Freestyle Libre - kinderachtig Zilveren Kruis!

Nieuwkomer
Hoi allemaal, ik ben Bonnie en ben doorverwezen door de telefonist van het Zilveren Kruis naar het ‘forum’.
Ik heb diabetes type 1 sinds mijn 3e jaar (ondertussen ben ik 30) en mag mijzelf dus een ervaringsdeskundige noemen. Na mijn zwangerschap heb ik (op eigen kosten) de Freestyle Libre betaald. Al 3 jaar lang ondertussen want het enorme gemak en de vrijheid die het geeft kan ik niet meer missen.
Gelukkig kwam er vorig jaar een tegemoetkoming in de kosten voor het gebruik van de Freestyle Libre van het Zilveren Kruis, door mee te doen met een onderzoek. Dat de uitkomst van dit onderzoek puur tot ‘rekken’ dient, nemen we even voor lief. Want zeg nou zelf: dit is de toekomst en het is onmogelijk dat er uit dit onderzoek een negatieve uitslag kan komen. Maar soit, het duurt in ieder geval weer 3 jaar (?) voor we tot volledige vergoeding overgaan dus dat bespaart weer centjes, moeten de heren zorgverzekering denken.

Afgelopen jaar heb ik 25 sensoren ingediend, en wie meerekent weet dat dit er 26 hadden moeten (mogen?) zijn. Echter heb ik ook een gezin en een baan en heb ik dus 1, ja 1 hele, week te laat mijn laatste sensor ingediend ter declaratie. En die wordt dus niet vergoed...

Mijn bloed kookt, hoe erg is de bureaucratie en het gehalte aan kinderachtigheid bij het Zilveren Kruis. Ik heb er bijna geen woorden voor. En het feit dat je voor elke vraag over deze sensoren naar het forum wordt doorverwezen getuigt ook van grote professionaliteit... not.

Ik betaal per jaar 1800 euro zelf(!) aan de freestyle om in de toekomst met zo min mogelijk complicaties van mijn oude dag te genieten. Dat betekent win-win Zilveren Kruis, want hallo: geen zorgkosten aan afgezette beentjes etc. Daarnaast kost ik ook al 3 jaar x 365 dagen geen 8 strips per dag. En ja, 8 strips wegens vrijstelling van diabetes verpleegkundige.
Ik denk dat ik mijn stripjes maar weer gewoon ga bestellen, en dan gooi ik ze wel weg want dat maakt jullie niet uit hé Zilveren Kruis. Als we de regeltjes maar volgen, hoe krom en dom ze ook zijn. Verspilling is het, jullie hele beleid.

Deze kwestie was bij mij de druppel die de emmer deed overlopen. Helaas kan ik nu niet meer over stappen op een andere verzekering, maar de meerwaarde van het Zilveren Kruis is voor mij niet te vinden en betaal toch snel 30 euro per mnd meer dan elders voor een vergelijkbaar zorgpakket.
Ik voel mij een geldmachine waar het Zilveren Kruis fors aan verdient. Afgelopen jaar heb ik nét aan mijn eigen risico gekost aan insuline. Proficiat Zilveren Kruis, dat maakt mij een goedkope klant nietwaar.

Raoul; jij reageert hier vaak. Ik hoor graag jouw onderbouwde standpunt waarom mijn laatste sensor niet vergoed wordt. Dan kan ik het ‘kinderachtige’ standpunt van het Zilveren Kruis wellicht begrijpen?

Freestyle Libre - kinderachtig Zilveren Kruis!

2 ANTWOORDEN

Re: Freestyle Libre - kinderachtig Zilveren Kruis!

Moderator

Hallo @Bonnie_kool

Allereerst welkom op de community. Prima dat je hier met ons deze discussie wilt aangaan. Raoul is er maandag weer. Ik vraag hem of hij dan kan reageren op jouw verhaal.

Wil je mij misschien in een privébericht alvast jouw relatienummer sturen? Dan kunnen we je gegevens erbij zoeken. Je stuurt me een privébericht door naast mijn foto op mijn naam te klikken.

Re: Freestyle Libre - kinderachtig Zilveren Kruis!

Community Manager

@Bonnie_kool Ik heb in een privebericht antwoord gegeven op je vraag over de sensor die niet wordt vergoed. De ingediende nota had een leveringsdatum die later was dan de periode waarbinnen er aanspraak gemaakt kan worden op de vergoeding. Dat dat teleurstellend is daar kan ik inkomen maar dat zijn wel de voorwaarden waar we ons aan houden.

Ik wil wel je beeld dat het onderzoek tot doel heeft de vergoeding van de Freestyle Libre te rekken corrigeren. Vorige week zat onze directeur zorginkoop in Kassa waar hij opnieuw toelichtte op welke manier we ons inspannen om de vergoeding mogelijk te maken. De onderzoeken die we hebben gefinancierd en de daarbij horende vergoeding hebben tot doel om met de uitkomsten daarvan het Zorginstituut tot ander inzicht te brengen. Dat dat een lang traject is, dat vind ik ook, maar dat is nu eenmaal niet anders.

Ik ben het met je eens dat oplossingen zoals de Freestyle Libre een doorkijkje geven naar de toekomst maar dat neemt niet weg dat er elke keer dat er nieuwe technieken beschikbaar komen, opnieuw een afweging gemaakt moet worden of iets wel of niet onder 'te vergoeden zorg' valt. Dat het traject nu al 3 jaar loopt heeft dus niet te maken met het besparen van kosten maar met de noodzaak wetenschappelijk bewijs aan te leveren bij het Zorginstituut. Wat je zelf aangeeft, dat de Freestyle Libre juist kosten kan besparen doordat de kans op complicaties kleiner wordt wanneer een hulpmiddel je in staat stelt aan beter zelfmanagement te doen, dat is precies waar het Zorginstituut een onderbouwd antwoord op wil hebben.

Geeft dit zo antwoord op je vraag Bonnie?