Hallo,

Mijn idee is om naast dat iemand orthopedische schoenen heeft toch ook steunzolen te vergoeden. Aangezien er 18 maanden met schoenen gedaan moet worden laat ik geen open schoenen maken. Hier heb ik te kort iets aan. Maar met warme dagen kan ik door dichte schoenen mijn warmte niet kwijt.

Ik koop dan confectie schoenen/sandalen maar mis dan ook gelijk mijn voetbed vanuit de orthopedische schoenen. Deze zijn niet te gebruiken in confectie schoenen. Steunzolen zullen dan een goede optie zijn. Natuurlijk niet vergelijkbaar met de orthopedische schoenen maar wel geschikt voor tijdelijk gebruik. En anders ook het recht op 1 paar orthopedische zomerschoenen waar je dan langer mee moet doen. Dat zal ook zeer welkom zijn.

Met vriendelijke groet,
Yvonne Hofman-Klinge

Opmerkingen
Community Manager

@Yvonne HK Bedankt voor je idee. Ik ga een productmanager zoeken die hier een antwoord op kan geven.

Community Manager

@Yvonne HK Nog even voor de helderheid: nu worden orthopedische schoenen vanuit de basisverzekering vergoed en steunzolen gedeeltelijk vanuit de aanvullende verzekeringen (3 en 4 sterren). Heb je zelf een aanvullende verzekering en is het bedrag dat je vergoed krijgt niet hoog genoeg? Of zou je willen dat het in een aanvullende verzekering met minder sterren (1 of 2) wordt opgenomen? Of zou je willen zien dat je ook zonder een aanvullende verzekering steunzolen vergoed krijgt als je al gebruik maakt van orthopedische schoenen?

Voorbijganger

Ik heb gewoon een 4-sterren verzekering, aangezien ik wel weet dat dat nodig is. Dit vind ik geen probleem. Maar omdat ik al orthopedische schoenen heb krijg ik dus geen vergoeding voor steunzolen uit de aanvullende verzekering. Dat bevreemd mij.

Community Manager

@Yvonne HK Volgens mij zou dat ook niet zo moeten zijn en kan je van allebei de vergoedingen gebruik maken. Zal ik even met je meekijken? Wil je dan je relatienummer en geboortedatum naar me sturen in een privébericht?

Webcare

Hey @Yvonne HK  Steunzolen worden vergoed uit de aanvullende verzekering vanaf drie sterren. Het maakt voor de vergoeding niet uit of je al orthopedische schoenen gebruikt.

Je vraag zet ons aan het denken. Je zou graag steunzolen vergoed zien uit de basisverzekering. Je kunt dan naast je speciale aangemeten schoenen zelf confectieschoenen kopen waar je met een steunzool mee uit de weg kunt begrijp ik.

Interessant idee ook: vergoeding voor zomerschoenen waar je langer mee doet. Wat zou volgens jou een goede termijn zijn? Hoe zou volgens jou de vergoeding voor orthopedische schoenen er uit moeten zien?

Onder ons Yvonne: als enorme schoenengek heeft je vraag mijn volle interesse. :-)

groetjes Pauline

Voorbijganger

Hoi Pauline,

Een redelijk termijn voor orthopedische zomerschoen lijkt mij 36 maanden. Gezien je deze in Nederland toch minder draagt. Maar ik merk inmiddels goed dat ik mijn orthopedische schoenen al een poosje niet gedragen heb maar wanneer ik ze nu wel aan doe weet ik dat ik heel benauwd word. Dus kiezen uit twee kwaden.

Ook ik ben best een schoenengek maar helaas pindakaas.

Groetjes Yvonne

Community Manager

@Yvonne HK Onze expert op het gebied van hulpmiddelen is, zoals zo velen, even op vakantie, maar zodra ze terug is zal ik haar vragen hier naar te kijken Yvonne Smiley Vrolijk

Nieuwkomer

Soms als je wel steunzolen nodig hebt zoals bijvoorbeeld voor erge hielspoor loop je tegen hetzelfde probleem aan merk ik. Je hebt maar "genoeg" (net aan genoeg of soms zelfs net iets te weinig) aan bedrag wat vergoed wordt voor steunzolen 1x p kalenderjaar. Wat inhoud dat je altijd dichte schoenen moet dragen omdat je steunzolen niet in slippers passen. Nu heb je dagen dat het gewoon echt veel te benauwend is om dichte schoenen te dragen. Dan wil je slippers aan. Er zijn mogelijkheden tot het laten maken van speciale slippers waar het voetbed dus hetzelfde als je steunzool is. Maar dan zul je die zelf moeten betalen  en die slippers zijn net zo prijzig als de steunzolen zelf. Waardoor je dus in de zomer meer klachten ondervindt omdat je het niet trekt om elke dag je dichte schoenen aan te trekken. (Even voor de info, met mijn steunzolen kom ik ook een heel stuk omhoog bij de hiel waardoor je ook geen lage zomerschoenen kan gebruiken in combinatie met de steunzolen. Je zult dus echt van die speciale slippers moeten laten maken of in hete dichte schoenen moeten lopen (en als je al snel hete voeten en zweetvoeten hebt dan is dat geen pretje).

Daarom vind ik je idee voor hogere vergoeding erg goed (zelf ook 4 sterren verzekerd dus het is niet dat ik alles maar uit de basis verzekering "eis")

Moderator

@Yvonne HK Ik heb je vragen besproken met onze beleidsontwikkelaar die zich bezig houdt met hulpmiddelen. Ze geeft aan dat jouw voorstel een wijziging van de basisverzekering inhoudt.  De overheid bepaalt de inhoud van de basisverzekering en wij als zorgverzekeraar hebben hierin een uitvoerende taak. Op dit vlak kunnen wij dus niets betekenen.

Wil je toch nog een stap verder gaan? Wellicht dat een patiëntenvereniging dit kan oppakken en kan aandragen bij een politieke partij. Besef wel dat dat ook geen zekerheid geeft. Zeker gezien de (algemene) stijgende zorgkosten. Maar ook omdat er is bepaald dat er voor de vergoeding van orthesen (o.a. steunzolen) sprake moet zijn van een ernstige aandoening. 

@RS Bedankt voor je reactie. In jouw voorstel lees net andere insteek, namelijk het veranderen (verhogen) van de steunzolen vergoeding uit de aanvullende verzekering. Klopt dat? @RS Bedankt voor je reactie. In jouw voorstel lees net andere insteek, namelijk het veranderen (verhogen) van de steunzolen vergoeding uit de aanvullende verzekering. Klopt dat? 
Aan de andere kant ook het signaal dat je niet alle steunzolen kan gebruiken in slippers. Met als alternatief het laten maken van speciale slippers. Wat zijn jouw ervaringen daarmee Yvonne? 

Voorbijganger

Beste RS en Eva S

Ik begreep al dat de kwestie vergoeding van zomerschoenen een overheidskwestie zou zijn. Jammer genoeg heeft de zorgverzekering daar te weinig inspraak in. 

De opmaat gemaakte slippers ken ik. Echter in mijn geval vallen die ook af gezien mijn hoogte. Maar idd een hogere vergoeding in de verzekering zal dat voor velen wel een uitkomst zijn. Want ik ken al veel mensen die ze laten maken en er zeer tevreden over zijn. Voor hen is het vaak een gepuzzel om dit icm steunzolen te regelen. En vooral in het geval van kinderen met steunzolen is de vergoeding aan de lage kant gezien hun groei. 

Ik begrijp best dat wanneer er meer vergoeding komt het ook te duur kan zijn voor de zorgverzekering. Maar ik denk dat er meer mogelijkheden zijn door pakketten op maat. Natuurlijk is het zo dat iedereen een stukje mee betaald aan de vergoedingen van elkaar, zodat de kosten zo laag mogelijk kunnen blijven.

Te denken aan bijvoorbeeld kraamkosten. Maar er zijn er genoeg die nooit gebruik maken van bijvoorbeeld alternatieve geneeskunde, of iig niet volledig. Maar wel tekort komen aan de vergoedingen van de steunzolen.

Dus meer zorg op maat zal mooi zijn. Al besef ik ook dat dit een groot gepuzzel wordt.

Groetjes Yvonne