Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Gebruikservaringen Freestyle Libre: uitwisselen van tips en ervaringen

Uitblinker

in overleg met jeppe besloten om een afsplitsing te maken over de ervaringen met de freestyle libre.

hier kan dus iedereen zijn tips, ervaringen en vragen kwijt over het gebruik van de freestyle libre.
het andere topic blijft bestaan, maar is dan voornamelijk bestemd voor de discussie over de mogelijke vergoeding.

groet mike

• Hulpmiddelen

Gebruikservaringen Freestyle Libre: uitwisselen van tips en ervaringen

71 ANTWOORDEN

Re: gebruikservaringen freestyle libre, uitwisselen van tips en ervaringen

Uitblinker

vanmorgen bij de POH geweest,

huidige waardes waren nuchter 5,4 mmol/L en een HbA1c van 54 mmol/mol

waardes geprikt voor de plaatsing van mijn eerste sensor.

na bijna 2 weken libre gebruik was mijn bloeddruk nu netjes 74 tegen 122

en de geschatte HbA1c door de software is op dit moment 39 mmol/mol

sinds het gebruik van de sensor ook ruim 2,5 kg gewicht kwijt geraakt,

is toch een positieve bijwerking omdat ik in ieder geval de ongewenste snackmomentje heb afgeschaft.

bij een gewone meter zie je die niet terug, bij de libre zie je het gewoon terug.

is voor mij in ieder geval een goede stok achter de deur om dat niet meer te doen.

er zitten nog wel afwijkingen in de waardes, maar het vertrouwen groeit

Moderator
Moderator

je inhoudelijke opmerking, "de tijd tussen plaatsen sensor en eerste meting beperkt is en er niet veel tijd tussen moet zitten"

wat wordt hier precies mee bedoelt? de tijd tussen plaatsen en activeren of toch iets anders?

Als ik kijk in de handleiding zie ik het volgende over het plaatsen van de sensor en het activeren. 

'Houd de scanner op minder dan 4 cm (1,5 inch) 
van de sensor om deze te scannen . Hierdoor 
wordt uw sensor opgestart . Als de geluiden 
aanstaan, piept de scanner als de activering 
geslaagd is . De sensor kan na 60 minuten worden 
gebruikt voor de controle van uw glucose .
NB: Als de sensor niet binnen 15 seconden goed 
gescand is, toont de scanner een melding om de 
sensor nogmaals te scannen . Raak OK aan om 
terug gaan naar het beginscherm en raak Start 
de nieuwe sensor aan om uw sensor te starten'

Het activeren van de sensor moet dus binnen 15 seconden anders krijg je opnieuw een melding. Het gebruiken van de sensor kan dan na 60 minuten. Dus wat @Sjaak eigenlijk al aangeeft in zijn berichten. 

@Sjaak volgens de handleiding zou je na een uur al moeten kunnen meten. Ik begrijp dat je hem nu al 24 uur eerder plakt. Doe je dit omdat de meting voor jou nog niet zuiver is na een uur?

Uitblinker

hoi jan,

goed dat je het even toelicht,

want die 15 seconden slaan niet op de tijd tussen aanbrengen en het activeren.

die 15 seconden slaan op de tijd tussen het moment dat je op de scanner de optie "start de nieuwe sensor" en het daadwerkelijk scannen om de sensor echt te activeren.

als dat niet binnen 15 secondes gebeurt, dan moet je nogmaals scannen.

over de tijd tussen aanbrengen en activeren wordt totaal niet gesproken in de handleiding, 

dus zal het niet zo nauw komen.

heeft wel als voordeel dat ik niet hoef te wachten tot de ene sensor op is om de nieuwe te plaatsen,

ik kan nu gewoon eerder de nieuwe plaatsen op een moment dat ik daar even de tijd voor heb en hem later activeren als daar misschien minder tijd voor is (secuur aanbrengen kost toch een paar minuutjes, activeren maar 2 secondjes) zelfde geldt natuurlijk voor het verwijderen, kan ik rustig mee wachten tot ik thuis ben.

bij mij bleef de sensor in ieder geval erg goed plakken, zelfs na 2 weken kostte het een beetje moeite om hem los te krijgen en daarna even wat tijd om de afdruk van de sensor te laten verdwijnen van m'n arm, ik zie er nu niets meer van ;-)

groet mike

Stamgast

Jan,  ik plaats de nieuwe sensor ongeveer 24 uur eerder.  wellicht is 1, 5 of 10 uur ook goed.  Maar ik doe dit uit voorzorg omdat er eerder in het forum was beschreven dat de eerste meetingen na het plaatsen en direct activeren toch grotere afwijkingen zouden geven en pas na verloop van tijd de waardes aardig overeenkwamen met de vingerprikken.  Daarbij heb ik het idee dat ook de 'wond', ja overdreven gezegd, die door de naald wordt veroorzaakt zich kan herstellen en het meet-draadje zich goed kan settelen.   Maar hoe dan ook, het is standaard bij mij geworden en de 1e meetwaardes na activatie na 24 uur na plaatsing komen sterk overeen met de bloedtests die ik dan regelmatig uitvoer.

Geregelde bezoeker

Ik doe hetzelfde als @Sjaak: sensor plaatsen en 12-24 uur wachten tot activering. Gewoon om de sensor te laten settelen en vanaf eerste moment na activatie betrouwbare waardes te hebben. Werkt prima.

Moderator
Moderator

@diadino24 Dat is wel handig om te weten. Het moment dat je dus kiest voor "start de nieuwe sensor" heb je 15 seconden om hem te activeren. Wel fijn dat de sensor 2 weken goed blijft zitten. Moet je erg wennen aan het dragen van de sensor? 

@Sjaak Bedankt voor de toelichting. Top dat de waardes overeenkomen. In de handleiding geven ze ook aan "Om ongemak of huidirritatie te voorkomen, moet u een andere locatie kiezen dan die welke u het meest recent hebt gebruikt". Het herstel van de huid is dus snel genoeg om altijd een nieuwe plek te vinden begrijp ik? 

@ros00232 Goed om te zien dat dit bij jou ook goed werkt. Ik hoop dat mensen die de Freestyle nu aanschaffen veel hebben aan deze tips. Smiley Vrolijk 

Geregelde bezoeker

Diadino24  doe je nog wat bijzonders om hem goed te laten plakken, bij mij valt hij er na 6 dagen automatisch af.  gebruik al zo'n swip  doekje maar dat helpt ook niet echt.

Stamgast

Hoi Tineke,

Bij mij blijft hij ook als een 'jekko' plakken. Het ening wat ik doe is met het alcoholdoekje de plek echt goed schoonmaken en meer niet.   Ik krijg hem er niet eens makkelijk af in tegenstelling tot de eenvoudigheid in het filmpje bij Freestyle Libre.  Ik gebruik acceton om het te verwijderen en natuurlijk gelijk uierzalf erachteraan. 

Als je nu eerst je arm goed onvet met zeep / afwasmiddel ?  en dan nog een keer het alcoholdoekje er achteraan, goed laten drogen ? 

Ik heb van mezelf een aardige droge huid en wellicht is dat een voordeel ?

verder zou ik het niet weten, maar ik ben uitgenodigd bij Freestyle Libre om over de ervaringen te praten, ik zal het probleem gelijk meenemen.

Succes,

Sjaak

Uitblinker

hoi tineke,

ik heb niets anders gedaan als voorgeschreven, alcoholdoekje gebruiken en laten drogen en dan schieten.

bij de eerste nog wel voorzichtig geweest met douchen, maar nummer 2 heb ik amper in de gaten dat hij er zit. behalve als ik weer eens te dicht langs de deurpost loop en de sensor er tegenaan krijg, dan voel ik hem zitten, maar hij blijft gewoon muurvast zitten, gelukkig....

Bekend gezicht

Tineke

Ik gebruik wel die skin tac wipe extra kleef doekjes en dit werkt perfect gebruik dit ook voor mijn omnipod te plakken.

Ik sport heel erg veel waarbij ik vaak zweet maar bij mijn blijven de sensoren prima zitten het mag wel eens gebeuren dat een randje van de sensorplakker iets los laat dan gewoon weer zo een skin tac wipe openen beetje extra insmeren met dat plakmiddelen en zit weer als een huis 2 weken geen probleem

Gr Marco

Uitblinker

DSC_0348[1].JPG

lijntje van vandaag

Re: freestyle libre meetsysteem diabetes

Gast

gisteren weer met ons zoontje naar het ziekenhuis geweest en wat denk je hba1c  van 47 Smiley Erg vrolijk dit dankzij de libre we zaten altijd rond de 60 tot 65  dus hier heeft hij zijn nut bewezen . in het ziekenhuis waren ze weer zeer tevreden en verrast . het enige probleem wat wij ervaren is het loslaten van de sensor , voor de rest is hij zeer nauwkeurig elke sensor weer. ook nog nooit een mis geschoten hier niets dan goede ervaringen met de libre

groet

tinus

Geregelde bezoeker

dank jullie voor de tips, ik ga het proberen heb nu voor de vakantie van 3 weken 3 sensoren 

zodat ik prik vrij met vakantie kan gaan.

Uitblinker

DSC_0349.JPG

de score van gisteren, beide meters exact gelijk, op dat moment nog geen gevoelens van een hypo, 

begonnen met dextro en de meters daalde nog naar 2,9 en toen waren er toch eindelijk vage tekens van een hypo

snacht tussen +/- 2 en half 5 onder 4 gezeten, maar niets van gemerkt

Uitblinker

net even met abbott gebeld,

klein logistiek probleempje bij hun,

zaterdag 13 juni nieuwe sensoren besteld en die worden naar verwachting pas dinsdag 23 juni geleverd.

10 dagen ipv 3 tot 5 dagen levertijd.

balen.....

enig bijkomend voordeel, dinsdag moet ik naar orthopedisch chirurg ivm gedeeltelijke frozen shoulder, dan kan hij in ieder geval wel zich even uitleven zonder dat hij rekening moet houden met de sensor ;-)

nog even nagevraagd hoe het precies zit met als je bloedsporen onder de sensor vindt na verwijderen,

dit zou invloed gehad kunnen hebben op de gemeten waardes.

lekker handig, want tijdens het gebruik weet je dus niet of je bij het plaatsen een bloedvaatje geraakt heb, 

achteraf zou dat dus enige onnauwkeurigheid kunnen verklaren, maar dan heb je wel eerst 2 weken minder nauwkeurig gemeten

Uitblinker

DSC_0341[1].JPG

dit waren de "bloedsporen" na het verwijderen van de eerste sensor

Moderator
Moderator

Hallo Mike,

Wat vervelend dat het zo lang duurt voor je een nieuwe sensor krijgt. Wel vreemd om te lezen dat bloedsporen effect kunnen hebben op de meting terwijl je die niet kunt zien als de sensor is bevestigd. Ik vraag mij af of andere Libre gebruikers op de community dit ook ervaren? 

Wat betreft je schouderklachten wens ik je natuurlijk een voospoedig herstel. Smiley Vrolijk

Uitblinker
Dank je jan,
Schouder zal wel weer een langdurig proces worden van injectie corticosteroïden en fysio.
Vorige keer injectie gaf wel een hoop schommeling in de bloedsuikers, waarschuwde de chirurg al voor, maar kon niet anders en gewoon een kwestie van vaker meten en accepteren dat die schommelingen er zijn.

Uitblinker

gister toch weer een injectie gekregen met corticosteroïden, 

begin ging nog rustig maar de effecten waren later op de avond al gelijk merkbaar.

terwijl ik normaal gesproken redelijk netjes tussen 4 en 10 bivakeer, ging hij savond gestaag door naar waardes net boven 20.
extra humalog gespoten en tijdens eten dubbele dosis, maar geeft eigenlijk onvoldoende resultaat.

durf ook niet te veel bij te spuiten, geen zin om uiteindelijk te laag te komen, dan maar even een lastige 2 weken.

op het werk in ieder geval geregeld dat ik even niet op de bus hoef te rijden, vorige keer kostte het mij al erg veelenergie om goed door zo'n periode heen te komen, nu maar even geregeld dat ik tijdelijk even orde op zaken ga stellen op kantoor, heb ik in ieder geval niet de verantwoordelijkheid en risico voor een bus vol passagiers.

blij dat er managers zijn die mee willen denken

en ook nog zonder ziek te melden, gewoon onder de noemer "andere werkzaamheden"