Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

Community Manager

Beste community-leden,

Dit jaar willen we ons meer richten op doelgroepen op de community en willen graag starten met de bestaande groep community-leden die geïnteresseerd zijn in diabeteszorg en alles wat daarbij komt kijken. Vandaar ook de vraag: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons als zorgverzekeraar? 

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

4 ANTWOORDEN

Re: Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

Fanatiekeling

Ik heb een paar dagen geleden gereageerd, maar mijn reactie is nog niet zichtbaar.

Groet, Feina.

Re: Diabeteszorg: waarover willen jullie in gesprek en wat verwachten jullie van ons?

Community Manager

Hoi @Feina, ik weet niet precies wat er mis is gegaan maar gelukkig hebben we in het systeem nog een kopie staan. Je schreef:

Het lijkt me dat er een verschil gemaakt moet worden tussen diabetes type I en II. Immers de tweede soort diabetes wordt vaak bij de huisarts door middel van Ketenzorg gemonitord en vereist in de meeste gevallen geen insuline-injecties. Of is dit onjuist en vindt de controle van type I diabetes tegenwoordig ook bij de huisarts plaats? 

in het algemeen vind ik dat een zorgverzekeraar moet proberen om het een groep van zijn verzekerden gemakkelijker te maken en niet moeilijker. Diabeten type I hebben een levenslange ziekte, die dagelijks impact heeft. Dan vind ik, dat de zorgverzekeraar en ook de maatschappij, moet zorgen dat er geen onnodige moeilijkheden op het pad komen, zoals een beperking in testmateriaal, of een beperking in leveranciers van insuline, of problemen bij de aanschaf van een grotere hoeveelheid ivm een vakantie naar het buitenland. Omdat het om een grote groep gaat, is er ook een plicht van de zorgverzekeraar om te zorgen dat de juiste insuline altijd in voldoende mate leverbaar is. Omdat Zilveren Kruis ook bij Achmea hoort, zou je ook kunnen denken aan maatregelen om premieverhoging bij levensverzekeringen tegen te gaan. 

En het initiatief mbt de Freestyle is natuurlijk goed en enig in zijn soort. Maar op dit moment zou Zilveren Kruis misschien het initiatief kunnen tonen om op te treden namens die grote groep zieke mensen, die verlangend naar de Freestyle uitkijken.

Wat betreft de diabetes type II, vind ik dat de zorgverzekeraar duidelijker moet zijn over de Ketenzorg. Keuzevrijheid om wel of niet deel te nemen vind ik bijvoorbeeld belangrijk. Huisartsen moeten verplicht worden om Ketenzorg als product aan de patiënt voor te stellen en duidelijk te maken dat er ook andere zorgaanbieders zijn. En als een patiënt niet deelneemt, dan zou de huisarts ook niet mogen declareren voor de ( niet geleverde) Ketenzorg. Ook de prijs van Ketenzorg, ook al valt die buiten het Eigen Risico, moet openheid komen. 

Bewerkt 
Bekend gezicht

ik vind het weer een van de vele initiatieve van ZK welke niet iets toevoegen.

Ik heb in het verleden al heel vaak kritiek geuit op het forum welke ook door de heren en dames van ZK niet op prijs werden gesteld omdat ik te negatief zo zijn in mijn uitlatingen.

Dus nu deze actie weer en dus weer iedereen gaat reageren en er komt toch niets uit, ik ben nu dus alweer negatief bezig maar na alles wat ik al met ZK heb meegemaakt en alle afwijzigingen vanuit ZK heb ik de hoop compleet opgegeven ik blijf gewoon doorgaan met het zelf bekostigen van de FSL en het steeds ondanks dit voor mijn van grote betekenis zijnde hulpmiddel niet enige handreiking vanuit ZK.

Hoe vaak ik niet contact heb gehad met ZK of het toch niet mogelijk is om een GCM systeem te kunnen gebruiken maar daar heeft ZK een standpunt in genomen en deze is niet op enige manier aan te passen, ook niet met de tegemoed komingen vanuit mijn zijde.

Dus ik wens ZK heel veel sterkte met dit initiatief en ga maar weer luisteren naar alle mensen welke gaan reageren op jullie verzoek want er veranderd in jullie standpunt toch helemaal niets.

Gr Marco

Bezoeker

Net als de bovenstaande poster heb ik eigenlijk maar weinig vertrouwen in dit initiatief.  Men wil in gesprek gaan, maar gaat hier ook iets mee gedaan worden behalve een PR-berichtje over de betrokkenheid van ZK met haar cliënten? Wat ik verwacht van dit initiatief is een gesprek met medewerkers die daadwerkelijk de mogelijkheid hebben om zaken te veranderen.

Ik zal één van mijn grootste ergernissen in de diabeteszorg als voorbeeld noemen hier. Ik gebruik een insulinepomp, bestel één keer per kwartaal mijn benodigdheden en haal af en toe een aantal ampullen insuline bij de apotheek. Maandelijks wordt de zorgpremie afgeschreven en verder hoef ik er niet veel bij stil te staan.

Behalve de teststrips. Niet teveel gebruiken per dag, anders mag je zelf gaan betalen / je diabetesverpleegkundige een bedelbrief laten sturen waarom je wat strips extra zou moeten gebruiken.

Als pompgebruiker krijg ik 1800 teststrips per jaar vergoed, 200 meer dan iemand met een insulinepen. Dat is 34,6 strips per week, of 4,9 per dag.

Ik werk 40-60 uur per week, en test mijn bloedglucose:

1. bij het ontbijt, voordat ik in de auto stap
2. bij de lunch
3. rond 15:00-16:00, als ik veel beweeg of voor een meeting
4. voordat ik in de auto naar huis stap
5. ergens halverwege de avond
6. voor het slapen

En dat is een standaard dag waar ik niets anders doe dan werken en slapen. Dan hebben we bijvoorbeeld nog 7. halverwege sporten, of 8. voordat ik weer wegrijdt bij een klant. Misschien zelfs 9, omdat de teststrip niet goed werkte. Gemiddeld prik ik 6,7 keer per dag. Ik kan me niet voorstellen dat je met 5 teststrips, 4,3 als je een pen gebruikt, per dag een goede controle kan behouden.

En het allerergste hieraan? De inkoopprijs voor 1 potje van 50 teststrips is €11,26. Dat is voor 400 extra strips dus €90,08! De administratieve kosten om de aanvraag voor extra strips te verwerken moeten al een groot deel van dat bedrag zijn. Laat staan als een diabeet in het ziekenhuis beland vanwege te weinig testen en €500 kost, dan heb je die 400 teststrips voor ruim 5 jaar betaald.

Dit zou een onderwerp zijn waar ik best eens over in gesprek zou willen gaan.