Hoe combineer jij werk en diabetes?

Community Manager

Vandaag kwam ik dit filmpje tegen van de DVN en vroeg me af hoe jullie omgaan met diabetes op de werkvloer. Is het lastig te combineren of valt het mee? Heb je het uitgelegd aan collega's of is dat niet belangrijk? En hoe doe je dat bijvoorbeeld met wisselende diensten zoals @diadino24... k was gewoon benieuwd Smiley Vrolijk

Hoe combineer jij werk en diabetes?

1 ANTWOORD

Re: Hoe combineer jij werk en diabetes?

Uitblinker

is diabetes te combineren met werk en hoe doe je dat?

in mijn geval dus diabetes en mijn werk als buschauffeur in het openbaar vervoer.

ik heb diabetes pas gekregen nadat ik al bijna 10 jaar werkzaam was als buschauffeur, dus ik heb het niet meegemaakt hoe dat gaat met solliciteren, maar weet wel dat het voor een werkgever niet is toegestaan om er naar te vragen.

maar als je buschauffeur wilt worden kom je in de problemen als je het niet zou vertellen omdat er altijd een medische keuring gedaan wordt voor je die baan krijgt.

(en voor het halen en verlengen van je rijbewijs je tegenwoordig altijd een eigen verklaring moet invullen naar waarheid)

dan dus in de praktijk, hoe ga ik er mee om, hoe combineer ik het ?

richting de werkgever ben ik er eigenlijk altijd wel duidelijk over geweest, ze mochten het wel weten, in hun belang en zeker ook voor het eigen belang.

ook tegenover collega's altijd open geweest en dat maakt het erg makkelijk, in principe hoewf ik nergens rekening mee te houden want iedereen mag het weten en menig collega geholpen als ze er vragen over hadden.

aan de praktische kant, 

gelukkig heb ik weinig last van de diabetes om mijn werk naar behoren te kunnen uitvoeren, altijd wel in staat geweest om mijn waardes te kunnen meten en om tijdig mijn insulines te spuiten, mede ook doordat ik er geen probleem mee heb dat mensen zouden kunnen zien dat ik controleer of spuit.(maakt het wel een heel stuk makkelijer, want ik hoef nooit een plek op te zoeken om het te doen, als nodig , gewoon achter het stuur als ik even stil sta.)

tegenwoordig is het helemaal makkelijk geworden omdat ik nu al bijna 2 jaar de freestyle libre gebruik en daardoor wordt het nog makkelijker om je waardes te meten en zeker ook om een hypo tijdig te zien aankomen ipv te laat te voelen aankomen, ik kan dus al voortijdig even wat druivesuiker e.d. nemen om te voorkomen.

doordat alles bij mij best goed onder controle is, hoef ik ook niet bij mijn werkgever aangepaste diensten te vragen, maar doordat ik er open over ben in hun richting, zou het zeker geen probleem opleveren als ik dat wel nodig zou hebben.

ondanks dat diabetes iets is dat je zelf moet regulieren, is het toch erg handig als je werkgever en collega's er van op de hoogte zijn, mocht er toch onverhoopt eens wel iets fout gaan (nog nooit gebeurt dat ik wel hulp nodig had), dan weet ik ook dat ik op dat moment alle steun zal krijgen die ik op dat moment nodig zou hebben en niet onnodig veel meer zou moeten uitleggen