In de zomer 2016 na het eten van kipfilet een bacterie Campylobacter binnengekregen en vervolgens Guillain Barre syndroom, een verlammingsziekte waardoor mijn armen en benen verlamd waren. Opgenomen in ziekenhuis, kuur gehad en vervolgens naar revalidatiecentrum met O.a. Veel warm water zwemmen, goed voor de spieren, en andere therapie om weer te leren loen etc.

medio november 2016 ontslagen uit revalidatiecentrum en ga nu naar 1e lijn zorg de fysio, en ga 1x per week terug om in Warm Water te zwemmen in het therapiebad van het revalidatiecentrum. Mogelijk via lidmaatschap van een vereniging voor aangepast sporten die het zwembad huurt in de avonduren.

kosten hiervoor € 190 per jaar. Echter geen vergoeding alleen voor reuma.

Mijn ziekte komt gelukkig erg weinig voor ca. 200 ziektegevallen per jaar in Nederland.

Maar herstel kan wel 3 jaar duren en in die periode en wellicht daarna is warm water therapie een noodzakelijk iets voor mijn herstel en om soepele spieren te houden.

ik zou graag zien dat dit vergoed gaat worden

Opmerkingen
Moderator

Gerard, dat klinkt als een heftige periode die je hebt meegemaakt. Dat het eten van een stuk kip dit met zich mee kan brengen, wat heftig zeg! Hoe gaat het op dit moment met je? Als ik het zo lees nog wel vol op bezig met revalideren. Allereerst wens ik je het allerbeste met revalideren. 

Daarnaast lees ik je vraag over de vergoeding van het zwemmen in warm water. Het klopt wat je zegt, deze vergoeding geldt alleen voor mensen met reuma en een 3 of 4 sterren aanvullende verzekering hebben. Om te achterhalen waarom deze keuze is gemaakt en om jou idee voor te leggen zoek ik contact met een van mijn collega's die de vergoedingen voor de aanvullende verzekering opstelt. Ik kom hierop terug met een update!

Moderator

Hoi Gerard, ik heb je vraag voorgelegd aan mijn collega die de inhoud van de aanvullende verzekeringen onderzoekt en bepaalt. Hij kon mij het volgende aangeven:

We hebben de vergoeding voor ‘Bewegen in extra verwarmd water bij reuma’ in de aanvullende verzekering opgenomen, omdat reumapatiënten in beweging moeten blijven om de gewrichten te onderhouden (soepel te houden). Reuma viel, tot een paar jaar geleden, nog onder de zogeheten ‘chronische aandoeningen fysiotherapie’ en konden reumapatiënten dit “onderhoud” door een fysiotherapeut laten doen. Sinds enkele jaren kan dat dus niet meer, omdat dit niet meer valt onder de ‘chronische aandoeningen fysiotherapie’. We hebben destijds besloten de vergoeding voor ‘Bewegen in extra verwarmd water bij reuma’ voor deze groep te handhaven.

Gezien de relatief lage kosten (als ik het goed begrijp € 190,- per jaar) wordt er op dit moment niet gekeken naar het uitbreiden van de voorwaarden omdat er elk jaar opnieuw strikt moet worden gekeken of het vergoeden van deze relatief lage kosten wel moet vanuit de aanvullende verzekering.

Wel zal mijn collega jouw input meenemen voor volgend jaar wanneer de vergoedingen weer worden bekeken voor 2018.

Dit is wellicht niet de uitkomst die je had gehoopt, ik hoop dat het in elk geval toelichting geeft op de keuzes die we hebben gemaakt. Als je toch nog vragen hebt of andere punten laat het mij gerust weten. Voor nu zet ik je idee op de status: 'Wordt niet uitgevoerd'

Moderator
Status gewijzigd in: Wordt niet uitgevoerd