Bij welke leverancier kan ik terecht voor diabetes hulpmiddelen?

Bewerkt 
Geregelde bezoeker

Wat ik vanuit mijn omgeving heb mee gekregen is dat er een brief ter ronde gaat waarin staat dat het ZilverenKruis zich vanaf 1-1-2015 zich gaat beperken op diabetes.zorg en het vergoeden van teststripjes bij leveranciers Je kunt nu alleen nog maar bij Mediq Direct Diabetes je teststripjes bestellen. In hoe verre klopt dit en wat kan ik als iemand met Diabetes (type 1 met insuline pomp) nu het beste doen. Helaas toen ik een week geleden een email stuurde met de vraag of er nog wat ging veranderen op de diabetes zorg, kreeg ik een standaard mailtje met daarin de link naar de standaard vergoedingen voor 2015.
Dacht dat ik me hoog en goed verzekerd had en hoop ook ten ganze harte dat ik straks niet moet gaan betalen om ook me diabetes hulpmiddelen ook daadwerkelijk in huis te krijgen.

Ik heb al jaren lang een basis zeker met aanvullend 4ster. En bestel mijn diabetes hulpmiddelen bij de DiabStore en ga voor mijn diabetes controles naar Diabetes centrum Diabeter in Deventer.

Iedereen die dit leest alvast een hele fijne kerst gewenst

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Bij welke leverancier kan ik terecht voor diabetes hulpmiddelen?

OPGELOST
13 ANTWOORDEN

Re: Basis Zeker en Diabetes Hulpmiddelen.

Moderator
He Kokkie,

er verandert inderdaad iets in de levering van diabetes testmateriaal per 1 februari 2015. Als je de brief zelf nog niet gehad hebt, dan snap ik dat dit tot ongerustheid leidt. Ik denk echter dat dat niet nodig is.

Je kunt vanaf 1 februari 2015 bij één landelijke leverancier (Mediq Direct Diabetes) je testmateriaal bestellen. Daarnaast kun je ook nog steeds je testmateriaal halen bij een apotheek, die daarvoor een contract heeft. Afgezien van het bestellen bij een in jouw geval andere leverancier, verandert de vergoeding niet.

Wij hebben onze verzekerden die nu testmateriaal via een landelijke leverancier bestellen hierover een brief gestuurd. Ik ga ervan uit dat jij gezien jouw situatie deze brief ook zeer binnenkort ontvangt.

Ik vind het vervelend te lezen dat je eerder een onduidelijk antwoord gehad hebt. Als je wilt dat ik daarnaar nog even meekijk, wil je me dan een privéberichtje sturen?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling
Ik vind dat deze veranderingen te laat bekend worden gemaakt. Als een verzekering zijn voorwaarden verandert, dan mag de verzekerde opzeggen. Ik denk dat dit verandering is in de voorwaarden. Hierdoor heeft een verzekerde 4 weken de tijd om de verzekering op te zeggen vanaf het moment dat de mededeling hem bereikt.

Moderator
Hoi Elze,

Voor mensen die diabetes-testmateriaal bestellen, vraagt dit zeker een aanpassing. Dit is echter geen verandering van de voorwaarden, alleen van de gecontracteerde leverancier. In de voorwaarden is opgenomen dat je voor hulpmiddelen terecht kunt bij gecontracteerde leveranciers. Hierbij verwijzen we naar de zorgzoeker. Sinds 19 november stond in onze zorgzoeker dat er één landelijke leverancier zou zijn voor diabetes-testmateriaal en dat wij de leverancier zo snel mogelijk bekend zouden maken.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling
Dit is zò 'n belangrijke wijziging dat verzekerden hierover apart moeten worden ingelicht. En dit gebeurt dus ook.

Verwacht Zilveren Kruis van haar verzekerden dat zij op 19 november alle zorgverleners checken in de zorgzoeker? Ik zou het beter en mooier vinden als alle gebruikers van bepaalde zorg door middel van een brief op de hoogte werden gesteld. En dan telt de datum van die brief.

Een leverancier van diabetesmateriaal is onderdeel van het hulpmiddelen reglement en dus van de polisvoorwaarden. Volgens mij geldt dat als er iets verandert ten nadele van de verzekerde, deze mag opzeggen. Ik vind dat als een ziekenhuis dichtbij gedecontracteerd wordt of als tijdens een kalenderjaar een percentage van de landelijke apotheken/fysiotherapeuten gedecontracteerd wordt, de verzekerde het recht moet hebben om op te zeggen. Want dit zijn nu juist de essentiele kenmerken/voorzieningen van de zorgverzekering. Het verschil maken tussen een polisvoorwaarde en een contractering is een woordspel.

Webcare
Hoi Elze, je mening over een woordspel delen wij niet. Onze polisvoorwaarden wijzigen niet als er een contract wijzigt. Ik wil je nog van harte een heel gezond 2015 wensen!

Fanatiekeling
De eigen polisvoorwaarde over de mogelijkheid tot opzwggen ivm een verandering ten nadele: p.16 van de Basis Zeker.

"11.3 Als de voorwaarden, aanspraken en/of vergoedingen wijzigen
Is een verandering in de voorwaarden, aanspraken en/of vergoedingen in het nadeel van de verzekerde? Dan mag u (verzekeringnemer) de basisverzekering opzeggen. Dit geldt niet als deze verandering ontstaat, doordat een wettelijke bepaling wijzigt. U (verzekeringnemer) kunt de basisverzekering opzeggen met ingang van de dag waarop de verandering ingaat. U (verzekeringnemer) heeft hiervoor 1 maand de tijd nadat wij u (verzekeringnemer) over de verandering hebben geïnformeerd."

Het is duidelijk dat jullie een decontractering niet als opzeggingsgrond zien. Maar bij het Slotervaart hebben jullie verzekerden (uit coulance?) wel laten vertrekken. Het betreft hier niet een kleine verandering. Dit is namelijk heel ingrijpend. Dat is duidelijk te merken aan de reactie van de TS Kokkie. Jullie hadden dit eerder moeten melden, zodat de verzekerden nog hadden kunnen overstappen op de normale manier. Ik geef verzekerden die op grond van bovengenoemde polisvoorwaarde willen overstappen, een goede kans ( bij de rechter of bij de SKGZ).

Graag zou ik van Kokkie horen hoe ze hier tegenaan kijkt.

Webcare
Elze30 je gaat heel ver en off topic. Wil je een eventueel een nieuw topic openen als je een discussie wenst over ontbindende voorwaarden? Zoals je leest zijn we altijd bereid met onze verzekerden in gesprek te gaan. Dus het hoeft helemaal niet tot rechters en SKGZ te komen Elze. We hebben graag een fijne verstandhouding met onze verzekerden. Niet voor niets Raad en Daad! Fijn weekend.

Voorbijganger
Beste Kokkie,

Ik lees dat u als patiënt van Diabeter bent aangesloten bij Diabstore. Dan hoeft u zich geen zorgen te maken over de vergoeding van uw diabetes (hulp)middelen. Ook voor 2015 heeft Diabstore namelijk met alle zorgverzekeraars contractafspraken gemaakt voor de levering van diabetes(hulp)middelen. Dat betekent dat u via Diabstore gebruik kunt maken van alle noodzakelijke hulpmiddelen, welke zorgverzekeraar u ook heeft! We hebben de afspraken in een overzicht gezet dat u vindt op onze website: http://diabeter.nl/nl/nieuws/vergoeding-diabetes-hulpmiddelen/ .

We wensen u een zo gezond en zorgeloos mogelijk 2015!

Met vriendelijke groet,
Team Diabeter & Diabstore

Voorbijganger
Beste Sophie van Zilveren Kruis,

Deze mevrouw is als patiënt van Diabeter aangesloten bij Diabstore. Diabstore heeft ook voor 2015 weer contracten kunnen afsluiten met alle zorgverzekeraars, dus ook met Zilveren Kruis / Achmea. Er verandert voor haar afname van hulpmiddelen voor diabeteszorg niets, ook niet na 1 februari 2015. We hebben al onze patiënten hier ook eind 2014 een bericht over gestuurd en naar aanleiding van deze berichtgeving contact gehad met Achmea zodat dit bij jullie correct doorkomt.

Fanatiekeling
Marieke van Diabeter schreef:
Beste Kokkie,

Ik lees dat u als patiënt van Diabeter bent aangesloten bij Diabstore. Dan hoeft u zich geen zorgen te maken over de vergoeding van uw diabetes (hulp)middelen. Ook voor 2015 heeft Diabstore namelijk met alle zorgverzekeraars contractafspraken gemaakt voor de levering van diabetes(hulp)middelen. Dat betekent dat u via Diabstore gebruik kunt maken van alle noodzakelijke hulpmiddelen, welke zorgverzekeraar u ook heeft! We hebben de afspraken in een overzicht gezet dat u vindt op onze website: http://diabeter.nl/nl/nieuws/vergoeding-diabetes-hulpmiddelen/ .

We wensen u een zo gezond en zorgeloos mogelijk 2015!

Met vriendelijke groet,
Team Diabeter & Diabstore
Op de website van Diabeter staat dat het overleg met Achmea nog niet is afgerond.

Moderator
Hoi Marieke van Diabeter,

ik heb even contact gehad met onze inkoper van diabetes-testmateriaal. Op dit moment zijn we nog in gesprek met Diabstore. Er is nog geen contract voor 2015.
Als er duidelijkheid is over de uitkomst van onze gesprekken, dan kom ik erop terug. Mochten we een contract afspreken, dan wordt dit ook zichtbaar in onze zorgzoeker.

Voorbijganger
Beste Sophie,

Dit heb uiteraard direct nagevraagd. Het huidige contract van Diabstore loopt tot 1 februari 2015 dus momenteel kunt u bij ons gewoon bestellen. Achmea en Diabstore zijn nog in gesprek over het contract na 1 februari, waarbij beide partijen ervan uitgaan dat dit voor 1 februari a.s. zal zijn afgerond. Fijn als de wijzigingen dan ook snel worden doorgevoerd in uw zorgzoeker.

Webcare
Dank je Marieke, goed dat je het even bevestigt!