Het gebeurt nog al eens dat ik een declaratie indien (die ik in sommige gevallen pas betaal als ik geld terug heb gekregen omdat ik het anders niet kan betalen) maar dan houden jullie geld in omdat er nog openstaande rekeningen zijn van bijvoorbeeld mijn medicijnen omdat die uit mijn eigen risico komen. Dit kunnen rekeningen betreffen van maanden geleden. Ik betaal liever een keer 18 euro of 7 euro dan als ik na een aantal maanden ineens 50 euro of meer moet betalen. Ik zou graag willen dat op het moment dat er kosten zijn die ik moet betalen, deze direct worden afgeschreven en niet worden opgespaard. Zodat ik niet voor verrassingen kom te staan als ik reken op geld van een declaratie.

Opmerkingen
Expert

Hoi SBM, goed dat je hier je idee met ons deelt! Het opsparen (en daardoor verrekeningen) van nota’s is iets wat ons intern ook bezig houd. We zijn het afgelopen half jaar intern druk bezig geweest om ervoor te zorgen dat we nog zo min mogelijk nota’s opsparen, toch kan het zo zijn dat je nog steeds met opsparen geconfronteerd wordt.

Waarom sparen we op?

Het opsparen heeft voornamelijk een financiële reden. Als wij voor elk declaratie een declaratieoverzicht zouden sturen zou dit miljoenen extra kosten. En dit zijn niet de kosten waar we  jullie premie geld aan willen besteden. Die kosten komen voort uit het volgende:

• extra brieven (en porti kosten) die we moeten versturen en
  • alle vragen die ontstaan door de declaratie terugkoppeling te beantwoorden. Er bellen namelijk veel klanten over declaratie overzichten. Uit ons onderzoek blijkt dat meer brieven versturen resulteert in meer telefoon verkeer wat weer geld kost.

Wat wij ons natuurlijk ook gerealiseerd hebben is dat een e-mail met je declaratieoverzicht het stukje kosten voor de brieven al wegneemt.  Helaas is het in de techniek nog niet mogelijk om onderscheid te maken tussen het opsparen van brieven en mailtjes. We zijn hard aan het werk om dit obstakel weg te halen J

Wat zijn we dan nu concreet aan het doen?

We willen zelf ook van opsparen af, maar daarvoor moeten we wel voorkomen dat dit heel veel extra kosten met zich meebrengt. Om dit te realiseren zijn we de volgende dingen aan het doen.

• We zijn in de techniek onderscheid aan het maken tussen klanten die terugkoppeling krijgen over de mail en over de post. Dit zou ons helpen om voor de digitale klanten niet meer op te sparen.
  • We zijn ‘Mijn Zilveren Kruis’ zo goed aan het maken dat klanten daar altijd snel en gemakkelijk hun antwoord kunnen vinden op het moment dat het hen uitkomt. Zo zijn we op dit moment jullie input aan het verzamelen rondom het terugkoppelen van je declaratie in Mijn Zilveren Kruis. Wellicht heb je ideeën die ons kunnen helpen?

Als we dit hebben gerealiseerd kunnen we het opsparen nog verder terugdringen en uiteindelijk zelfs helemaal stoppen.

Zijn dit ook de acties die jij voor ogen had SBM? Uiteraard als je suggesties hebt horen wij deze graag. Voor nu verander ik de status van je idee in ‘In ontwikkeling’. Dit idee kunnen we niet op hele korte termijn realiseren. Wel weet je nu dat we er druk mee bezig zijn en als er een status update is zal ik deze hier met jullie delen!

Let op: we sparen niet alle nota’s op. Krijg je geld van ons, dan sturen wij je dat direct!

(dat betekent in de praktijk dat we alleen nota’s opsparen van zorgaanbieders waarover je een eigen bijdrage of eigen risico moet betalen Meer uitleg lees je in dit topic.

Moderator
Status gewijzigd in: In ontwikkeling