Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Hoeveel diabetes teststrips krijg ik vergoed en waar kan ik ze bestellen?

Moderator
Moderator

diadino24 schreef:

hoi jan,

niet tevreden over wat er wordt verteld over de vergoeding van bv de teststrips voor de controle van het bloedglucosegehalte bij diabetes.

volgens klantenservice heb je recht op 400 strips per 3 maanden, maar de nuance ligt dan toch net even dieper, want ondanks dat ik er recht op heb, werd het niet vergoed.

en het begin van de discussie over de freestyle libre, liep ook niet helemaal lekker.

groet mike

Bedankt dat je jouw ervaringen met ons deelt Mike, dat waarderen wij enorm. Ik heb direct gekeken wat intern staat beschreven over de hoeveelheid teststrips in 2015. Het lijkt mij goed deze onduidelijkheid over teststrips in de toekomst te voorkomen. Intern gebruiken wij dezelfde informatie als op onze website: 

Teststrips 'de behandelend arts of diabetesverpleegkundige van het ziekenhuis bepaalt hoeveel u nodig heeft'

• diabetici die 1 tot 2 insuline-injecties per dag gebruiken: maximaal 100 teststrips per 3 maanden
  • diabetici die 3 of meer insuline-injecties per dag gebruiken: maximaal 400 teststrips per 3 maanden
  • insulinepompgebruikers, kinderen tot 18 jaar en zwangeren: maximaal 1.800 teststrips per jaar

Is de nuance die je mist in het antwoord van klantenservice dat het niet altijd 400 strips zijn maar dat de zorgverlener bepaalt hoeveel teststrips je krijgt? De 400 strips zijn in dit geval het maximum.  

Wat betreft de Libre ben ik het zeker met je eens. Ik heb hier ook even naar gekeken en dat is geen volledig antwoord. Dit is inmiddels wel duidelijk opgenomen in onze interne informatie voor de klantenservice en zou dat zou dus niet meer moeten gebeuren. 

• Diabetes
  • Hulpmiddelen
  • Klantcontact

Hoeveel diabetes teststrips krijg ik vergoed en waar kan ik ze bestellen?

11 ANTWOORDEN

Re: Hoeveel diabetes teststrips krijg ik vergoed en waar kan ik ze bestellen?

Uitblinker

hoi jan,

die info is duidelijk en ook niet zo'n probleem voor de apotheek in principe.

probleem komt daarna pas, ZK vergoed namelijk maar €0,24 maximaal per teststrip

en de apotheek is meer geld kwijt aan inkoop zeggen zij.

zij zouden alleen kunnen leveren voor dat geld als zij inkopen bij mediq.

alleen bij mediq op de site is de meter en bijhorende teststrips ook niet meer te bestellen.

ik kan dus wel het maximum krijgen, maar niet de meter en strips die ik prettig vind om mee te werken.

uiteindelijk mag ik volledig vrijwillig overstappen op een meter waarvan jullie vinden dat deze goedkoop genoeg is om te vergoeden, niet meer voor een meter waarvan ik vind dat ik er fijn mee kan werken.

er zullen vast nog wel meters zijn waarmee ik ook goed zou kunnen werken, maar die vallen dan waarschijnlijk ook buiten het budget.

op dit moment werk ik met een accuchek mobile, ideaal om tijdens het autorijden even snel tussendoor waardes te meten, weinig meters die net zo makkelijk werken (uitgezondert misschieen de freestyle libre)

kortom, volgens de site en klantenservice heb ik een vrije keuze, maar in het echt bepalen jullie gewoon wat ik wel en niet zou mogen gebruiken....

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hey Mike, ik kan me voorstellen dat als je dit ergens leest/hoort wanneer de praktijk anders uitwijst je het niet als volledig ziet.

Ik zat zojuist te kijken bij de pagina van vergoeding voor diabetes hulpmiddelen. Daar geven we aan dat de teststrips van 1 leverancier komen (Mediq). Heb je voor mij een link/screenshot waar we aangeven dat je vrije keuze hebt? 

Uitblinker

Hoi jeppe, screenshot plaatsen lukt even niet, maar onderaan bij de vergoedingen van diabetes hulpmiddelen staat het gewoon

Uitblinker

Dit is de tekst die bij hulpmiddelen staat:

U kunt terecht bij:
diverse gecontracteerde medisch speciaalzaken voor een insulinepomp en toebehoren
één gecontracteerde medisch speciaalzaak voor diabetes-testmaterialen. Dit is Mediq Direct Diabetes, en daarmee ook de DVN Winkel en Zorgservice Nederland; deze zijn onderdeel van Mediq Direct Diabetes. Door voor alle verzekerden bij één medisch speciaalzaak teststrips in te kopen gaat de prijs naar beneden. Hiermee zorgen wij voor kwalitatief goede zorg tegen een betaalbare premie.
een gecontracteerde apotheek of apotheekhoudende huisarts voor diabetestestmaterialen

Uitblinker

gelukt via laptop, op mobiel werkt dit blijkbaar niet....

https://vergoedingen.zilverenkruis.nl/diabeteshulpmiddelen

Screenshot_2015-05-07-20-14-35.png

Moderator

Hi Mike, zoals je ziet heb ik je berichtjes verplaatst naar een nieuw topic om nog even verder te praten over jouw opmerking. Dit zodat het andere topic meer on-topic blijft.

Ik heb alle berichtjes tussen jou, Jan en Jeppe even doorgelezen en ik wil even checken of ik de situatie goed begrijp: Op dit moment gebruik jij de Accucheck. Bij de Accucheck gebruik je bepaalde teststrips. Deze teststrips krijg je vergoed tot een bepaald maximum (dit staat op onze website) wanneer je deze bestelt bij Mediq of bij een gecontracteerde apotheek. Mediq kan deze strips niet leveren. De apotheek wel maar kan dit niet voor 0,24 cent doen. Hierdoor krijg jij op dit moment niet het maximaal aantal strips waar je recht op hebt?

De reden waarom ik even de dubbel check wil doen is omdat er in dit geval naar mijn idee 2 dingen zijn voor ons om uit te zoeken of mee te nemen. 1. Wat is de reden dat deze strips niet meer door Mediq worden geleverd en in het algemeen: hoe zit dit nou precies? 2. Uiteindelijk vind ik het belangrijk om, naar aanleiding van jouw situatie en signaal , te kijken hoe we de communicatie op orde kunnen krijgen.

Uitblinker

hoi michelle,

op dit moment gebruik ik de accuchek mobile met bijpassende cassete met tests,

worden geleverd via de apotheek, die heeft echter een hogere inkoopprijs dan wat er vergoed wordt.

ze leveren wel, maar dat kan op deze manier nooit goed blijven gaan, als zij er geld bij moeten blijven leggen.

volgens klantenservice hoef ik niet tussen apotheek en zk te zitten in dit geval, is een zaak tussen deze beide, deels waar, zij het niet dat ik het slachtoffer ben van het geheel....

op de site van mediq staan inmiddels de test wel weer vermeld, de meter zelf echter niet meer, dus die zal langzaam dan wel uit het assortiment verdwijnen.

om alles nog even onoverzichtelijker te maken, 

wat is het verschil tussen mediq en de mediq apotheken? 

is dat nog 1 bedrijf of staat dat geheel los van elkaar?

als ik naar een mediqapotheek over zou stappen, heb ik dan geen probleem meer met de levering van de teststrips?

groet mike

Moderator
Moderator

Hallo Mike, 

Ik heb je berichten gelezen en ben nog een aantal dingen aan het uitzoeken. Als ik een antwoord heb kom ik er bij je op terug. 

Groet,

Jan

Moderator
Moderator

Hallo Mike,

Je geeft aan 'er zullen vast nog wel meters zijn waarmee ik ook goed zou kunnen werken, maar die vallen dan waarschijnlijk ook buiten het budget.' Ik heb hier een vraag over gesteld bij de afdeling zorginkoop.  

Het voorkeursassortiment van Mediq bestaat –volgens onze laatste informatie- uit 3 merken:

• One touch verio IQ, LifeScan
  • Glucomen LX Plus, Menarini
  • Contour TS, Bayer Healthcare 

Dit zijn de meters die je bij Mediq kunt afnemen. 

Andere apotheken zullen hun eigen afspraken hebben met fabrikanten, en waarschijnlijk over andere merken beschikken (die voldoen aan onze kwaliteitseisen van TUV/ ISO). Het is dus afhankelijk van de leverancier/apotheek welk aanbod zij hebben wat betreft de meters en dus ook hoeveel keuze er voor je is. 

De Mediq apotheken zijn franchises van Mediq. Dit zijn dus losstaande bedrijven. Het zou dus geen verschil moeten uitmaken met de huidige apotheek. Wij hebben hier afspraken over gemaakt met de apotheek. Wat betreft diabetesmateriaal is Mediq Direct Diabetes wel de grootste, de hulpmiddelen daar afnemen zou dan ook mijn advies zijn.

Uitblinker

hoi jan,

de grootste wil toch niet gelijk zeggen de beste.....

en dan nog even een correctie, mediq apotheken zijn geen franchise van mediq.

klinkt raar, maar mediq heeft vorig jaar de franchise verkocht aan brocasef, groothandel met o.a. BENU apotheken als hun formule, alle mediq apotheken worden dan ook nog omgebouwd tot BENU apotheek.

tevens is de DVN winkeel dan nog wel gerelateerd aan mediq, maar als ik daar de gehanteerde prijzen zie, dan voldoen er maar weinig teststrips aan de door jullie gestelde financiele eisen. (€0,24 per strip max.)

Moderator
Moderator

Hoi Mike,

Dat ben ik met je eens, de grootste wil niet direct zeggen de beste. Je hebt ook helemaal gelijk wat betreft de franchise. Ik heb mijn informatie van een Mediq apotheker die ik belde n.a.v. jouw vraag. Die informatie klopte dus niet helemaal. De prijzen van de strips daar hebben wij afspraken gemaakt met de leveranciers. Het kan in sommige situaties zo zijn dat zij daar inderdaad niet aan verdienen. Dit is ook voor een groot deel afhankelijk van de prijs waarvoor zij het inkopen. Dit is iets waar jij als klant niks van zou moeten merken.