Hoge vergoeding voor podoloog voor 1 x screening per jaar?

Voorbijganger

Geacht forum,

Ook ik wil de kosten in de gaten houden en heb een jaaroverzicht van 2015 opgevraagd!

Dat werk prima en is duidelijk.

Wat mij opfiel is het bedrag wat de podoloog vergoed krijgt nadat ik behandeld ben door een pedicure!

Deze pedicure verdiend € 28,00 voor een uur werk.

De vergoeding aan de podoloog is € 60,00.  Hij houdt dan over € 32,00 per keer zonder iets gedaan te hebben.

Die € 60,00 is gebaseerd op mijn zorgprofiel. Mijn profiel is 2. Volgens de pedicure hoort bij dit profiel een jaar bedrag van +/- € 260,00.  De podoloog beurt 6 x € 60,00 = +/- € 360,00 hetgeen hoort bij zorgprofie 3!!!

Volgens mij zit hier iets niet goed! Het gaat niet alleen ten laste van mijn saldo bij het Zilveren Kruis maar ook van de gehele zorg! (Bij mij alleen)?

Om dit verhaal kwijt te kunnen ben ik een uur aan het zoeken geweest om te kijken waar ik dit verhaal kwijt zou kunnen. Zal wel aan mij liggen.... zoek functies zat, maar een veld voor het verhaal.....????

Vandaar dat ik het maar zo doe.

Hoe verder? 

Met vriendelijke groet,

Ben hoitink.

Hoge vergoeding voor podoloog voor 1 x screening per jaar?

OPGELOST
7 ANTWOORDEN

Re: Hoge vergoeding voor podoloog voor 1 x screening per jaar?

Bewerkt 
Moderator

Hoi @wegwijs49. Welkom bij de community. 

Goed om te lezen dat je de kosten in de gaten wil houden. Zo te lezen heb je iets gevonden wat toch de nodige verwarring bij je oproept. Mooi dat je dit signaal hier neerlegt. Van je reactie is een nieuw topic gemaakt, zodat we hier inhoudelijk met elkaar in gesprek kunnen blijven. 

Ik heb mijn collega's, die zich bezighouden met podologie, gevraagd om naar je signaal kijken. Zodra ik een reactie heb, lees je het hier! 

Je geeft aan dat je maar geen plek kon vinden om je verhaal kwijt te kunnen. Ik ben benieuwd hoe we de community duidelijker kunnen maken voor je. Heb je ideeën? Laat ze horen! We hebben hiervoor ook een special topic. Dus praat gerust mee in dit topic!

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger

Dag Eva,

Fijn dat  het bericht bekeken wordt. Ben zeer benieuwd wat hier uitkomt want het Zilveren Kruis betaald hier teveel al is het maar +/- € 100,=.

Wat betreft het verhaal kwijt kunnen!

Hier krijg ik een vak aangeboden om mijn tekst kwijt te kunnen!

Dat zie ik niet in het forum gedeelte. Wel een "zoekvak" als je begrijpt wat ik bedoel.

Vermoedelijk zie ik iets over het hoofd. Het is in ieder geval niet duidelijk.

Ik heb in het middelbaar beroepsonderwijs gewerkt en heel wat PC ervaring opgedaan!?

Daar kan het niet aanliggen lijkt mij.

Met vriendelijke groet,

Ben.

Moderator

Hoi @wegwijs49

Ik heb inmiddels een reactie gekregen van mijn collega. Het blijkt dat de situatie toch net iets anders is.

Hieronder haar reactie: 

Voetzorg voor diabetes patiënten met een zorgprofiel 1 of hoger is een vergoeding uit de basisverzekering. De zorg wordt verleend door de podotherapeut.

De zorg bestaat uit een jaarlijks voetonderzoek en afhankelijk van het zorgprofiel behandeling. De voetzorg behandeling kan een podotherapeut uitbesteden aan een pedicure.

De pedicure is de onderaannemer. De pedicure declareert de kosten bij de podotherapeut. De podotherapeut heeft het contract met de zorgverzekeraar en declareert de kosten. De podotherapeut regelt dus de voetzorg bij de pedicure, is aansprakelijk en zorgt voor de declaratie.   

De vergoeding voor de voetzorg is een bedrag per kwartaal en niet per behandeling. Voor zorgprofiel 2 bedraagt in 2016 het kwartaal bedrag dat een podotherapeut mag declareren € 60,45. De podotherapeut krijgt dus maximaal € 241,90 en niet € 360,- zoals wordt veronderstelt. Het  bedrag is gebaseerd op een gemiddeld aantal behandelingen. De ene patiënt kan binnen zorgprofiel 2 meer zorg nodig hebben dan de andere. Of de podotherapeut er aan overhoudt is dus ook wisselend. Daarbij heeft een podotherapeut dus wel activiteiten en risico. Alleen zullen die niet altijd opvallen bij de patiënt die behandeld wordt.

-----

Goed dat je aangeef hoe de we community duidelijker en beter kunnen maken. Wat je mist. Om er voor te zorgen dat de topics over één onderwerp blijven gaan, heb ik de inhoud van je bericht ook geplaatst in het topic over de communityverbetering. Dan hebben we alles overzichtelijk bij elkaar. Ik wil je ook uitnodigingen om daar met ons in gesprek te blijven. Hier nogmaals de link naar het topic: Hulpvraag bij doorontwikkelen community.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger

Beste Eva S,

Ik ben blij met dit antwoord, hieruit blijkt dat je maar al te gauw argwanend wordt door niet helemaal te weten hoe de vork in/aan de steel zit!

Verder ben ik blij dat ik nog niemand heb beschuldigd. 

Het antwoordt is duidelijk!

Hartelijk dank voor de informatie.

Met vriendelijke groet,

Ben Hoitink.

p.s. Dit is een duidelijk antwoordt vak!

Moderator

Hoi Ben/Wegwijs49

Leuk om je reactie te lezen. Maar goed dat je nog niemand hebt beschuldigd, nu de situatie toch anders blijkt te zijn Smiley Vrolijk 

Bedankt ook voor je terugkoppeling over het tekstvlak. Neem ik weer mee! 

Uitblinker

@Eva S

sorry, maar het antwoord klopt niet helemaal.

zorgprofiel 1 krijgt alleen de screening bij de podotherapeut vergoed vanuit de basis verzekering,
de pedicurezorg krijgt zorgprofiel 1 alleen uit een aanvullende verzekering 3 of 4 sterren,

€25 per behandeling en max €100 resp. €150 per jaar (uitgaande van een gecontracteerde pedicure met diabetesaantekening) 

bij mij is het in ieder geval zo dat ik de pedicure gewoon betaal en dan zelf declareer,

er gaat niets(financieel) via de podotherapeute

groet mike

Bewerkt 
Moderator

@diadino24

Goed dat je dit aankaart. Het klopt wat je zegt. Als iemand zorgprofiel 1 heeft, dan is er inderdaad geen vergoeding voor de pedicure behandeling uit de basisverzekering. De enige vergoeding die dan uit de basisverzekering komt is het jaarlijkse voetonderzoek door de podotherapeut. 

Mijn collega geeft in haar tekst eigenlijk hetzelfde aan. Maar misschien is dit niet helemaal duidelijk overgekomen? 

Voetzorg voor diabetes patiënten met een zorgprofiel 1 of hoger is een vergoeding uit de basisverzekering. De zorg wordt verleend door de podotherapeut. De zorg bestaat uit een jaarlijks voetonderzoek en afhankelijk van het zorgprofiel behandeling.

Vergoeding van de pedicurezorg (behandeling) bij diabetes is afhankelijk van het zorgprofiel. Met zorgprofiel 1 is er geen vergoeding voor de voetzorg behandeling, enkel voor het jaarlijkse voetonderzoek. Een overzicht, per profiel, is terug te lezen op de vergoedingspagina voetzorg bij diabetes. De vergoedingen van pedicurezorg bij zorgprofiel 1 uit de aanvullende verzekering zijn hier terug te vinden.