Diabetes 2 en vergoeding voor Fitforlife

Bezoeker
Vrijdag stuurde ik als verzekerder onderstaand bericht aan ZK. Helaas vandaag het 'standaard' antwoord van de klantenservice en geen inhoudelijke gedachtenwisseling waar ik op had gehoopt. Ze gaf mij aan dit via de community dan te plaatsen. Bij deze..

"Graag vraag ik uw aandacht voor het volgende verzoek en hoop ik op een serieuze inhoudelijke (en natuurlijk positieve) reactie die gericht is op mij als verzekerde/mens en niet als 'nummer'. Helaas ben ik in 2012 gediagnosticeerd met diabetes type 2. De afgelopen jaren is e.e.a. niet verbeterd en dat betekent dat ik o.a. gebruikmaak van medformine, gliclazide en sinds 2015 van langwerkende insuline. Echt grip op het geheel heb ik nog niet en ook de laatste maanden schommelt het weer behoorlijk. Vanzelfsprekend volg ik ontwikkelingen op de voet en heb -zoals u vast ook - kennisgenomen van het programma 'Keer diabetes om' van collega-verzekeraars. Helaas doet Zilveren Kruis hier (nog) niet aan mee en heb ik ook begrepen dat een Freestyle Libre helaas ook (nog) niet wordt vergoed; iets wat de ballast van steeds prikken behoorlijk zou kunnen verlagen. Maar dit terzijde..
Mijn medicijnen, insuline en testmaterialen worden allemaal vergoed. Ook als ik naar een dietist wil of via een fysio in het kader van revalidatie (schouderontsteking geneest langzamer langer i.v.m. diabetes). Toch wil ik niet stilziiten en lijkdzaam steeds meer medicijnen tot mij nemen. Ik heb hoop om verbetering in de situatie te brengen, gezonder te worden en medicijngebruik beperkt te houden.
Inmiddels ben ik in contact gekomen met FitforLife een combinatie van beweging-voeding en coaching, een lifestyle en personal training programma die ook met diabetici werken. Het spreekt mij erg aan en ik verwacht er goede resultaten mee te behalen. THet doet mij denken aan 'keer diabetes om' . Tegelijkertijd zijn de totale kosten voor mij moeilijk op te brengen.
Mijn concrete vraag is dan ook of u in het kader van mijn (aanvullende) verzekering zou kunnen overgaan tot een (gedeeltelijk) vergoeding hiervan. Nadere informatie via mij of via FitforLife Amersfoort. 
Graag hoor ik uw inhoudelijke reactie. Ik hoop en vertrouw erop dat u niet met een 'dat staat niet in onze richtlijnen' reactie komt (dat was de eerste reactie van uw klantenservice... ), want ik snap dat dit niet standaard wordt vergoed, ik kan ook de vergoedingenlijst lezen. Daarom juist dit speciale verzoek. Ik denk dat het mijn gezondheid ten goede kan komen en medicijngebruik (en aanverwante zorg) kan terugdringen, dus ook voor jullie als verzekeraar goed kan zijn. Van 'collega-diabetici' hoor ik steeds dat Zilveren Kruis niet echt de verzekeraar voor diabetici is, maar ja als klant van meer dan 20 jaar geef ik u graag de kans om het tegendeel te bewijzen."

Is dit herkenbaar? 
Het zou fijn zijn om dus hierover inhoudelijk in dialoog te gaan!

Diabetes 2 en vergoeding voor Fitforlife

10 ANTWOORDEN

Re: Diabetes 2 en vergoeding voor Fitforlife

Fanatiekeling

@EdwardMoolenburgh

Volgens mij vergoedt ZK dit niet. 

U kunt natuurlijk wel een consult bij de internist aanvragen. Of bent u daar al? Kan de huisarts u onvoldoende helpen via de Ketenzorg ( ca. €200per jaar)?

Groet, Feina.

Community Manager

Hoi @EdwardMoolenburgh, het is een hele goede vraag die je stelt, en ik kan je zo één twee drie geen antwoord geven waarom we dit nu nog niet doen. Dus daar ga ik achteraan. 

We organiseren volgende week, op woensdagavond een evenement, waar Hanno Pijl komt spreken. Misschien vind je het leuk om daar aan deel te nemen en daarna van gedachten te wisselen?

Bezoeker

@Feina: dat het niet standaard wordt vergoed weet ik wel, daar ging ook nou juist mijn bericht over.

@Raoul: dank je voor het bericht. ik ben benieuwd naar je bevindingen. Ik kan helaas a.s. woensdag niet zomaar naar Leiden komen, maar ja het voedingsaspect zit nou juist ook in het traject dta ik wil doen

Community Manager

@EdwardMoolenburgh Jammer dat je er niet bij kan zijn. Jouw vraag staat nog steeds uit en ik kom daar dus nog op terug.

Community Manager

Hoi @EdwardMoolen, ik heb vraag over FitforLife. Weet jij of het een organisatie is die deze programma's aanbiedt of dat het op eigen initiatief gegeven wordt? Ik zie wel verschillende websites en ook verschillende locaties in Nederland waar dit wordt aangeboden, maar kan nog niet achterhalen of dat centraal gecoördineerd wordt.

Bezoeker

@Raoul, dat zou ik ook niet weten. Ik heb contact met de vesting in Amersfoort (kvk 55910939), met Marcel, die kan het vast vertellen

Bezoeker

@Raoul: Wat ontzettend jammer dat ik na bijna 2 maanden !!!! (19 maart) nog altijd geen inhoudelijke reactie op mijn vraag/verzoek/oproep heb gehad, zelfs niet na een aanvullende vraag van jou een maand geleden.

Het is om heel cynisch van te worden, na al eerder te zijn afgescheept door jullie klantenservice, die mij zei het op dit forum in te brengen. Je krijgt wel een soort forumcredits omdat je hier actief bent (vrij kinderachtige actie, wat moet je ermee???), daar is kennelijk wel tijd voor, maar de core business van Zilveren Kruis, namelijk er zijn en opkomen voor de verzekerden en je klanten serieus te nemen, ho maar....

Het lijkt dus te worden bevestigd wat mij her en der al is gezegd (en wat zelfs iemand bij jullie klantenservice mij eerder toevertrouwde die zelf diabetes heeft): ZIlveren Kruis is niet de partij voor diabetes. Helaas na ruim 25 jaar trouw premie te hebben betaald. En niet alleen dat: er wordt ook nog niet op een vraag ingegaan.

De freestyle werd ook niet vergoed en kan ik nu helaas op eigen kosten ook niet aanschaffen omdat ... steeds meer verzekeraars 'm wel (!!!) vergoeden en er dus een productietekort is ontstaan. O, ironie...

Kom nu ook alsjeblieft niet aan met 'o, wat vervelend voor je allemaal en dat je ook nog geen antwoord hebt', want ik vind de hele gang van zaken vooral heel veel zeggen over Zilveren Kruis zelf. En ik ben bang dat het antwoord uiteindelijk toch zal zijn 'tja, het staat niet in onze voorwaarden'. 

Bezoeker

Dag Zilveren Kruis @Raoul

Waarom reageren jullie nu helemaal niet op mijn berichten? Jullie houden dit forum toch nog wel bij? Ik wacht al maanden op een inhoudelijke reactie. Ik vind dit toch wel enorm tegenvallen temeer daar mijn vraag niet op normale wijze door de klantenservice kon worden geadresseerd en zij mij juist naar dit forum verwezen.

Community Manager

Inderdaad slordig van ons dat we nog niet gereageerd hebben, @EdwardMoolenburgh. Excuus daarvoor. Mijn collega Raoul is onder andere bezig met de communicatie rondom Freestyle Libre. Deze of volgende week volgt daarover meer. Veel van zijn tijd gaat hiernaar toe.

Jouw vraag of wij in het kader van jouw (aanvullende) verzekering over zouden kunnen gaan tot een (gedeeltelijk) vergoeding hiervan heeft Raoul uitgezet bij 2 collega's. In zijn notities zie ik staan dat hij nog geen reactie van deze collega's heeft gekregen. Als community team kunnen wij dit namelijk niet zelf beslissen. Ik ga kijken of ik deze collega's voor je te pakken kan krijgen!

Community Manager

Ik heb een reactie op jouw vraag gekregen, @EdwardMoolenburgh. En dat is dat we Fitforlife niet vergoeden. We nemen voor de vergoeding van Fitforlife een gelijk standpunt is als bij de vergoeding 'Keer diabetes 2 om'.

Wij vergoeden de kosten voor het programma `Keer diabetes2 om’ niet. We vergoeden behandelingen als ze voldoen aan de medische stand van wetenschap en praktijk. Dit programma voldoet daar nog niet aan. Ook weten we nog niet of het programma goed werkt. Vooral het effect op langere termijn is onzeker.

We doen een proef met `Keer Diabetes2 om’ in Almere. In samenwerking met huisartsen in Almere zijn we een proef gestart. Met deze proef verwachten we meer inzicht te krijgen in de resultaten op de lange termijn. Op basis hiervan kunnen we bepalen of we dit in de toekomst willen vergoeden.

Voor nu zie ik dus geen mogelijkheden om je te helpen. Als suggestie kan ik nog meegeven om jouw wens te delen in het topic 'Welke vergoedingen voor zorg en vitaler leven wil jij graag in de aanvullende verzekering?'. Mogelijk reageren er dan meer mensen op jouw voorstel. En kunnen we het gesprek breder trekken dan het verzoek om een vergoeding?