Geachte lezer,

Op dit moment verrekenen jullie de zorgnota's, dit betekend dat als ik 100 moet betalen en 75 terug krijg, ik een rekening van 25 moet betalen.

Hieruit kan ik op mijn bank overzicht niet opmaken waar het voor is. Kunnen jullie die nota's niet gescheiden houden dus een credit van 75 en een nota van 100. lijkt mij niet zo een lastige aanpassing en voor iedereen een stuk duidelijker.

Ron.

Opmerkingen
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hi Ron, goed dat je het aangeeft! Je krijgt (digitaal of per post) wel een overzicht van hoe de verrekening plaatsvindt. Geeft zoiets jou voldoende duidelijkheid? Of is het specifiek dat het op je rekeningoverzicht logisch moet zijn?

Ik ben ook erg benieuwd wat anderen ervan vinden. Ik pas de status van dit idee aan naar "Meer reacties nodig". 

Moderator
Status gewijzigd in: Meer reacties nodig

Debutant

Ik heb net een soort gelijk idee gepost, maar mij gaat het meer om het feit dat ik financieel in de problemen kan raken omdat ik reken op een bedrag (van een declaratie) wat ik niet krijg omdat jullie nota's (soms van maanden terug) verrekenen. En ben het zeker eens met meneer Beentjes dat het erg onoverzichtelijk is op je afschriften van de bank.

Moderator

Hoi SBM, super dat je een Idee bij ons hebt ingediend. Ik heb je idee gelezen en gevraagd of een collega die hier intern mee bezig wil reageren! Zo kan direct de juiste persoon uitleg gevenSmiley Vrolijk

Daarnaast is jouw signaal dat het verrekenen van de nota's onduidelijk is. Deze week gaan we ook samen met jullie als communityleden kijken naar de terugkoppeling van declaraties in het klantdomein. Ik zal jou, en de andere in dit topic, even een berichtje sturen zodra dit topic live staat! We zijn vooral naar deze input opzoek om uiteindelijk verbeteringen te realiseren!

Expert

Hoi Ron,

Mooi dat je je idee met ons deelt. We horen vaker dat verzekerden het verrekenen van nota’s onduidelijk vinden. Ik snap dat je dat liever anders zou zien. Daarom hebben we de laatste tijd onderzocht of het mogelijk is om een splitsing te maken in de verwerking van nota’s: nota’s die je zelf indient aan de ene kant en nota’s waarvoor je aan ons betaalt (bijv. eigen risico) aan de andere kant. We kijken daarbij hoe het kan, wat het kost en wat het oplevert in tevredenheid van verzekerden.

We hebben gezien dat het splitsen van deze nota’s nog niet zo eenvoudig is als het op het eerste gezicht lijkt. Als we deze nota’s niet meer met elkaar verrekenen, dan betekent dat dat we ook losse brieven/declaratie-overzichten moeten gaan versturen. Deze extra communicatie versturen kost ons veel geld, zeker omdat veel van deze communicatie nog met de post verstuurd wordt. We hebben uitgerekend dat het versturen van meer brieven ongeveer twee keer zoveel gaat kosten als de telefoontjes en andere contacten van mensen die vragen hebben over hun overzicht. En we proberen juist onze kosten op dit vlak zo laag mogelijk te houden om de premie zo laag mogelijk te houden.

Natuurlijk is niet alleen geld belangrijk. Hoe tevreden verzekerden zijn is even belangrijk. Het blijkt alleen moeilijk om duidelijk te krijgen hoeveel verzekerden tevredener zouden zijn als we niet meer verrekenen. Nu horen we vaak dat mensen het verrekenen vervelend vinden. Vroeger toen we niet verrekenden, kregen we juist vragen over waarom mensen vandaag een bedrag van ons ontvingen en over een paar dagen weer iets aan ons moesten betalen.

Ik verwacht niet dat we op korte termijn losse declaratie-overzichten gaan versturen. Als er meer overzichten digitaal worden verstuurd, dan wordt het in de toekomst misschien makkelijker om wel losse overzichten te gaan sturen.

Debutant

Hoi Bert,

Als ik het goed begrijp zit het probleem niet in het betalen maar ik het versturen van de dan aparte rekeningen. Wat er idd veel meer zullen zijn dan met verrekenen. Is er geen mogelijkheid om de app uit te breiden. Deze is nu erg sumier maar wel makkelijk voor het declareren. Dan kunnen alle digitale gebruikers mogelijk met behulp van digid, net als op de site, wel de boel gescheiden krijgen en akkoord geven voor betalingen. Er kan tegenwoordig zoveel. Misschien een optie. 

Groetjes 

Expert

Hoi @SBM,

Het idee dat jij nu oppert is precies ook de denkrichting die wij nu aan het uitwerken zijn. Maar ook hier lopen we weer tegen wat probleempjes aan die we nog even moet  oplossen.

Bijvoorbeeld: wij kunnen nu in de afhandeling van een declaratie (wel of niet verrekenen) geen onderscheid maken  tussen klanten die digitaal of per post geïnformeerd willen worden over de afhandeling van hun declaratie. Zolang we hier in de verwerking nog geen onderscheid in kunnen maken kunnen we het alleen doorvoeren voor alle klanten, of voor niemand..

En er zijn nog meer van dit soort vraagstukken die we moeten oplossen voordat we jouw voorstel in praktijk kunnen brengen.

Maar de oplossingsrichting is precies de richting die wij ook in ons hoofd hebben!

Nieuwkomer

Ik ben het er helemaal mee eens, ik ben dit jaar overgestapt naar Zilveren Kruis en het is zoveel onduidelijker wat er wel en niet vergoed is! Zo staat er bij medicatie levering bv:

Verstrekking Startdatum Einddatum Ingediend
bedrag
Vergoed uit
basis-
verzekering
Vergoed uit
aanvullende
verzekeringen
Eigen
bijdrage
Eigen
risico
Niet
vergoed
Vergoed
1 x Verstrekkingen apotheek
00-00-0000 00-00-000 € 11,72 € 0,00 € 0,00 € 0,00 € 11,72 € 0,00 € 0,00
00-00-0000

Je weet niet welk medicijn het betreft, want kennelijk is er iets ernstigs privacygevoelig in mijn medicatie dat voor mezelf verborgen met blijven.

Wat hier te lezen valt is: het medicijn wordt niet vergoed uit de basis, noch uit de aanvullende verzekering. Maar wat gek, het valt wel onder eigen risico. Bel je na, blijkt het 'verrekend te zijn' met het eigen risico. Maar waarom zetten jullie dan niet 11,72 onder vergoeding uit basisverzekering? Want het wordt daaruit vergoed, alleen moet ik het zelf betalen omdat ik mijn eigen risico nog niet op heb gemaakt. Dat is toch veel helderder.

En waarom dat oppotten van het eigen risico zodat je maanden later pas een rekening krijgt? Het hele idee van dat ellendige eigen risico is dat je je bewuster wordt van de kosten, en misschien wat langer nadenkt of een procedure/medicatie echt nodig is (een idiote gedachte vind ik persoonlijk, maar goed, ergens vond het kabinet dat dus een goed idee). Maar als jullie de informatie niet gelijk doorgeven en verrekenen, heb je dus nog geen feedback.

Mijn oude verzekeraar verzond wel gewoon steeds het meest recente declaratie overzicht, en elke maand overzichtelijke rekeningen. Ik wist precies waar ik aan toe was. En ook digitaal zorgden ze voor een heel helder overzicht van wat er wel en niet vergoed werd. Ik stond niet voor verrassingen.

Ja, dat zijn wat extra kosten voor jullie, zeker in de opstartfase. Maar het zijn wel essentiele kosten die nodig zijn zodat wij een helder overzicht hebben van kosten en baten. (en mijn vorige verzekeraar is ook nog steeds een winstmakende organisatie) Dat onderling alvast en onduidelijk verrekenen maakt het onoverzichtelijk voor jullie klanten. Nu liggen de kosten van onoverzichtelijk speuren naar informatie, van eindeloos in de wacht staan en navragen eenduidig bij ons.

Moderator

Bedankt voor je reactie LK. Goed om te weten dat jij het eens bent met Ron! Toch weer een bevestiging dat we met de goede dingen bezig zijn. 

Ik heb aan de hand van jouw reactie contact gelegd met mijn collega's. Om te vragen hoe het ervoor staat. Ze zijn nog steeds stappen aan het maken, maar er is ook nog een hoop te doen. Om de juiste verwachting te scheppen. We hopen dat het in de loop van volgend jaar gaat lukken.

Tot slot zie ik dat je het ook hebt over vertrekkingen apotheek. Hier is ook een bestaand topic over, lees hem gerust eens door. Daar staan zo te lezen ook wat antwoorden op de vragen die je hebt. Hier twee linkjes: topic 1 &topic 2

Moderator
Status gewijzigd in: Ter beoordeling