Glucosemeter niet vergoed ondanks voldaan is aan eisen.

Voorbijganger

Ik ben sinds december begonnen aan een insuline pen om mijn bloedsuiker naar beneden te krijgen.

nu heb ik recht op een glucosemeter uit de basis verzekering. Op de site van zilverenkruis gekeken en mij geinformeerd bij de klantenservice en ja ik krijg de accu-chek mobile vergoed want deze staat in de lijst. ik heb wel een brief nodig van de huisarts om het vergoed te krijgen.

ik heb bij mijn aphotheek die een contract heeft met zilverenkruis de glucosemeter besteld. De aphotheek kan dit apparaat niet rechtstreeks declareren omdat het apparaat duurder is dan het bedrag dat zij vergoed krijgen.

Geen probleem dan declareer ik het zelf wel. Met alle benodigde documenten mijn declaratie ingeleverd bij zilverenkruis en mijn gehouden aan alle voorwaarden zoals deze op de website staan en die ik van de klantenservice heb mee gekregen.

Wat blijkt zilverenkruis vergoed het niet omdat de aphotheek dit moet indienen en ik geen toestemming heb gevraagd.

1 ik heb gebeld (kijk in mijn loggegevens)

2 ik heb een brief van de huisarts.

3 gekocht bij een contract leverancier.

zilverenkruis! ik heb mij aan alle voorwaarden gehouden om deze hulpmiddel vergoed te krijgen, het enige waar ik mij niet aan heb gehouden is dat ik niet aan de onderhandelingstafel heb plaats genomen om te weten welke prijsafspraken jullie met een aphotheek hebben. Ook staat dit nergens op jullie site vermeld.

Zet dan geen lijst op je website dan vergoede glucosemeters en zet er neer dat je een meter wordt aangelverd die de aphotheek in zijn contract heeft staan.

Wederom een misser om je klanten niet goed voor te lichten binnen een web van onderlinge prijsafspraken.

Leo Jurjens

Glucosemeter niet vergoed ondanks voldaan is aan eisen.

14 ANTWOORDEN

Re: Glucosemeter niet vergoed ondanks voldaan is aan eisen.

Fanatiekeling

Beste @lecon

Je hebt volgens mij volledig gelijk. Alleen de polisvoorwaarden en het hulpmiddelenreglement zijn bepalend. Ik denk dat dit een fout is van ZK. 

Daarbij: als de klantenservice foute antwoorden geeft, dan is dat het risico van ZK, niet van de klant.

Groet, Feina.

Community Manager

Ik wil dit graag verder voor je uitzoeken @lecon. Wil je mij in een privébericht jouw relatienummer sturen? Dan kunnen we je gegevens erbij pakken. Je stuurt mij een privébericht door naast mijn foto op mijn naam te klikken.

Uitblinker

hoi @lecon,

in principe zou zk je meter gewoon moeten vergoeden, even los van het feit dat de door jou gevolge manier niet de juiste was(waarschijnlijk)

wat ik wel erg vind, is dat je apotheek niet goed heeft gehandeld.

ze hebben je niet goed voorgelicht en niet duidelijk geweest waar het niet goed gaat.

ze hebben waarschijnlijk gelijk als ze zeggen dat de meter te duur is, maar in principe krijgen ze een gemiddeld bedrag uitgekeerd en kunnen ze dus echt wel duurdere meters leveren, daar moeten dan dus wel een aantal goedkopere meters tegenoverstaan om alsnog winst te kunnen maken.

een ander probleem is de vergoeding van de strips, de cassettes voor de accucheck mobile zijn duurder dan gemiddeld, de inkoopprijs ligt al hoger dan het maximale bedrag wat zk vergoed.
om ze dan toch aan je te kunnen leveren, moet de apotheek meerdere andere klanten de goedkoopste strips leveren om gemiddeld winst over te houden.

ik heb zelf deze meter ook gebruikt en mijn apotheek heeft nog wel eens uitgelegd dat de prijs op het dubbele lag van het vergoedde bedrag en dat ze dus eigenlijk niet konden leveren, met een kunstgreep is het toen wel gelukt.

later hebben ze nog eens geprobeert om mij op een andere meter te krijgen, maar dat is ze niet gelukt omdat ze toen allemaal meters voorstelde die niet tuvrheinland goedgekeurd waren.

en dat is dan ook weer een apart puntje in de lijst van meters die zk zegt te vergoeden, in deze lijsty staan meters die niet goedgekeurd zijn en dus volgens hun eigen reglement niet vergoed mogen worden.....

groet mike

Voorbijganger
Je hebt helemaal gelijk.
Aphoteek heeft wel uitgelegd dat hij maar 9 euro van ZK krijgt en deze meter niet con declareren. De meter was eerst 70 euro en na wat gemopper kreeg ik de “eerlijke prijs” 24 euro. De cassette is 12 euro en de lancetten 7.50. We praten hier maar om een bedrag van 43.50 en dat wil zk niet vergoeden!! Het gaat mij niet alleen om het geld maar het wordt nu echt een principe kwestie.

Community Manager

Ik heb je geantwoord in een privebericht @lecon. Kortweg komt het hierop neer:

Een verzekerde heeft recht op elke meter mits hij of zij daar op toegewezen is. Er moet dus een voorschrift zijn van de voorschrijver met een motivatie waarom specifiek deze meter. Als die er niet is, kan de verzekerde volstaan met een meter uit het assortiment. Dit assortiment kan per apotheek verschillen. Dat hangt af van de afspraken die wij met de betreffende apotheek hebben gemaakt.

Fanatiekeling

@Corine V en @lecon

Nu is toch de vraag, waar dit te vinden zou moeten zijn. De lijst die ZK zelf publiceert, voeg ik als bijlage toe. 

Groet, Feina.

Community Manager

Ik verwijs even naar mijn antwoord hierboven, @Feina:

'Een verzekerde heeft recht op elke meter mits hij of zij daar op toegewezen is. Er moet dus een voorschrift zijn van de voorschrijver met een motivatie waarom specifiek deze meter. Als die er niet is, kan de verzekerde volstaan met een meter uit het assortiment. Dit assortiment kan per apotheek verschillen. Dat hangt af van de afspraken die wij met de betreffende apotheek hebben gemaakt.'

Het lastige met bloedglucosemeters is dus dat niet elke apotheek dezelfde afspraken met ons heeft gemaakt. Daarom is het bij het kiezen van een glucosemeter te overleggen met de apotheek.

Voorbijganger

Lastig?

ZK moet duidelijk zijn in zijn afspraken met leveranciers en dit vermelden op de site.

nergens staat dat het standaard apparaat van de apotheek moet nemen en beter apparaten niet vergoed krijgt.

Het is echt jammer dat het al januari is maar 31 december 2018 ben ik met mijn gezin weg bij ZK, en dat voor het niet vergoeden van een verschil van 22 euro.

Echt te triest voor woorden.

Uitblinker
Hoi @corine,
"Het lastige met bloedglucosemeters is dus dat niet elke apotheek dezelfde afspraken met ons heeft gemaakt. Daarom is het bij het kiezen van een glucosemeter te overleggen met de apotheek."
Is het niet andersom, zk maakt de afspraak met de apotheek?
En het is niet zo zeer de meter als wel de prijs van de teststrips waar het probleem in zit, zk heeft een maximaal bedrag wat ze vergoeden en daar voldoen veel strips niet aan.

Een eis voor een te verstrekken meter was vorig jaar nog dat deze een tuvrheinland goedgekeurde meter moest zijn, als ik de lijst op zk bekijk, dan staan daar meerdere meters tussen die die goedkeuring niet hebben (wellion meters met name).
En waarom moet je behandelaar beargumenteren waarom je een bepaalde meter zou moeten gebruiken? (andere dus dan in het assortiment van de apotheek)
Volgens mij waren de afspraken met o.a. De DVN dat er een keuzevrijheid zou zijn voor de meters?
En als je waar is de lijst met meters waar je uit zou mogen kiezen afhankelijk van je soort behandeling en/of aandoening?
Zou fijn zijn als er iets meer duidelijkheid zou zijn.
Nu krijg ik sterk het gevoel dat lecon de meter niet vergoed krijgt omdat het niet allemaal volgens de juiste procedure is gegaan terwijl hij wel recht op vergoeding had als volgens de juiste(bij hem niet bekende) procedure was gehandeld

Community Manager

Dank voor je reactie @diadino24. Ik ga jouw vragen bespreken met onze experts. Graag kom ik er later nog op terug!

Fanatiekeling

@Corine V. Ik reageer op jouw antwoord. Je citeert nogmaals jouw eerdere tekst. Maar ik wil graag weten waar deze regels vandaan komen: immers alleen de polisvoorwaarden en het hulpmiddelenreglement zijn geldig. Als dit hierin niet staat, is het volgens mij niet geldig.

Ik verwijs even naar mijn antwoord hierboven, @Feina:

'Een verzekerde heeft recht op elke meter mits hij of zij daar op toegewezen is. Er moet dus een voorschrift zijn van de voorschrijver met een motivatie waarom specifiek deze meter. Als die er niet is, kan de verzekerde volstaan met een meter uit het assortiment. Dit assortiment kan per apotheek verschillen. Dat hangt af van de afspraken die wij met de betreffende apotheek hebben gemaakt.'

Het lastige met bloedglucosemeters is dus dat niet elke apotheek dezelfde afspraken met ons heeft gemaakt. Daarom is het bij het kiezen van een glucosemeter te overleggen met de apotheek.

Groet, Feina.

Community Manager

Ik vraag dit nog even na, @Feina. En kom er ook nog even op terug.

Community Manager

Ik heb navraag gedaan. Het zit zo:
Als apotheken werken met voorkeursmeters dan krijg je 1 van de voorkeursmeters die door de apotheek worden aangeboden. Ben je aangewezen op aan andere meter omdat deze medisch gezien noodzakelijk is, dan moet de apotheker deze meter leveren. Je hebt hiervoor een advies van een voorschrijver nodig waarin staat dat je die specifieke meter nodig hebt. Dit leggen we uit in artikel 4.13 van het reglement Hulpmiddelen. Daarin staat : ‘u kunt direct contact opnemen met een gecontracteerde leverancier. Hiervoor heeft u de aanvraag en motivatie van de voorschrijver nodig.’

Je krijgt een lagere vergoeding als je zelf kiest voor een andere meter dan die de apotheek aanbiedt en die past bij de medische indicatie. De lagere vergoeding geldt voor de meter én de bijbehorende strips en lancetten. De vergoeding is dan volgens de tarieven niet-gecontracteerde zorg - hulpmiddelen. De lagere vergoeding blijft dus gelden voor de strips en lancetten! Daarom is het financieel gezien misschien toch verstandiger om te wisselen van glucosemeter @lecon? De vergoeding zelf kun je nalezen in de online vergoeding Diabeteshulpmiddelen.

De tekst in de pdf ‘bloedglucosemeters’ die bij de vergoeding staat, kan wel duidelijker. Bijvoorbeeld dat in principe die meters voor vergoeding in aanmerking komen en dat de keuze voor een meter afhankelijk is van een aantal factoren. Daar gaan we nog mee aan de slag. En ik kijk gelijk ook even of de tekst bij de vergoeding voor de glucosemeter duidelijker kan.

Bijdrager

als de ontstane wazigheid reden tot aankoop is geweest vind ik dat de heer in kwestie schadeloos gesteld moet worden. "het kan duidelijker", maar u kunt mij wat ! pot-dikke !