Freestyle Libre vergoeding

Bezoeker

Goedemiddag,
Ik ben iemand met een zwangerschapswens en ben er met de internist & diabetesverpleegkundige hard mee bezig dit te kunnen realiseren. Nu lees ik overal dat er binnenkort gedeclareerd kan worden met terugwerkende kracht. U kunt mij dus verzekeren wanneer ik nu zelf de Freestyle Libre bestel en de nota’s bewaar, dat ik deze dan vergoed krijg wanneer jullie systeem helemaal rond is?

Freestyle Libre vergoeding

7 ANTWOORDEN

Re: Freestyle vergoeding

Fanatiekeling

Ik ben niet van zilveren kruis , maar ik vermoed dat niet alles vergoed zal worden. Zilveren Kruis is nu contracten aan het afsluiten. Als u nu kosten maakt bij andere leveranciers , dan die gecontracteerd zullen worden, zal de vergoeding slechts 75% van het gemiddelde gecontracteerde tarief zijn. Tenzij u een restitutieverzekering heeft afgesloten, dan is de vergoeding 100% van het marktconforme tarief. 

Ik ben benieuwd wat het antwoord van ZK is.

Groet, Feina.

Community Manager

Hoi @rldemoor,

Ik en @diadino24 hebben in het andere topic antwoord gegeven op je vraag. Wanneer de tweedelijns arts een machtiging heeft afgegeven, en zodra wij deze hebben ontvangen en beoordeeld zou je in aanmerking moeten komen voor vergoeding. Ik weet het: die zin is wat voorzichtig geformuleerd, en dat is omdat de machtiging van de tweedelijns arts (waarschijnlijk jouw internist) hier bepalend in is.

@Feina Ik ga het voor je navragen. Ik ga er vooralsnog vooruit dat onze intentie is om het volledig te vergoeden. De bepaling dat de Freestyle Libre en de sensoren met terugwerkende kracht vergoed dienen te worden maakt het allemaal wat complexer. 

Fanatiekeling

@rldemoor, ik wil reageren op de uitspraak van @Raoul: " De bepaling dat de Freestyle Libre en de sensoren met terugwerkende kracht vergoed dienen te worden maakt het allemaal wat complexer. ".

Door deze uitspraak krijgt waarschijnlijk iedereen ( met de juiste indicatie) 100% vergoeding, ook als er geen restitutieverzekering is afgesloten. Zonder deze uitspraak hadden we moeten wachten op de beeindiging van de contractonderhandelingen van ZK. Maar ik vind wel dat ZK in zijn eerste reacties hierover niet duidelijk geweest is. Ze hebben namelijk in eerste instantie gezegd " we zijn nu aan het onderhandelen", terwijl dit geen enkele hinderpaal had mogen zijn. 

Groet, Feina.

Bezoeker
Ik snap er ook niets meer van! De ene zegt “een motiverende brief van je arts lijkt me ook goed dus regel die maar vast” de ander zegt “je moet wachten op het formulier wat wij maken voor de internist” de volgende zegt weer dat het zowiezo niet zeker is óf er wel vergoed wordt terwijl ik in één van de 4 categorieën val. Ik weet het nu ook niet meer ...

Fanatiekeling

Je hebt IN IEDER GEVAL de verwijzing nodig . ( de machtiging zoals @Raoul dat beschrijft). Dit is een aanvraag voor toestemming via de internist. Je moet hierop nog het antwoord afwachten. Volgens de spelregels van de zorgverzekering mag het antwoord niet lang op zich laten wachten. Dit is logisch, gezien jouw medische behandeling voortgang moet hebben. 

Ik heb nog een vraag aan @Raoul:  waarom is hier een machtiging  voor nodig? Wat zijn de polisvoorwaarden hiervoor? Staat dit in het hulpmiddelenreglement?

of misschien weet @diadino24 dit?

Groet, Feina.

Community Manager

Goede vraag @Feina, ik zet hem door naar één van onze beleidsmedewerkers.

Re: Freestyle Libre vergoeding

Voorbijganger

Voor de groep Type 1 die slecht instelbaar is wordt de grens 64 expliciet aangehouden en moet de HBA1C van de laatste 4 kwartalen voor aanvraag worden doorgegeven. Dat heeft geen zin als iemand al een jaar de Libre zelf bekostigt. Dan zal je vermoedelijk beter de waardes voor starten met de Libre kunnen doorgeven. Of jouw internist voegt een verklaring toe dat de waardes een gevolg zijn van het gebruik van de Libre of iets dergelijks.
Ook is er een voetnoot die aangeeft dat als je niet aan de voorwaarden voldoet je onderbouwd wél een aanvraag kunt doen. Dat lijkt ruimte te geven voor een behandelaar om uit professionele overwegingen de Libre voor te schrijven als passend hulpmiddel bij zelfmanagement.
Bij strikte toepassing van de regels is er anders sprake van een perverse stimulans je bloedsuikers te verwaarlozen zodat je in aanmerking komt voor vergoeding. Dat vindt toch niemand wenselijk.
Mijn HBA1C vóór de Libre was 63, daarna 50-54.
Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt. Volgende maand weer afspraak bij dvk.