Uit eigen ervaring weet ik hoe het gedoogbeleid tegen de belangen van jullie clienten werkt.

Als je het al voor elkaar krijgt om alle drempels te overwinnen, is het nog steeds een sigaar uit eigen doos. Een aanvullende verzekering is een keer zo duur dan de maximale vergoeding.

Die is ook nog maar net toereikend voor een maand. Dat is toch onverkoopbaar?

Daarom het idee om vergoeding van medicinale cannabis, zonder drempels en maximum, op voorschrift van de huisarts in een aanvullende verzekering op te nemen. 

Het liefst in het basispakket maar dat stellen jullie niet samen.

Met de opbrengst uitvoerig onderzoek naar de geneeskrachtige werking van cannabis mogelijk maken.

Opmerkingen
Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Status gewijzigd in: In onderzoek

Hey Bart, ik zet je idee door naar de afdeling die keuzes maakt over onze aanvullende verzekeringen. Ik laat het weten wanneer hier reactie op is. 

Hey Bart, ik heb inmiddels antwoord gekregen, met redenatie waarom we het idee niet gaan uitvoeren, Het ministerie van volksgezondheid heeft kaders opgesteld. Meer hierover vindt je terug in de brochure.   

Reden dat we dit in de aanvullende verzekering niet uitbreiden naar andere indicaties/ en of andere soorten cannabis is omdat we ons kunnen vinden in de afwegingen die bij dit overheidsbeleid gemaakt worden en dit niet in de weg willen staan. 

Ik wijzig je idee naar "niet mogelijk"

Status gewijzigd in: Afgewezen

Nieuwkomer

Hoi Bart,
Zover ik weet kun je de kosten voor canabis (bij medische gebruik) ook declareren via de aangifte inkomstenbelasting dit onder de rubriek extra zorgkosten, (medicijnen op doktersrecept) hierbij heb je echter geen last van diverse kaders van zorgverzekeraars/overheden  en je bent vrij om het te halen waar je wilt.Smiley Knipoog

Gast

Ongelooflijk hoe "onze" minister van Welzijn (E. Schippers) haar ogen blijft sluiten voor overweldigende resultaten m.b.t. cannabisgebruik om ziekten aan te pakken. Deze minister heeft aardig wat miskleunen in haar reputatie gezet, lees maar eens hoe ze over homeopathie denkt en daarnaar beslissingen genomen heeft!

Het kan dan ook niet anders dan dat deze minister, die totaal niet geschikt is voor haar functie om burgers goed te beschermen tegen fysieke en emotionele ellende, er een puinhoop van maakt wat cannabisgebruik betreft. Het absolute gebrek aan gedegen onderzoek wordt telkens opgevuld met eigen interpretaties, die als een tang op een varken slaan. De vele duizenden mensen die wél kennis van zaken hebben, volgen al jaren met kromme tenen de waanzinnige ideeën van mevrouw Schippers. Overiegsn waren haar voorgangers ook zeer behept in het nemen van adequate en correcte beslissingen.

Want waar struikelt alles nu steeds over? Juist: geld. Er wordt wat af gelobbyed in de gezondheidszorg en lobbyisten lopen hun benen uit hun gat om ervoor te kunnen zorgen dat hun medicijnen firma's volledige rechten krijgen om hun giftige rotzooi aan zieke patiënten kunen slijten. Ogenschijnlijk heeft men al die cadeaus en bonussen afgeschaft, maar achter de schermen gaat dat allemaal gewoon door, alleen minder opvallend. Alleen via omkoperij lukt het hen om hun verkopen op peil te houden. Laatst las ik nog een artikel over dat onze minister Schippers was omgekocht om iets naar voren te schuiven, zonder dat de Kamer daar een eindbeslissing over genomen had. Ze doet dat dus zomaar, omdat ze daar zelf beter van wordt. Regelrecht schandalig hoe onze regering met zieke mensen omgaat, die nota bene allemaal hard gewerkt hebben om de staat te blijven voorzien van kapitaal, zodat ze die aan veel kanten over de balk kunnen smijten aan zaken die ons welzijn niet ondersteunen, integendeel zelfs!

Dus door slecht - lees: niet gedaan - onderzoek over de fantastische werking van cannabis wordt dit ideale geneesmiddel gewoon aan de kant gezet en uitgeschakeld. Daar staan medicijnen tegenover die uitermate giftig zijn voor de mens en die als kippevoer over de toonbank gaan. Dankzij cannabis hoef ik sinds een half jaar geen giga giftige injecties meer te gebruiken tegen intense reumapijnen, wat de zorgmaatschappij ontzettend veel geld scheelt. Die tienduizend euro's per jaar aan injecties worden dus bespaard, net zoals vele andere peperdure geneesmiddelen wanneer men cannabis gebruikt.

Het Z. Kr. loopt als een schoothondje achter de slecht bedachte regels van de staat aan en voldoet daarmee totaal niet meer aan wat ze feitelijk zou moeten doen: meehelpen met het verbeteren van het welzijn van de zieke mens. Maar ja, wat wil je met zo'n inmiddels doodziek geworden regering, die allang niet meer in staat is om zijn taak als beschermer van zijn burgers neer te zetten. Deze regering, inclusief de zorgmaatschappijen, zijn inmiddels zó ziek geworden door mis-handelingen naar de burgers toe, dat het hoog tijd is geworden voor een radicale omwenteling. En gelukkig gaat die binnenkort een keer komen, heerlijk om dat mee te mogen maken!

Goed om te lezen dat cannabis zo een uitkomst voor jou is fps! Ik kan me voorstellen dat je ontevreden bent over de overheid als er beslissingen worden genomen die voor jou onbegrijpelijk zijn en ook onwenselijk. Nieuwe medicijnen moeten wel aan strenge voorwaarden voldoen voor ze op de markt komen en er zijn genoeg mensen van goede wil. Zowel bij ons als verzekeraar als in de politiek. Hopelijk krijg je daar ook ervaring mee in de toekomst! Bedankt voor het delen van je verhaal. Als je van een goede discussie houd is het forum misschien ook wel aantrekkelijk voor jou? Anton

Vaste bezoeker

De optie van iets declareren van medicinale cannabis via inkomstenbelasting is helaas niet meer reeel ,tenzij je echt enorme hoge kosten hebt . Ik heb jarenlang van deze aftrekpost gebruik gemaakt en kreeg ook elk jaar van allerlei aanvullende, niet-vergoedde zorg zo 350 per jaar nog terug ,maar toen veel mensen hier gebruik van gingen maken heeft de belasting dit snel aangepast (drempel) waardoor het nu meestal niet meer de moeite loont. Bovendien wordt medicinale cannabis ook niet langs die weg vergoed als er geen arts bij betrokken is qua voorschrijven,en bij de meeste mensen die baat hebben bij medicinale cannabis is dat niet zo ,omdat artsen het enkel voorschrijven bij kanker of ms ,en hele groepen andere aandoeningen links laten liggen hierin. Deze groep ,waar ik zelf ook toe behoor (chronische slapeloosheid en daardoor steeds meer aandoeningen) wordt erg gedupeerd en niet serieus genomen,ook niet bij Zilveren Kruis. Ik vermoed hierin ook te weinig kennis van zaken of ervaring in deze materie.

Webcare

Hoi @Karlein Je oplossing voor vergoeding hebben we inderdaad niet.  Je raakt me met je opmerking dat chronische slapeloosheid te weinig aandacht krijgt. Ik ga intern in ons overleg bespreken of we hier aandacht aan kunnen geven. Zouden we dan jouw reactie als voorbeeld in de discussie kunnen plaatsen denk je?

Community Manager
Status gewijzigd in: Wordt niet uitgevoerd

Vaste bezoeker

Hai @Pauline ,sorry ,ik zie jouw reactie nu pas ,veel ziek geweest,maar goed idee om te bespreken en je mag zeker mijn reacties op het forum in de discussie plaatsen ,ik hoop nog steeds op een echte grote verandering in deze ,ik ben weer ongevoeliger geworden voor chemische slaapmiddelen ,heb niks meer aan reguliere oplossingen en slaap alleen nog maar op cannabisolie ,maar zo overgeleverd aan ondoorzichtige verkoop hiervan,vanwege de illegaliteit. Risico op vervuilde olie (met residu van niet consumeerbare alcohol of bestrijdingsmiddelen omdat je niet weet hoe de cannabis is gekweekd e.d.) ,en geen enkele vergoeding. Het zou al zoveel schelen als je (bio) medicinale wiet op recept zou kunnen krijgen ,ook voor slapeloosheid en chronische pijn etc. (niet alleen bij kanker,zoals nu.