los. hoe nu gevaren zvk ?

Bijdrager

ze moeten echt voor dat geld hechtings verbeteren doekjes bij leveren. je krijgt er wel twee alcohol doekjes bij ,service zou zijn de scin tac wipe bij te leveren ! inkoop 23 cents per stuk.