Vergoeding voor podotherapie

Status: Meer reacties nodig
door ‎12-05-2016 16:14

Ik snap niet dat er pas vanaf 3 sterren een vergoeding is voor podotherapie. En dan nog is het maar een schijntje van het totaalbedrag.

Bewegen begint bij de voeten. Als je daar last/pijn van hebt, houdt het al snel op met bewegen.

Of je krijgt zelfs last van je knieën of heupen (wat wel vergoed wordt: fysiotherapie).

Ik heb er laatst toch voor gekozen om naar de podotherapie te gaan en heb nu een paar zooltjes aangemeten gekregen. Totale kosten € 210,00. En het is nog maar de vraag hoe lang deze meegaan en na welke tijd de zooltjes effect hebben gehad en waarschijnlijk nieuwe nodig zijn.

Ik dacht dat ik meer dan voldoende verzekerd ben met 2 sterren, mooi niet dus.

Graag jullie reactie en alvast bedankt.

Pewi

Opmerkingen
Moderator
Moderator

Bedankt voor het plaatsen van je denk mee idee Pewi. 

Je geeft aan dat je niet snapt waarom er pas vanaf de aanvullende verzekering met 3 sterren een vergoeding is voor podotherapie.

Ik heb je vraag voorgelegd bij mijn collega. Hij geeft je graag alvast wat uitleg en achtergrondinformatie: 

Als verzekeraar moeten we keuzes maken welke vergoedingen we in welk(e) pakket(ten) opnemen. Wij hebben gekozen voor een opbouw in de pakketten. Hoe meer sterren het pakket heeft, hoe meer vergoedingen erin opgenomen zijn en hoe hoger de vergoeding is. Uiteraard kent een pakket met meer en hogere vergoedingen ook een hogere premie. Zodoende kan de klant zelf een keuze voor een pakket maken. Hierbij rekening houdend wat hij/zij aan vergoeding denkt nodig te hebben (dat weet je uiteraard niet altijd van te voren) en wat de hoogte voor de premie is voor dit pakket.

Bij de samenstelling van een pakket is gekeken voor welke doelgroep het product het meest geschikt is. Zo is de 1 ster geschikt voor klanten die weinig tot geen zorg verwachten en toch de basis willen verzekeren. De 2 sterren is gericht op jonge startende gezinnen waar vergoedingen rond geboortezorg goed in vertegenwoordigd zijn. Vanaf de 3 sterren is een pakket gericht op gebruik van zorg, waarbij de 4 sterren geschikt is voor mensen met een grote zorgvraag.

Naar de behoefte van klanten wordt ook onderzoek gedaan. Er is niet naar voren gekomen dat klanten al vanaf de 2 sterren een vergoeding voor podotherapie verwachten.

De hoogte van de vergoeding wordt jaarlijks beoordeeld. Als blijkt dat de vergoeding achter blijft bij de kosten die worden gemaakt dan wordt bekeken of dat aangepast kan worden. Uiteraard speelt ook mee wat een hogere vergoeding betekent voor de premie.  

Ik ben benieuwd hoe jij de situatie voor je ziet: 

Vanuit welke aanvullende verzekering zou deze vergoeding dan moeten komen volgens jou? 

Bedenk wel dat bij het uitbreiden van een pakket of vergoeding ook een hogere premie om de hoek komt kijken. Wat is denk je de juiste balans hierin?  

Ook hier zijn de andere leden weer vrij om te stemmen op dit idee en hierover mee te praten. Hoe denken jullie hierover? 

Moderator
Moderator
Status gewijzigd in: Meer reacties nodig

Bezoeker

Je weet in ieder geval dat je voor het volgend jaar je aanvullende verzekering kunt aanpassen. Veel mensen die chronisch ziek zijn hebben 4 sterren en nog het probleem dat ze maar 40 behandelingen per jaar voor fysiotherapie krijgen, terwijl ze iedere week fysiotherapie nodig hebben. Maar kijk even goed na of het loont om een ster extra te nemen. Misschien betaal je per maand zoveel meer premie dat je de kosten beter voor eigen rekening kan nemen. Ik geef je gelijk dat we veel te veel ziekenfonds moeten betalen terwijl we heel veel eigen kosten nog hebben.

Moderator
Moderator

Dat is inderdaad een goede tip Dolpha. Pas je verzekering aan op de kosten die je verwacht te maken, inclusief de berekening zoals je in het laatste deel van je reactie schrijft. 
Dat gaat natuurlijk niet alleen over fysiotherapie of podotherapie, maar ook andere behandelingen. 

Je geeft aan: "Ik geef je gelijk dat we veel te veel ziekenfonds moeten betalen terwijl we heel veel eigen kosten nog hebben. Om even terug te gaan naar het idee van Pewi, de vergoeding podotherapie. Wat zie jij als mogelijke oplossing? 

Bezoeker

Ik zou graag een andere indeling van de sterren zien. Je geeft aan bij 2 sterren is veel zorg besteed aan startende gezinnen. Prima. Maar waarom alleen rekening houden met startende gezinnen. Ook bijv. ouderen hebben een specifieke zorgvraag. Of nog makkelijker gezegd: waarom moeten ouderen ook nog meebetalen voor de zwangerschap, IVF of bevalling. Splitsing naar arthrose , dementie  diabetes hart en vaat. enz. kan dan toch ook.

Maar ik zou nog veel liever zien dat de zorg bij 1 organisatie zou liggen nu heb je veel te veel zorgverzekerings-aanbieders.

Dat kost een heleboel geld voor adminstratie werknemers en kantoren. Bovendien worden zorgvragers niet meer wijs uit alle paketten en  bij wie wat wel of niet verzekerd is. De ene verzekering doet podotherapie wel bij 2 sterren en de ander weer niet. Jammer dat het een concurentiestrijd is over de rug van zieke mensen.

Moderator
Moderator

De opbouw en hoeveelheid van de pakketten is een interessant onderwerp. Je bent niet de enige die er zo over denkt. We zijn hierover in gesprek in een ander denk mee idee. Zo te zien heb jij dit idee (minder aantal verzekeringen om uit te kiezen) ook al gevonden! 

Moderator
Moderator

Hoi Pewi, 

Nog een kort bericht met betrekking tot de vergoeding van podotherapie in 2017.

Podotherapie wordt nog steeds vergoed uit de aanvullende verzekering met 3 sterren of hoger. De vergoeding zelf is inmiddels wel aangepast. Uit de aanvullende verzekering met 3 sterren komt nu een maximale vergoeding van 200 euro per kalenderjaar. De aanvullende verzekering met 4 sterren heeft een maximale vergoeding van 300 euro per kalenderjaar. 

Bekijk deze link voor meer informatie. 

Heb je je aanvullende verzekering voor 2017 al gekozen. Hiervoor heb je nog de maand januari. Misschien helpt deze informatie je nog!