0 likes

ik gebruik medicijnen die veel kosten, pm, 1300 dat is veel geld, nu kan ik die medicijnen ook in thailand kopen  voor minder dan de helft. dus een bespaaring van 700 pm. wat is de reden dat zilveren Kruis daar niet aan mee werkt ? die besparing van 80.000 euro voor de komenden 10 jaar kunt u beter gebruiken om andere mensen te helpen.

Gr. John Pirovano

Opmerkingen
Moderator

Wat leuk om te zien dat je zo meedenkt over de zorgkosten John! 

Je geeft aan dat het behoorlijk wat euro kan schelen wanneer je medicijnen zou kopen uit een ander land, bijvoorbeeld Thailand. Een interessante gedachte. Ik vraag me af hoe dit precies werkt in de praktijk. Daarom ben ik ook benieuwd, doe je dit op dit moment ook zelf al? En hoe gaat dat dan precies? Heb je daar ook een apotheker of iemand die zorgt voor de juiste afstemming en voorlichting? Is er afstemming met je arts(en), de personen die ook je recepten schrijven. 

Zoals je al leest, vraag ik me af hoe dit precies zou werken. Daarom een goede reden om ook een collega van de afdeling Farmacie aan te haken. Dan kunnen we ook wat gerichter en inhoudelijk reageren op je voorstel. Een terugkoppeling volgt nog. 

In de tussentijd ben ik benieuwd naar je ervaringen en verdere gedachten over dit idee! 

Moderator

Hallo John,

Ik neem het stokje over van mijn collega Eva en heb een terugkoppeling ontvangen van mijn collega’s bij de afdeling Farmacie. Jouw voorstel om medicijnen die in het buitenland goedkoper zijn, naar Nederland te halen, blijkt al te bestaan en wordt in de apothekerswereld aangeduid met de term ‘parallel-import’. Er zijn vanuit de wetgever echter strenge regels aan verbonden die bijvoorbeeld bepalen dat geneesmiddelen alléén binnen de landen van de Europese Unie (plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland) mogen worden uitgewisseld.

Het importeren van geneesmiddelen uit Thailand die vervolgens via de Nederlandse apotheken worden uitgeleverd, behoort dus sowieso niet tot de mogelijkheden. Maar jij doelt wellicht op de situatie dat je de geneesmiddelen zelf in Thailand gaat kopen. Eva stelt jou daar al wat vragen over en we zijn heel benieuwd hoe jij dat dan voor je ziet. Kun jij daar wat meer over kwijt?

Debutant

ik was laatst aan het googlen en kwam iets geks tegen. Ik slik voor mijn rug diclofenac en was benieuwd wat het in het buitenlans zou kosten. In Nederland betaal ik 17,50 per doosje eigen risico. In Spanje kost het zelfde doosje 7,50. Dit is 10 euro verschil en dat op 1 medicijn soort. Ik denk dat hier nog heel veel te besparen valt en hier door zou de premie fors omlaag kunnen. 

Moderator
Status gewijzigd in: Uitgevoerd

Hoi Mario, leuk om te zien dat je onze denk mee ideeën pagina hebt gevonden!

Ik heb je idee samengevoegd met het idee van John. Want eigenlijk stellen jullie hetzelfde voor. Wanneer dezelfde medicijnen in het buitenland goedkoper zijn, deze medicijnen daar inkopen om daarmee de kosten te besparen. 

Zoals je leest zijn jullie niet de enige met deze gedachtegang en bestaat dit idee eigenlijk al, met de naam: parallel import.

In het voorstel van John wordt er gesproken over Thailand, want dan net één van de uitzonderingen is. Omdat het geen EU land is. In jouw voorstel gaat het over Spanje, wat natuurlijk wel onder deze noemer valt. 

Graag geef ik je wat meer informatie en handige linkjes, mocht je meer willen lezen over parallel import in de farmaciewereld. Beginnende bij het medicijn uit je eigen voorstel; diclofenac.

Op de website medicijnkosten.nl kan je veel informatie vinden over medicijnen. Zo ook of de specifieke medicatie beschikbaar is via parrelel import, uit welk land deze import komt en ook het verschil in prijs. Wil je dit zien, dan moet je in rechter menu balk wel het vinkje met de naam parralel import aanzetten.

Hier - als voorbeeld - een diclofenac die ook via de import beschikbaar is uit Griekenland:

https://www.medicijnkosten.nl/databank?artikelId=7153&hoeveelheid=30,00

Wat wel nog het benoemen waard is (en ook op de website medicijnkosten staat). Wat daar wordt aangegeven is de prijs van het medicijn. Hierbij komen dan nog de afleverkosten bij, de kosten die de apotheek hanteert om het medicijn af te leveren. Nu weet ik niet hoe dat in de andere landen geregeld is, maar dit kan wel een reden zijn voor (verder) afwijkende bedragen als je gaat vergelijken. 

Tot slot nog een linkje naar een document over parallel export & import van de rijksoverheid: download PDF​​​​​​​

Ik zet de status van dit idee op uitgevoerd, omdat het al bestaat. 

Maar ik ben wel benieuwd, John & Mario, hadden jullie hier nog andere ideeën bij?