Vandaag hoorde ik dat zorgorganisaties die nu al bijna aan hun afgesproken budgetplafond zitten het antwoord krijgen van Zilveren Kruis dat ze dan maar een clientenstop moeten invoeren.

Door dit beleid ben je als verzekernemer verplicht om een zorgorganisatie te nemen die jou voorkeur niet heeft. Zeker voor alle verzekernemers die afhankelijk zijn van wijkverpleeging is dit in mijn optiek een verkeerde richting. Door dit harde beleid is je keuze vrijheid weg. En juist die vrijheid is een groot goed, waarom moet ik mijn dierbare overlaten aan een organisatie die ik nooit gekozen zou hebben?

Hoop echt dat Zilveren Kruis een organisatie wordt die echt en niet alleen met mooie woorden maar ook echt een warm hart krijgt voor de zorg. En dat geld niet leidend is maar kwaliteit van zorg die wij zelf mogen bepalen. Dus dat verzekernemers zelf hun eigen organsiatie uit mogen zoeken waarbij ze zich veilig voelen.

Opmerkingen
Moderator

Welkom bij de community JanvR!  

Je denk mee idee gaat over het budgetplafond. Een interessant onderwerp om over in gesprek te gaan!  Om dit gesprek te starten geef ik graag eerst wat extra informatie over het budgetplafond.  

Ieder jaar maken wij afspraken met zorgverleners. Of dat nu ziekenhuizen zijn, GGZ instellingen of wijkverpleging. We spreken dan samen af hoeveel geld ze krijgen om de zorg te verlenen. Soms is dat geld toch al eerder op dan verwacht. Nieuwe patiënten kunnen dan te horen krijgen dat ze het huidige jaar geen behandeling kunnen krijgen bij de zorgverlener. Als z'n situatie voorkomt gaan mijn collega's ook in gesprek met deze aanbieder om samen tot een oplossing te komen. Daarnaast zijn onze Zorgcoaches ook aanwezig voor eventuele hulp om een zorgverlener in de buurt te vinden.  De naam omzetplafond of zorgplafond kan je ook tegenkomen in de praktijk.  

Maak jij dit nu zelf mee Jan? Loop jij tegen een zorgplafond aan waardoor je niet de zorg krijgt bij de instelling waar je naartoe zou willen? 

Stuur dan even een bericht, dat mag ook privé. Dan kunnen we kijken hoe we je kunnen helpen!   

Hoe dan ook een mooi gesprek om te voeren. Budgetplafonds en de gevolgen voor de patiënt / verzekerde. Met name als het gaat over keuze vrijheid.  In je laatste stuk geef je aan dat je hoopt dat we een organisatie worden met een "warm hart voor de zorg". Termen als kwaliteit en keuzevrijheid. Wat zouden we anders kunnen doen om dit te verbeteren? Zeker als het gaat over zorgplafonds?  

Ik zal ook nog even contact leggen met collega's die bezig zijn met het beleid rondom de budgetplafonds. Voor eventuele verdere inhoudelijke toelichting. Dus specifieke vragen zijn uiteraard ook welkom!