Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

Community Manager

Beste community-leden,

 

 

Dit jaar willen we ons meer richten op doelgroepen op de community en willen graag starten met de bestaande groep community-leden die geïnteresseerd zijn in diabeteszorg en alles wat daarbij komt kijken. Vandaar ook de vraag: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons als zorgverzekeraar? 

  • Diabetes

Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

23 ANTWOORDEN

Re: Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

Fanatiekeling

Ik heb een paar dagen geleden gereageerd, maar mijn reactie is nog niet zichtbaar.

Groet, Feina.

Re: Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

Community Manager

Hoi @Feina, ik weet niet precies wat er mis is gegaan maar gelukkig hebben we in het systeem nog een kopie staan. Je schreef:

 

Het lijkt me dat er een verschil gemaakt moet worden tussen diabetes type I en II. Immers de tweede soort diabetes wordt vaak bij de huisarts door middel van Ketenzorg gemonitord en vereist in de meeste gevallen geen insuline-injecties. Of is dit onjuist en vindt de controle van type I diabetes tegenwoordig ook bij de huisarts plaats? 

in het algemeen vind ik dat een zorgverzekeraar moet proberen om het een groep van zijn verzekerden gemakkelijker te maken en niet moeilijker. Diabeten type I hebben een levenslange ziekte, die dagelijks impact heeft. Dan vind ik, dat de zorgverzekeraar en ook de maatschappij, moet zorgen dat er geen onnodige moeilijkheden op het pad komen, zoals een beperking in testmateriaal, of een beperking in leveranciers van insuline, of problemen bij de aanschaf van een grotere hoeveelheid ivm een vakantie naar het buitenland. Omdat het om een grote groep gaat, is er ook een plicht van de zorgverzekeraar om te zorgen dat de juiste insuline altijd in voldoende mate leverbaar is. Omdat Zilveren Kruis ook bij Achmea hoort, zou je ook kunnen denken aan maatregelen om premieverhoging bij levensverzekeringen tegen te gaan. 

 

En het initiatief mbt de Freestyle is natuurlijk goed en enig in zijn soort. Maar op dit moment zou Zilveren Kruis misschien het initiatief kunnen tonen om op te treden namens die grote groep zieke mensen, die verlangend naar de Freestyle uitkijken.

 

Wat betreft de diabetes type II, vind ik dat de zorgverzekeraar duidelijker moet zijn over de Ketenzorg. Keuzevrijheid om wel of niet deel te nemen vind ik bijvoorbeeld belangrijk. Huisartsen moeten verplicht worden om Ketenzorg als product aan de patiënt voor te stellen en duidelijk te maken dat er ook andere zorgaanbieders zijn. En als een patiënt niet deelneemt, dan zou de huisarts ook niet mogen declareren voor de ( niet geleverde) Ketenzorg. Ook de prijs van Ketenzorg, ook al valt die buiten het Eigen Risico, moet openheid komen. 

Re: Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

Bekend gezicht

ik vind het weer een van de vele initiatieve van ZK welke niet iets toevoegen.

Ik heb in het verleden al heel vaak kritiek geuit op het forum welke ook door de heren en dames van ZK niet op prijs werden gesteld omdat ik te negatief zo zijn in mijn uitlatingen.

Dus nu deze actie weer en dus weer iedereen gaat reageren en er komt toch niets uit, ik ben nu dus alweer negatief bezig maar na alles wat ik al met ZK heb meegemaakt en alle afwijzigingen vanuit ZK heb ik de hoop compleet opgegeven ik blijf gewoon doorgaan met het zelf bekostigen van de FSL en het steeds ondanks dit voor mijn van grote betekenis zijnde hulpmiddel niet enige handreiking vanuit ZK.

Hoe vaak ik niet contact heb gehad met ZK of het toch niet mogelijk is om een GCM systeem te kunnen gebruiken maar daar heeft ZK een standpunt in genomen en deze is niet op enige manier aan te passen, ook niet met de tegemoed komingen vanuit mijn zijde.

Dus ik wens ZK heel veel sterkte met dit initiatief en ga maar weer luisteren naar alle mensen welke gaan reageren op jullie verzoek want er veranderd in jullie standpunt toch helemaal niets.

Gr Marco

Re: Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

Bezoeker

Net als de bovenstaande poster heb ik eigenlijk maar weinig vertrouwen in dit initiatief.  Men wil in gesprek gaan, maar gaat hier ook iets mee gedaan worden behalve een PR-berichtje over de betrokkenheid van ZK met haar cliënten? Wat ik verwacht van dit initiatief is een gesprek met medewerkers die daadwerkelijk de mogelijkheid hebben om zaken te veranderen.

 

Ik zal één van mijn grootste ergernissen in de diabeteszorg als voorbeeld noemen hier. Ik gebruik een insulinepomp, bestel één keer per kwartaal mijn benodigdheden en haal af en toe een aantal ampullen insuline bij de apotheek. Maandelijks wordt de zorgpremie afgeschreven en verder hoef ik er niet veel bij stil te staan.

Behalve de teststrips. Niet teveel gebruiken per dag, anders mag je zelf gaan betalen / je diabetesverpleegkundige een bedelbrief laten sturen waarom je wat strips extra zou moeten gebruiken.

 

Als pompgebruiker krijg ik 1800 teststrips per jaar vergoed, 200 meer dan iemand met een insulinepen. Dat is 34,6 strips per week, of 4,9 per dag.

Ik werk 40-60 uur per week, en test mijn bloedglucose:

1. bij het ontbijt, voordat ik in de auto stap
2. bij de lunch
3. rond 15:00-16:00, als ik veel beweeg of voor een meeting
4. voordat ik in de auto naar huis stap
5. ergens halverwege de avond
6. voor het slapen

En dat is een standaard dag waar ik niets anders doe dan werken en slapen. Dan hebben we bijvoorbeeld nog 7. halverwege sporten, of 8. voordat ik weer wegrijdt bij een klant. Misschien zelfs 9, omdat de teststrip niet goed werkte. Gemiddeld prik ik 6,7 keer per dag. Ik kan me niet voorstellen dat je met 5 teststrips, 4,3 als je een pen gebruikt, per dag een goede controle kan behouden.


En het allerergste hieraan? De inkoopprijs voor 1 potje van 50 teststrips is €11,26. Dat is voor 400 extra strips dus €90,08! De administratieve kosten om de aanvraag voor extra strips te verwerken moeten al een groot deel van dat bedrag zijn. Laat staan als een diabeet in het ziekenhuis beland vanwege te weinig testen en €500 kost, dan heb je die 400 teststrips voor ruim 5 jaar betaald.

Dit zou een onderwerp zijn waar ik best eens over in gesprek zou willen gaan.

Re: Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

Bezoeker

Uiteindelijk is het allemaal terug te brengen op geld. Natuurlijk moet een verzekeraar voldoende verdienen om zijn functie goed te kunnen uitvoeren.. Ook ZK is daar druk mee bezig onder meer gegeven de steeds weer andere merken (goedkopere) medicijnen, die ik - verplicht - van de apotheek ontvang. Dat is een goede zaak.Maar, naar ik heb begrepen zijn er grote reserves bij de zorgverzekeraars. Die worden in stand gehouden om toekomstige premiestijgingen zoveel mogelijk te voorkomen.En dan rijst toch de vraag hoe groot die reseves moeten zijn en of er niet teveel wordt gereserveerd.

Een suggestie: Abbott houdt strak vast aan de verkoopprijs van de FSL. Wat gebeurt er als ZK enige druk uitoefent? Of wordt dat al gedaan?

Harry Walker

Re: Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

Community Manager

@Luuk Het doel van de community is juist om samen met klanten te kijken naar waar en hoe we onze producten en diensten kunnen verbeteren. Het onderwerp dat je aandraagt is zeker mooi om een keer over in gesprek te gaan. Een hoop verzekerden ervaren de beperkingen in aantallen strips als frustrerend of onlogisch, vaak ook met dezelfde onderbouwing die jij nu geeft: dat niet zeker weten wat je bloedglucosewaarde is door de beperking in het aantal strips mogelijkerwijs veel meer geld kost. Ik ga kijken of we rondom dit onderwerp iets kunnen organiseren en kom er op terug. 

@Marco63 Constructieve kritiek is altijd welkom, zeker als je opties aandraagt waarin we onze producten en diensten kunnen verbeteren. Dat betekent helaas alleen niet dat we met alle kritiek ook iets kunnen. Soms verschillen we van inzicht of zijn we gebonden aan regelgeving en waar mogelijk leggen we zo goed mogelijk uit waarom we voor een bepaald standpunt kiezen of waarvoor bepaalde regelgeving dient. 

 

Goede vraag @Walker. We kopen de Freestyle Libre en sensoren nog niet op grote schaal in maar ik begrijp je vraag wel. Zou je het fijn vinden om, in algemene zin, meer uitleg te krijgen over hoe zo'n inkoopproces verloopt?

 

Wat betreft reserves: de minimum eis voor reserves onder zorgverzekeraars wordt gesteld door de Nederlandse Bank. Die reserves dienen niet om premiestijging te voorkomen maar als reserve bij grote uitgaven. Denk bijvoorbeeld aan een epidemie. Veel verzekeraars gebruiken een gedeelte van hun (teveel aan) reserves om de premie lager te houden. Daar zit natuurlijk een grens aan. 

Re: Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

Bezoeker

Ja, dat heeft zeker mijn interesse.

Re: Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

Community Manager

@Walker Ik zet het op de kalender en kom er op terug.

Re: Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

Starter

Hoe staat ZK tegenover 'Keer Diabetes2 om' ?

Volgens mij vergoedt ZK dit niet. Sommige andere ZKVs wel.

Twijfelt ZK aan de werking of wat is jullie visie op deze ontwikkeling?

Re: Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

Community Manager

@Manfred Goede vraag. Ik vraag het na bij onze beleidsmedewerkers en kom er op terug.

Re: Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

Bijdrager

Hallo Raoul,

 

 Op het ogenblik zijn er geen zenders voor de GCM te leveren, al een paar weken niet en en het wordt waarschijnlijk derde week van juli.

 Ik ben heel content met het bedrijf, maar dit is toch eigelijk te gek voor woorden, zou de verzekering daar  geen afspraken over kunnen maken?

Ik heb een hoge dame bij het bedrijf gesproken, ze heeft alle wegen bewandeld, en mijn DVK heeft ook alles wat kon gedaan, maar een nieuw zendertje is er gewoon niet

Ik kan dit gewoon niet begrijpen dat zoiets mogelijk is. Natuurlijk kan ik weer gaan prikken, maar ik heb dat ding niet voor niets. Ik denk dat ddiabetesmateriaal altijd voorhanden moetzij 

Re: Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

Starter

Het zou zo moeten zijn dat als je medicijnen nodig hebt dit ook vergoed wordt.

Om mijn suikerspiegel en mijn gewicht te regelen heb ik een medicijn die voorlopig vergoed wordt door de farmaceut en de zorgverzekeraar niet wil vergoeden.

Nu moet ik ook insuline naast mijn victoza gaan gebruiken van mijn specialist.

Wat wekt mijn verbazing, de apothker beweerd dat ik dan de victoza zelf moet gaan betalen.

Dit is voor mij niet op te brengen bijna €1000,--  per kwartaal.

3 andere instellingen zeggen dat het wel vergoed wordt hoe kan ik en mijn apotheek hier achter komen wat het is wel of niet vergoed.

Re: Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

Community Manager

@Colliore en @Hermelijn, ook hier moet ik even op terugkomen. Ik heb het nagevraagd.

Re: Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

Bezoeker

Gisteren mijn eerste zelfbetaalde sensoren ontvangen. Ik ben er zo aan gewend en ik gebruik de reader zo vaak per dag, dat ik heb besloten om de sensoren zelf aan te schaffen. Kost wel veel geld, maar dat moet dan maar.

Raoul: jij noemde mij een keer "verbeten" en misschien was ik dat toen ook wel. Maar voor mij blijft staan, dat ZK de testers "lekker" heeft gemaakt. Dat had men vantevoren kunnen weten.

Ik heb overigens nog niets gehoord over het groot inkopen van sensoren tegen een uiteraard lagere prijs. Daarmee zou ZK iets open breken. Bij Abbott is men nogal arrogant en daar zou ZK (met de andere ziektekostenverzekeraars) iets aan kunnen doen.

Vriendelijke groet, Harry Walker

Re: Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

Community Manager

@Manfred We zijn binnen Zilveren Kruis nog niet heel erg bekend met 'Keer diabetes 2 om'. Heb jij er een goede ervaring mee gehad? Ik heb je vragen erover doorgestuurd en een collega geeft me morgen antwoord.

 

Hoi @Colliore, heeft de producent of leverancier wel kunnen aangegeven wanneer de zendertjes weer leverbaar zijn? Helaas hebben we als zorgverzekeraar geen invloed op de productie van bepaalde hulpmiddelen of medicijnen. Ik las een paar dagen geleden bijvoorbeeld dat door een explosie in een fabriek in China er leveringsproblemen zijn voor een vaak gebruikt antibioticum. Vaak is het zo dat een bedrijf een alternatief kan bieden bij leveringsproblemen. Heb je die optie al besproken?

 

@Hermelijn Misschien is het goed om hierover even met elkaar te bellen om duidelijk te krijgen wat er hier fout gaat. Wil je me in een privebericht jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en relatienummer sturen, dan duik ik er even in.
 

Hoi @Walker, misschien dat ik ook wat weinig begrip heb getoond. Dus dat spijt me. Ik heb zelf geen diabetes en besef me misschien onvoldoende wat de impact is op iemands leven. Mijn oma had type 1 en dat heb ik van dichtbij meegemaakt, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als er dag in dag uit ermee om moeten gaan. Wat betreft inkoopvoordeel: dat zou volgens mij echt werken wanneer de sensoren op grote schaal worden afgenomen. Nu is de omvang van wat onze verzekerden afnemen nog gering. Daarnaast denk ik dat concurrentie ook veel effect kan hebben op de prijs. Dus misschien dat het nog beter werkt wanneer andere producenten komen met een alternatief.

Re: Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

Bijdrager

Hallo Raoul,

 

Er is gewoon geen oplossing, wat er niet is kun je niet krijgen  moet wachten tot ze misschien na half juli binnen komen  Heb gelukkig mijn vakantie een week kunnen verzetten en blijf op een goede afloop hopen. Toch heb ik er een hard hoofd in. Zelfs de vakantie pompen leveren problemen op. Ze hebben wel een leuke manier om het op een andere manier te gaan doen, maar of dat nou zo veel beter is.  Heb zelf al gelezen dat ze gaan stoppen met de inwendige insuline pomp, tja er zijn maar 70 mensen in Nederland die hem gebruiken, maar er is geen ander bedrijf.  Dat is toch niet te begrijpen.  Het bedrijf is altijd heel correct, maar nu laat het veel steken vallen waardoor je best gestrest  raakt. 

 

Chronisch ziek en afhankelijk van materialen is geen pretje, maakt het moeilijker dan het zou kunnen zijn.  Groet

Re: Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

Community Manager

Hoi @Colliore. Wat een vervelende situatie weer. Heb jij op dit moment een inwendige insulinepomp? Ik dacht dat je een CGM had maar wist niet dat je ook een inwendige pomp gebruikt. Ik heb het nieuwsbericht gelezen inderdaad, dat de productie van de inwendige pomp wordt stopgezet. Ben wel benieuwd hoe dat werkt in ons stelsel en ga dat intern even navragen. Ik kom er op terug.

Re: Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

Starter

@Raoul Al meer bekend over mijn vraag over 'Keer Diabetes2 om'?

Re: Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

Community Manager

Hoi @Manfred, jazeker. De product manager die hier voor verantwoordelijk is geeft aan dat hij zich erin gaat verdiepen maar dat dat niet op de korte termijn gaat lukken. Om iets meer context te geven: we werken qua aanpassingen binnen bestaande producten en qua nieuwe producten meestal in een jaarlijkse cyclus. In het najaar maken we de nieuwe voorwaarden, producten en premie voor het volgende jaar bekend. Daar gaat dus nu alle aandacht naar toe zodat voor 12 november alles bekend gemaakt kan worden. Tegen die tijd, als alles voor komend jaar af is, gaan de product managers zich weer verdiepen in de wijzigingen voor het jaar erop. Misschien niet helemaal het antwoord waar je op hoopte, maar uitstel is in dit geval geen afstel. We komen er zeker op terug.