Hoe beïnvloeden complicaties zoals retinopathie en polyneuropathie jou in het dagelijks leven?

Moderator

Voorafgaand aan onze livestream over Diabetes sprak ik collega Carla (63) over haar leven met diabetes type 1. Haar diabetes was al langere tijd bekend voordat zij haar carrière in 1994 bij Zilveren Kruis startte. Na een aantal jaar werken begon Carla steeds meer last van haar ogen te krijgen. De wisselende suikerwaarden waren de oorzaak oordeelde haar oogarts en uiteindelijk resulteerde dit in de diagnose diabetische retinopathie.

Hoe langer je diabetes hebt, hoe groter de kans op oogproblemen. Uiteindelijk krijgt bijna iedereen met diabetes te maken met oogproblemen. Voor mensen met diabetes type 2 is na 20 jaar de kans op oogproblemen 85% en voor mensen met diabetes type 1 zelfs 95%

Carla: “Ik ben veel te lang doorgegaan met werk dat eigenlijk niet meer voor mij mogelijk was. Ik werkte als klantcontact medewerker en moest tijdens mijn gesprekken met klanten snel informatie op de computer opzoeken. Op een gegeven moment ging dit door het slechter worden van mijn zicht echt niet meer. De stress die dit met zich mee bracht zorgde uiteindelijk voor een burn-out. Toen heb ik het roer omgegooid en ben echt naar mijn lichaam gaan luisteren. Ik spuit een stuk minder en ben 20 kilo afgevallen”.

Tegenwoordig werkt Carla als klantcontact medewerkster en maakt zij gebruik van aanpassingen op de werkplek. “Ik werk nu in het participatie team van Zilveren Kruis, waar ze vooral kijken naar wat voor mij mogelijk is. Het team en de aanpassingen zorgen ervoor dat ik mijn werk zo goed en makkelijk mogelijk kan uitvoeren. Dat geeft mij een hoop rust. Zo kan ik de klanten van Zilveren Kruis via de chat nog steeds met vragen helpen” zegt ze.

Als niet diabetespatiënt werd ik door het verhaal van Carla wel even wakker geschud. Het prikken van bloed, meten van de waardes, insuline spuiten en het opletten op de voeding zijn bekende dingen die bij diabetes komen kijken, maar de heftige bijwerkingen waren nieuw voor mij. Om hier meer over te weten te komen en van elkaar te leren, gaan Carla en ik hier graag met jullie over in gesprek.

Hoe beïnvloeden de complicaties van diabetes, zoals retinopathie en polyneuropathie jou in het dagelijks leven? En hoe combineer je dit met je werk?

Hoe beïnvloeden complicaties zoals retinopathie en polyneuropathie jou in het dagelijks leven?

4 ANTWOORDEN

Re: Hoe beïnvloeden complicaties zoals retinopathie en polyneuropathie jou in het dagelijks leven?

Uitblinker

hoi @Jordan

mooi verhaal, 

mooi ook om naar de mogelijkheden te kijken van iemand als werkgever en niet alleen naar de beperkingen.

ikzelf heb het geluk dat ik na 19 jaar diabetes nog altijd geen last heb van complicaties, maar er eigenlijk wel dagelijks mee bezig ben om ze te voorkomen.

zeker in combinatie met mijn huidige werk als buschauffeur, want dan is het in combinatie met insuline gebruik iedere 3 jaar weer een "strijd" met het CBR om je rijbewijs verlengt te krijgen. (ernsitge complicaties houden in dat je niet meer rijgeschikt bent en dus ook werkeloos) 

wat wel helpt in deze strijd is zorgen dat je kennis van diabetes en de mogelijke complicaties op goed nivo komt en blijft en dat houd dan weer in dat je niet blindelings alles moet geloven wat een arts je verteld.

hlupmiddel in die strijd kan goed zijn de freestyle libre ;-)

groet mike

Re: Hoe beïnvloeden complicaties zoals retinopathie en polyneuropathie jou in het dagelijks leven?

Fanatiekeling

Het dagelijks leven wordt elke dag beheerst door meting van suikerwaarden en injecties. Als je op vakantie gaat, moet je insuline meenemen en gekoeld bewaren. 

De injecties kosten tijd en je moet erbij nadenken. Elke dag wordt je zo geconfronteerd met je ziekte. Het wordt nog steeds niet normaal gevonden als je de injectie in het openbaar geeft. Het alternatief is in een ( vreemd) toilet. Toch niet een erg prettige omgeving. Eigenlijk zouden grotere bedrijven hiervoor een ruimte ter beschikking moeten stellen. 

Zo zie ik het als buitenstaander. 

Groet, Feina.

Uitblinker

hoi @Feina,

alles wat jij opnoemt zijn wel dagelijkse dingen die er bij horen, maar die zijn redelijk duidelijk. effect is op korte termijn, als ik daar iets van vergeet is dat dezelfde dag al te merken.

het ermee geconfronteerd worden is al een stuk minder erg als je de diabetes kunt accepteren en dus niet een strijd probeert aan te gaan met je diabetes, als je het kunt accepteren wordt het gewoon iets wat bij het dagelijkse leven hoort.

het zijn juist die complicaties die een effect zijn op de lange termijn en waar je eigenlijk onvoldoende grip op hebt. je kunt ze krijgen als je slecht om gaat met je diabetes, maar ook als je supergoed je best doet, het lijkt dus wel enigszins willekeur of je iets ervan krijgt (hoewel je de kans behoorlijk vergroot als je er slecht mee om gaat)

Fanatiekeling

@diadino24 

dat klopt allemaal. Ik probeerde juist iets anders onder de aandacht te brengen, namelijk het echte dagelijkse leven van een diabeet. Ik vind de vraagstelling dus eigenlijk fout. Polyneuropathie kan het dagelijkse leven wel beinvloeden door pijn , door onhandigheid. Maar het grootste deel van het dagelijkse leven is die polyneuropathie nog niet aanwezig. Maar wel die dagelijkse last van suikerspiegel controles, injecties, ontregelingen, problemen met vliegreizen en nog veel meer.

Groet, Feina.