Het eigen risico met een staffeling van 50 of 100 euro kunnen verhogen.

Opmerkingen
Moderator

Hoi @Medic,

Bedankt voor het indienen van je denk mee idee. 
Als ik het goed begrijp zou je graag de mogelijkheid willen om het eigen risico in stappen van 50 of 100 te kunnen verhogen. 

Bedoel je dan het vrijwillig eigen risico? 
Het is namelijk wel mogelijk om voor een vrijwillig eigen risico te kiezen, in stapjes van 100 euro per keer. 
Dit jaar is het eigen risico € 385. Zou je dit willen verhogen, dan heb je de mogelijkheid om te kiezen voor: 485, 585, 685, 785 en 885 euro. Hoe hoger het vrijwillige eigen risico, hoe grote de besparing per maand op de premie. Meer informatie hierover lees je op onze eigen risico pagina

Is dit ook zoals jij dit voor je ziet? 
Zou jij dan kiezen voor stappen van 50 euro of 100 euro? 

Starter

Hoi @Eva S,

Ik bedoel inderdaad het verhogen van het vrijwillig eigen risico. Zeer recent heb ik het vrijwillig eigen risico aangepast van mijn zoon maar had ik voorzover ik na kon gaan uitsluitend de keuze om met €500,- te verhogen. M.a.w. ik ben die staffel niet tegengekomen. Het kan ook zijn dat ik iets niet heb opgemerkt.

Ik zou dan inderdaad kiezen voor stappen van 50 euro of 100 euro.

Bedankt voor jouw reactie en service in deze.

Moderator

@Medic

Na het lezen van je reactie heb ik het vermoeden dat je zoon misschien een ZieZo polis heeft. Kan dat kloppen?
Bij die verzekering zijn er namelijk maar 2 mogelijke opties. Een vrijwillig eigen risico van o euro en een vrijwillig eigen risico van 500 euro. Binnen Achmea heeft elke basisverzekering alle varianten, dus 0, 100, 200, 300, 400 en 500 euro, met uitzondering dus van de ZieZo basisverzekeringen. Vanwaar die uitzondering kan je je afvragen. ZieZo is een aparte productlijn van Zilveren Kruis en dit is één van de mogelijkheden om de ZieZo polissen te onderscheiden van de andere Zilveren Kruis producten, zoals Basis Budget en Basis Zeker.

Graag geef ik je ook wat meer informatie over het vrijwillige eigen risico en je idee om ook met stappen van bijvoorbeeld 50 euro te werken. 

De hoogte van het vrijwillig eigen risico (welke je mag aanbieden als verzekeraar) is wettelijk vastgelegd in de Zorgverzekeringswet, artikel 20:

Artikel 20

1 De zorgverzekeraar biedt van iedere zorgverzekering met een bepaalde combinatie van te verzekeren prestaties als bedoeld in artikel 11, eerste lid, een variant zonder vrijwillig eigen risico aan.

2 De zorgverzekeraar kan voor de verzekering van een persoon van achttien jaar of ouder varianten van de zorgverzekering aanbieden met een vrijwillig eigen risico van € 100, € 200, € 300, € 400 of € 500 per kalenderjaar, waartegenover hij een korting op de grondslag van de premie verleent.

Wat extra toelichting met betrekking tot je idee: 
Lid 1 zegt dat we altijd de variant met 0 euro vrijwillig eigen risico moeten opnemen. Lid 2 zegt dat we vervolgens mogen kiezen uit de varianten zoals hierboven geschreven.
Helaas is het dus niet mogelijk om andere stappen toe te voegen. Bijvoorbeeld 50 of 150 euro. 

Starter

Hoi Eva S,

Enorm bedankt voor de uitleg. Mijn zoon heeft i.d.d. een ZieZo polis.

Moderator
Status gewijzigd in: Wordt niet uitgevoerd