Halotherapie (zoutkamer) opnemen als alternatieve geneeswijze voor vergoeding.

Status: Ter beoordeling
door op ‎16-02-2016 20:47 - laatst bewerkt op ‎17-05-2016 15:40 door Moderator

Ik zou graag zien dat de zoutkamer opgenomen werd door het zilverenkruis.
Ik heb o.a. chronische holtontsteking / te dunne neus gang  snel geirriteerd slijmvlies daardoor veel slijm en dus geen lucht kunnen krijgen.
Hiervoor werden operaties en dagelijks zware medicatie voorgeschreven.
Ik heb vele medicatie gehad en al een operatie achter de rug wat mij zo slecht heeft gedaan dat ik niet nog één aan durf.

Via een kennis hoorde ik over de zoutkliniek waar gelukkig de eerst sessie gratis was, ik kreeg hierna meer lucht en het slijm liet meer los.
Ik heb nu inmiddels meerdere sessies achter de rug en merk degelijk rondom de sessie dag verschil met als ik langere tijd niet ben geweest.
Ik zit minder verstopt en krijg meer lucht.

In de loop van tijd ook meer mensen ontmoet met het zelfde probleem als mij kwa gezondheid die bij de zoutkamer kwamen en een goede verlichting van de klachten ervaarde.

Ik zou graag zien dat het net als accupunctuur en homeopathie vergoed zou worden zodat ik vaker erheen kan en vol kan houden zonder de chemische medicijnen en bijwerkingen.
Mijn problemen zijn dan niet volledig weg maar zijn wel een stuk draagzamer geworden.

Status: Ter beoordeling
Opmerkingen
Moderator
Moderator

Hoi @Lisanne1

Zo te lezen biedt de zoutkamer voor jouw een oplossing. Ik begrijp dat je er graag vaker heen zou willen gaan. Vandaar je voorstel om hem op te laten nemen onder in de vergoeding van alternatieve geneeswijzen.

Goed dat je ons hier weet te vinden! Ik ben benieuwd hoe jij en de andere andere leden hierover denken. Wanneer vinden jullie dat een behandeling / therapie opgenomen kan worden als alternatieve geneeswijze? Waar moeten we dan op letten?

In de tussentijd ga ik opzoek naar een collega om dit idee mee te bespreken. Wanneer ik meer weet, post ik dit hier! 

Moderator
Moderator

Hallo @Lisanne1,

Wij hebben onderzocht of er meer verzoeken zijn voor deze vergoeding. Wij hebben één ander klantsignaal ontvangen voor de zoutkamer. Wij zijn nog steeds benieuwd of er meer verzekerde zijn die deze wens hebben. Voor nu dus de oproep aan andere verzekerde om het idee te liken en hier te reageren als je deze vergoeding ook graag terug zou willen zien in onze verzekering.

Groet,

Jan  

Moderator
Moderator
Status gewijzigd in: Meer reacties nodig

Cadet

Beste Jan,

Wat ben ik blij, dat Zilveren Kruis serieus wil kijken naar het opnemen van de behandelingen in de zoutkamer bij alternatieve geneeswijzen! Als astmapatiënt heb ik negatieve ervaringen met pufjes (bijwerkingen: hartritmestoornissen, depressieve klachten, verstopte neus, spierkrampen etc.). Ik was dan ook blij, om het alternatief van de zoutkamer te ontdekken.  Ik kom er nu regelmatig sinds 4 jaar en gebruik geen medicijnen meer. Ook voel ik mij veel beter door de zoutbehandelingen.  Er zijn inmiddels ook longartsen die doorverwijzen. Als je in het gastenboek van de Haloclinic kijkt zie je dat ik niet de enige ben, die zeer enthousiast is over de positieve uitwerking van de zoutbehandelingen http://www.haloclinic.nl/ervaringen/ .  Tevens is op de website informatie te vinden over wetenschappelijk onderzoek mbt deze behandelingsmethode bij longklachten. Het is voor mij dan ook een raadsel dat alleen zorgverzekering Zorg en Zekerheid sinds 4 jaar deze behandelingen vergoedt. De astma- medicijnen zijn ernorm duur en de zoutbehandelingen zouden toch een enorme besparing moeten opleveren voor de ziektekostenverzekeraars.  Als longpatiënt zou ik dus de opname van zoutbehandelingen in het pakket Alternatieve Geneeswijzen enorm toejuichen. Dan kan ik nog meer gebruik maken van de behandelingen.

Voorbijganger

Ik zou het prettig vinden als de zoutkamer wordt opgenomen in de vergoedingenlijst. Het werkt goed en zonder bijwerkingen.

Debutant

Halo Clinic Zaandam vergoeding in het pakket: heel graag en zeker geen overbodige luxe!

Ik kom hier al geruime tijd en het is een weldaad voor mijn lichaam en geest! Ik heb COPD en heb meer lucht en energie sinds ik de zoutkamer bezoek!

De reden dat ik momenteel verzekerd  ben bij Z&Z is dat zij als enige zorgverzekeraar de Halo Clinic vergoeden.

Ik werk zelf bij een Dermatologiepraktijk en hoor veel goede verhalen over Zilveren Kruis en ook zijn een groot deel van onze patienten bij ZK verzekerd.

Dit zouden er zeker meer zijn, waaronder ikzelf, wanneer de halotherapie vergoedt zou worden!

Check ook de ervaringen op www.haloclinic.nl in Zaandam.

Met  vriendelijke groet

Ans Ophuis

Cadet

Kijk voor de ervaringen met de zoutkamer ook eens naar het longforum : http://www.longforum.nl/discussion/12938334/zoutkamer-haloclinic

Het lijkt mij ook goed om bij dit onderwerp niet alleen af te gaan op een paar verzekerden van Zilveren Kruis, die toevallig deze discussie volgen.

Deze alternatieve behandeling verdient het naar mijn mening om serieus te worden onderzocht als alternatief voor de reguliere geneeskunde.

Passant

Ook ik heb ongelooflijk goede ervaringen met de zoutkamer in Zaaandam , de Haoclinic.

Ik ben verzekerd bij Zilveren kruis.  Mijn zoon is twee keer naar Davos geweest ( opname van meerdere maanden ). (Ik vermoed dat deze opname bijzonder veel geld kost.) Mijn zoon was gediagnosticeerd met ernstig astma.

Elke keer kwam hij terug van zijn opname in Davos met nog meer medicijnen. 

Vorig jaar was hij enkele maanden na zijn opname in Zwitserland was  alweer heel erg ziek, kon niets meer en was ernstig benauwd.  ( evenals de andere kinderen waar hij mee in Zwitserland zat ,zij lagen inmiddels ook weer in het ziekenhuis hier Nederland  )

Hij zit op het gymnasium maar kon niets meer leren en zeker niet meer naar school. 

Hij zat zelfs meerdere keren per dag thuis aan een vernevelapparaat. ( enorm hoge dosis ventolin )   Had vele puffers, veel medicijnen zoals singulair en meer.  Ik had de hoop opgegeven bij de artsen omdat ze meer en meer medijnen toeschreven en niet meer wisten wat ze moesten doen.

Vervolgens ben ik een ander traject ingegaan : Ik ben zelfstandig begonnen met afbouwen van zijn medicijnen.  Maar wel nadat ik overleg had gehad met mensen die de zoutkamer bezochten en ook met een andere arts.   Ik ben met mijn zoon in het begin elke dag in de zoutkamer geweest . Daar voelde hij voor het eerst verlichting en voelde zich minder benauwd.

Ik heb heel langzaam ( tijdsbestek van enkele maanden ) de medicijnen afgebouwd naar nul , en tegelijkertijd heb ik de zoutkamer-sessies voorzichtig ook afgebouwd.

Mijn zoon is nu anderhalf jaar al medicijn-vrij en voelt zich beter dan ooit tevoren . Hij kan weer naar school, na jaren kwakkelen is hij nooit meer een dag ziek geweest.  Wanneer hij nu eens verkouden is gaan we voor een paar sessies naar de zoutkamer.

Ik hoop dat ik mijn steentje kan bijdragen, aan therapie bij de zoutkamer,  zoutkamer is goedkoper, maar vooral efficienter dan zijn opname in Davos denk ik zo !

Misschien kunnen we iets opzetten tussen astma - patienten en zoutkamers, ik ben bereid te helpen en mijn eigen ervaringen te delen en uit te dragen.  

Ik ken inmiddels enorm veel mensen die geholpen zijn bij de zouttherapie, ik heb me heel goed voorbereid alvorens ik de stap heb gewaagd om medicijnen af te gaan bouwen.Heb vele mensen gesproken over hun positieve ervaringen ook.

Vergoeding van de zoutkamer is alvast een belangrijke stap !

Regelmatig

Halotherapie

1763_620x290

De behandeling met halotherapie (hyper versterkende behandeling met zoute lucht) helpt om alle vier belangrijke processen tegen te gaan die het ademhalingssysteem benadelen: ontsteking, bacteriële infectie, overdadig slijmvorming, spastische verschijnselen (spastische verschijnselen van de bronchiën), en grote gevoeligheid van de ademhalingsorganen. Na een serie sessies met halotherapie, verbetert de klinische conditie bij de meeste patiënten en verdwijnen of verminderen de negatieve verschijnselen aanwijsbaar.

Halotherapie is 100 procent natuurlijk, veilig en vrij van medicijnen. Het voorziet in een effectieve verlichting van lange duur. Gedurende de behandeling door halotherapie, ademen de patiënten zoutdeeltjes binnen die in de lucht rondzweven. De concentratie van deze zoutdeeltjes overstijgt geen natuurlijke grens. Een dergelijke luchtgesteldheid wordt ook aangetroffen in verschillende zoutmijnen en -grotten waar klinieken voor ademhalingsgenezing  zijn gevestigd. Halotherapie is tot slot te combineren met het gebruik van voorgeschreven medicijnen en daarmee een veilig alternatief op herstel.

Meer informatie over de therapie vind je op haloclinic.nl

Vergoeding aanvullende zorgverzekering

Halotherapie wordt vergoed vanuit de aanvullende zorgverzekering onder de noemer natuurgeneeskunde of direct onder de noemer ‘halotherapie’. In dat laatste geval vergoed momenteel alleen Zorg en Zekerheid de therapie. Er geldt dan wel een belangrijke voorwaarde:

• Behandeling vindt plaats bij Haloclinic Nederland (Heemstede en Zaandam)

Bron vermelding:  http://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/halotherapie 

Debutant

Na jaren lange problemen met sinutus (steeds terugkerende holte ontstekingen) heb ik eindelijk de oplossing gevonden. Ik hoef niet meer elke dag te spoelen maar ga nu 1 x in de week naar de zoutkamer in Zaanstad.

De IZA vergoedt tot mijn grote teleurstellng de behandelingen niet. Ik denk er dan ook hard over volgend jaar over te stappen en over te gaan tot Zilveren kruis als deze de vergoedingen opneemt.

grt anja