0 likes

Ik  vraag me af of het er ooit van zal komen om supplementen te vergoeden als er wetenschappelijk bewijs is dat het voorkomt dat antibiotica nodig zijn.

In mijn geval gaat het om een niet goed werkende blaas, waardoor ik twee keer per dag moet katheteriseren. 

Nu is wetenschappelijk bewezen dat D-mannose aan de binnenkant van de blaas een laag vormt,waardoor de e-collie bacterie, die 99%van de blaasontstekingen veroorzaakt, zich niet kan hechten en wordt uitgeplast.

D- mannose is een suiker die voorkomt in cranberries, ananas en meer vruchten. 90% komt meteen in het bloed terecht en de volgende uren nog eens 9 %. Je kunt nooit zoveel fruit eten om aan 3 gram te komen , bovendien ontwikkel je dan diabetes.

dit betekent dat je 2 tot 3 gram D-mannose moet gebruiken per dag om deze laag in stand te houden. 

Dat het werkt is bewezen. Mijn urine is voortdurend "besmet", maar ik krijg geen klachten.

Ik was altijd hooguit een week ontstekingsvrij, na een antibiotica kuur. Ook mijn bekkenbodemtherapeut heeft al bewijzen van patiënten. 

Nu kost de D-mannose me op zijn goedkoopst, als ik goed internet afstruin, 1,50 euro per dag. Bij apotheek of de Tuinen 3,20.

Ik bespaar maandelijks laboratoriumkosten en telefonische afspraak met uroloog, plus de antibiotica . Over hoe ik me voel, heb ik het dan niet eens.

Het zou echt mooi zijn als er voor dit middel en andere wetenschappelijk bewezen alternatieven de mogelijkheid komt om een vergoeding aan te vragen.

Opmerkingen
Moderator

Hoi Marja1,

Leuk dat je hier een idee plaatst. En wat goed om te horen dat je zulke goede resultaten hebt van het gebruik van D-Mannose. 

Ik reageer even op 2 verschillende punten: 

Ten eerste de vergoeding algemeen.

Er is inderdaad op dit moment geen vergoeding voor D-Mannose. Daarvoor kijken we naar twee verzekeringen: de basisverzekering en de aanvullende verzekering. 

De basisverzekering, met de vergoeding van geneesmiddelen. D-Mannose is hiervan geen onderdeel. Daarnaast is er ook nog de vergoeding voor alternatieve geneeswijzen uit de aanvullende verzekering. Hieronder vallen ook de homeopathische of antroposofische geneesmiddelen. D-Mannose valt onder de categorie orthomoleculaire voedingssupplementen. Er is daarom ook geen vergoeding onder de noemer alternatieve geneeswijzen. 

Dan nu het tweede punt: De opname bij wetenschappelijk bewijs en wat wij kunnen doen.

Vanuit de overheid wordt bepaald welke medicijnen er worden opgenomen in de basisverzekering. Er wordt dan ook gekeken naar het wetenschappelijke aspect. Ik lees dat jij erg goede ervaringen hebt met D-mannose. Dat het gebruik ervan uiteindelijk ook zorgt voor een besparing op de kosten van je overige zorg. Maar helaas is het daarom voor ons niet mogelijk om een uitzondering te maken. 

Waar wij wel iets aan kunnen veranderen, is onze aanvullende verzekering. 

Hoe zie jij dit Marja? Welke ideeën had jij bij het indienen van dit denk mee idee? 

Tot slot: nu ben ik geen apotheker en ook niet thuis in de homeopathische geneesmiddelen. Maar zou het (vanuit een vergoedingsoogpunt) interessant zijn om te bekijken of er bijvoorbeeld homeopathische geneesmiddelen zijn met een soortgelijke werking?

Voorbijganger

Hoi Eva,

wat fijn dat je zo uitgebreid op mijn idee, vraag, ingaat.

Ik ga er niet vanuit dat er voor mij een uitzondering gemaakt gaat worden, maar ik kan me voorstellen dat, als urologen dit middel voorstellen en er is inderdaad wetenschappelijk bewijs, dat supplementen af en toe onder de loep genomen kunnen worden. 

Ik bezoek ook regelmatig een homeopaat aan wie ik het hele verhaal ook verteld heb. Hij heeft mij uit zichzelf geen voorstel gedaan voor een vergelijkend medicijn, maar ik ga het zeker vragen.

Ik hoop dat dit soort ervaringen en onderzoeken gevolgd worden en indien er heel veel mensen baat bij hebben , het eens onder de aandacht van de regering gebracht wordt. Ik ga ervan uit dat dat met nieuwe medicijnen ook gebeurt.

met vriendelijke groet,

Marja Jongerius

Moderator

Ben benieuwd naar het antwoord van je homeopaat Marja! 

We weten inderdaad niet wat de toekomst gaat brengen. Maar ik kan me voorstellen dat als bepaalde groepen zich ergens hard voor gaan maken (bijvoorbeeld de urologen), dat dat wellicht een extra reden tot onderzoek is vanuit de overheid. 

Moderator
Status gewijzigd in: Wordt niet uitgevoerd