Diabetes tijdens onderzoeken in ziekenhuis: hoe ga jij ermee om?

Uitblinker

hoi,

Persoonlijk is het mij mee gevallen, maar zijn er anderen die minder goede ervaringen hebben met ziekenhuisonderzoeken in combinatie met je diabetes?

Afgelopen periode ben ik samen met de internist op zoek naar de oorzaak van een te laag Hb gehalte/bloedarmoede. Eerste onderzoek was een gastroscopie waarvoor ik normaal nuchter moest zijn voor het onderzoek, niet anders dus dan normaal als ik periodiek mijn nuchtere bloedglucose laat meten. Vervolgonderzoek was een coloscopie en daar moest ik wel meer werk voor doen en mijn medicatie redelijk op aanpassen.

De dag voor het onderzoek mocht ik nog ontbijten, maar daarna alleen nog maar heldere boullion, thee en/of water drinken, om aan het eind van de dag te beginnen met medicatie om de darmen helemaal leeg te krijgen. 's Morgens dus de dosering langwerkende insuline verlaagd tov normaal en wel gewoon de kortwerkende gebruikt om het ontbijt weg te werken. Daarna met regelmaat de glucose gemeten (met de Freestyle Libre) en toen de piek van het ontbijt weg was bleven de waardes gedurende de rest van de dag en nacht keurig strak rond 6 zitten. Alleen 's morgens vroeg ging de waarde ineens omhoog naar 8 (oorzaak een beetje stress of hormonen)?

Toen naar het ziekenhuis en daar alles maar over mij heen laten komen en de coloscopie zonder problemen ondergaan en daarna een beetje bijkomen op zaal en na een verlaat ontbijtje sta je dan weer buiten. Uitslagen waren gelukkig goed in de zin dat er niets vreemds is gevonden, helaas dus ook geen aanwijsbare oorzaken voor de bloedarmoede.

Wat mij vooraf nog wel opviel is dat er nog steeds te weinig mensen zijn in het ziekenhuis die de Freestyle Libre kennen of gezien hadden en dat de afdeling MDL blijkbaar toch niet goed wist hoe met insulinegebruikers om te gaan, want uiteindelijk heb ik zelf maar de beslissing genomen hoe met de insuline om te gaan (wel nog even kort gesloten met de internist)

Diabetes tijdens onderzoeken in ziekenhuis: hoe ga jij ermee om?

5 ANTWOORDEN

Re: omgaan met diabetes tijdens onderzoeken in ziekenhuis

Community Manager

@diadino24

Hey Mike,

Leuk dat je je ervaring met ons deelt, en balen dat de oorzaak van je bloedarmoede nog niet gevonden is. Misschien dat andere community-leden uit eigen ervaring kunnen meedenken wat een volgende stap zou kunnen zijn om te achterhalen wat er aan de hand is. 

Ik heb zelf twee weken geleden een colonoscopie ondergaan en vond het niet eten en het drinken van 2 liter laxeermiddel nou niet echt heel prettig maar het viel me uiteindelijk alles mee. Vanmiddag de definitieve uitslag maar er werd na het onderzoek al gezegd dat er niets is gevonden, wat aan de ene kant fijn is, maar dat neemt niet weg dat ik nog steeds klachten heb.

Het verbaast me wel dat er niet meer instructie is gegeven over hoe om te gaan met je insulinegebruik. Ik kan me voorstellen dat er regelmatig mensen met diabetes langskomen voor een onderzoek en dat er dan een soort van protocol of instructie voor is. Had je zonder de Freestyle Libre er net zo goed mee om kunnen gaan denk je, of had het dan moeilijker geweest of meer stress en onzekerheid opgeleverd?

Re: Diabetes tijdens onderzoeken in ziekenhuis: hoe ga jij ermee om?

Bekend gezicht

Bij ons in 2017 3x operatie gehad. Men houdt rekening met de DM, normaal een van de eerste waar men smorgens mee start.

Men vraagt of we de BG liever zelf willen regelen (pomp + FSL). Mocht de pomp in de weg zitten dan wordt die afgekoppeld, de FSL scanner kent men niet altijd maar men is tevreden wanneer daarmee makkelijk de BG gecontrolleerd kan worden.

Gedurende alle operaties een BG ca. 6-7.

Jaren geleden was dat wel anders met infuus met afwijkend type insuline, dat ging toen dan wel eens mis. Dosering verkeerd, vingerprikken vergeten, etc.

Gr. Bert

Mantelzorger voor partner met DM

Starter

Toen ik eind vorig jaar ontzettend begon af te vallen ben ik in het ziekenhuis terecht gekomen. Daar bleek ik diabetes te hebben. Type 1 of 2 of eventueel LADA was toen nog niet bekend. Nu zegt mijn internist dat ik duidelijk type 2 heb, maar.....met kenmerken van type 1. Nu ik dingen herken heb ik achterhaalt dat ik al voor 1980 last had van sterk schommelende suikerspiegels. Betekent dit dat ik het allang had? De laatste afspraak met de internist was telefonisch. Dat vond ik niet prettig omdat ik niet goed hoor. Na afloop zit ik nog vol vragen etc. etc. De diabestesverpleegkundige maakt gelukkig een hoop goed wat de internist laat liggen.

Community Manager

Hoi @Karin0208, misschien dat @diadino24 je inhoudelijk meer kan vertellen of misschien mijn collega @CarlaK, die al sinds 1980 diabetes type 1 diabetes heeft. Wat betreft de afspraak met de internist: als je nog met vragen blijft zitten na een gesprek staat het je vrij om contact op te nemen met het ziekenhuis. En je kan ook aangeven dat je voortaan consulten liever op een manier doet die voor jou het beste is. Ik kan mij voorstellen dat telefonisch voor jou niet de beste manier is. Denk je dat jouw internist daarvoor open staat?

Medewerker

Hallo karin,Heb je verhaal gelezen . Het is belangrijk dat je in gesprek blijft met de internist hoor! In de afgelopen jaren ben ik nu wel zover dat de internist eigenlijk alleen maar naar de cijfertjes en uitslagen kijkt en niet wat je hebt moeten doen hoe je dingen toepast in je leven om tot die cyfertjes en uitslagen te komen. De diabetesverpleegkundige is daar een belangrijke schakel in. Laat je niet afschepen door alleen telefonisch met de internist te spreken maar geeft duidelijk aan dat het gehoor je parten speelt! Het is jouw lijf dus blijf ze daarop aanspreken. Groet Carla